Gå til innhold

Q9450 skru av ein, ett eller aent...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal være slik.

Når du ikke har behov for ekstra rengekraft så setter cpu ned hastigheten for å spare strøm og minske varmeutvikling.

Eist er vel det du er etter, dog anbefaler å ha det på, det er kun når du ønsker å klokke ekstra høyt at du trenger å slå den av.

Lenke til kommentar
Det skal være slik.

Når du ikke har behov for ekstra rengekraft så setter cpu ned hastigheten for å spare strøm og minske varmeutvikling.

Eist er vel det du er etter, dog anbefaler å ha det på, det er kun når du ønsker å klokke ekstra høyt at du trenger å slå den av.

Nei, me like jo ikkje varme cpuer mar enn ka me like kulden her i detta landet;)

så, det du seie, e atte viss eg lar det verr så det e, så vill ikkje programmer som ikkje trenge full guffe, heller ikkje gå på full guffe??

Endret av Azaziel
Lenke til kommentar

Funksjonen heter Speedstep og skrur ned CPU hastigheten når kraften ikke trengs, når man bruker programmer som trenger mye kraft så går CPU hastigheten til den verdien du valgte (3552mhz)

Om du ikke vil ha Speedstep på så kan du skru funksjonen av i BIOS

Lenke til kommentar
Funksjonen heter Speedstep og skrur ned CPU hastigheten når kraften ikke trengs, når man bruker programmer som trenger mye kraft så går CPU hastigheten til den verdien du valgte (3552mhz)

Om du ikke vil ha Speedstep på så kan du skru funksjonen av i BIOS

Nja, må nesten pirke litt på den beskrivelsen : http://en.wikipedia.org/wiki/Speedstep :

V3.1 (EIST) is used with the first and second generation of Pentium M processors (Banias and Dothan cores, used in Centrino platforms). With this technology, the CPU varies its frequency (and voltage) between about 40% and 100% of its base frequency in increments of 100 MHz (for Banias core) or 133 MHz (for Dothan core). With this technology, Intel also introduces realtime Level 2 cache capacity variation, further improving power savings.

V3.2 (Enhanced EIST) is adapted for multi-core processors with unified Level 2 cache.

I praksis så fungerer det slik at når et program er "idle" altså det jobber ikke så kjører cpu på lavere hastighet og mindre Volt, med en gang programmet behøver litt kraft så økes hastigheten og Volt så at den kan kjøre på høyere hastighet igjen.

Når det gjelder overklokking så kan ofte Eist funksjon gjøre at man får et mindre stabilt system, spesielt når den veksler ofte mellom Vcore opp og ned, men også pga at Chipsett brikken blir mer belastet med Eist funksjonene på og dermed så er det mange overklokkkere som velger å slå av mest mulig funksjoner på brikkesettet for å kunne oppnå høyere klokk.

Kan jo gi et konkret eksempel :

Mitt oppsett som er Gigabyte 965p Ds 4 kjører dønn stabilt på 400fsb x 7 med Eist på, ved å deaktivere Eist samt øke volt på chipsett og cpu så kan jeg øke til ca 3,2 stabilt men hvis jeg bruker Eist så greier jeg ikke det på samme volt.

Edit : Shit, ble fristet til å overklokke med overnevnte settings, fikk problemer så det ser ut som min cpu eller hovedkort har blitt forringet ved bruk... Snodige greier.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...