Gå til innhold

BK: Ut på tur

Anbefalte innlegg

Internetten røk i dag som den ofte har gjort den siste tiden. Og når internett ryker går jeg fort tom for ideer om hva jeg kan finne på. Men så fant jeg ut at en tur var tingen. Tok med meg kammera som er ett Ixus 500 :!:

Kanskje ikke det beste kammeraet til å ta bilder med i naturen. Men det er i alle fall noe.

Uansett er jeg rimelig noob på bilder. Så ett par små pekepinner på alt jeg har gjort feil som kan gjøres vannvittig mye bedre motaes med takk! ^^

post-91963-1214515342_thumb.jpg

post-91963-1214515523_thumb.jpg

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildene er for store. Les rettningslinjene eller linken i min signatur som sier "LES MEG" eller noe sånt. Kanskje ikke med store bokstaver, men.. ja du skjønner. Her inne er vi nøye på sånt fra nå av. Det er viktig å vise dine kolleger på forumet respekt ved å lese rettningslinjene. Vi er ikke vanligvis så nøye her inne, men i dag er vi det. Det er fordi en anne tråd i forumet gjør at det legges ut bilder i fleng, så mye at vi rett og slett fryder oss. Men inni all denne herligheten er det noen som ikke leser regelen. Ingen bilder over noen hundre kilobyte og ingen bilder over noen spesielle pixler. Jeg husker ikke målene i hodet, men vet at disse er langt over det.

Av bildene så syns jeg det øverste ser bra ut. I thumb. Jeg sitter på en utsbil ICE linje.. langt inni norge med nett bare fra sverige. Det detter ut hele tiden, og er litt på 1,2MB før den brått en nede i noen hundre k. Og litt borte igjen. Inni alt dette her så skriver jeg innlegg og laster ned bilder. Noen hundre kb går greit stort sett.

Lenke til kommentar

Bilde 1 syntes jeg er ganske spennende, kraftfull himmel og fin komposisjon. Men FY! :no: En veldig skjev horrisont ødelegger bildet! Rett opp med en eneste gang!

Bilde 2 syntes jeg blir litt kjedelig, utsikten var sikkert kjempefin der og da, men blir ikke noe spennende på bilde. Og både himmelen og skogen er fattig på detaljer, her kunne man kanskje fått noe mer ut av det med HDR, men komposisjonen blir litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg liker motivet i det første. Jeg er glad i vann, og speiling i vann. Steinen løfter og motivet. Det andre blir litt for hverdagslig.

Det tekniske står jeg over å kommentere, bortsett fra at jeg vil nevne at du setter kamera på en stor prøve når du fotograferer i motlys. Det blir rett og slett litt mer kontrast enn det sensoren takler. Litt for stor forskjell på lyset i himmelen og i skyggene.

Du kunne nok gjort bildet litt mer spennende ved å komponere litt anderledes. Horisonten ligger midt i bildet i det første, og du har den samme midtdeling i deg andre og. Tror særlig det første ville blitt mye mer spennende om du la horisonten litt lavere i billedflata. En tredeling er et ideal som ofte blir fulgt. Det gir ofte litt mer spenning. Kanskje du og burde flyttet steinen litt sideveis. Det ville og gitt mer liv i billedflata. Om du har et enkelt billedbehandingsprogram kan du eksperimentere med forskjellige utsnitt på PC-en for å prøve ut de ideene jeg kaster fram her.

Men prøv gjerne å tenke litt på hvordan du bruker billedflata når du fotograferer. Prøv å planlegge litt hvordan bildet skal se ut.

EDIT: Glemte å nevne skeiv horisont. Spesielt på bilder med vann er det viktig. Her ser det ut som om vannet renner ut til venstre.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Er nok mye som ikke stemmer her. Tro pyto har nevnt oppløsning, det er nå en ting, men motivmessig blir det nokså platt og kjedelig.

Det siste bildet er på min skjerm en hvit toppdel og en grå del i bunn delt av en småtaggete siluett. Bildet mangler med andre ord...et motiv.

Første bildet er jeg litt mer positiv til, men det største problemet med det er at det er tatt i et uheldig lys. Å ta bilder imot lyskilden er ugunstig siden forskjellen i mellom de lyse og de mørke partiene blir så store at man ender opp med både utbrente parti på himmelen samt helt igjengrodde detaljer andre deler av bildet. Dessuten forsvinner alt av farger.

Forsøk å gjøre det motsatte av det jeg sier, samt prøv å finn et motiv, gjerne bare en liten detalj, du kan konsentrere deg om. Er det landskapsbilder som frister, kom igjen når lyset er bedre eller vurder sort/hvitt og se etter former/kurver/linjer osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Likte godt nr.2 da det har mest potensiale til å bli et skikkelig fint bilde. Men mangel på farger og litt dårlig utsnitt gjorde at jeg ville gjøre et lite forsøk på det selv.

Slik ville jeg i alle fall ha gjort det selv:

post-136301-1214515663_thumb.jpg

Nr.1 bør rettes opp horisonten på som sagt. Men nok en gang er det mangelen på farger som trekker mest ned for min del. Men det er jo så klart begrensninger for hva man får til på et kompaktkamera på en gråværsdag ;)

Lenke til kommentar

Likte umiddelbart bilde 1 best.

Steinen ser ut som ryggen på et sjømonster. Loch Ness anyone?

Bilde 2. Kjenner meg igjen her. Ikke at jeg har vært der, men jeg har selv sett ting jeg ikke har klart å fange med kamera. Dvs. for min del ser jeg hva jeg så, men det er vanskelig for andre å se det samme.

Dog ganske fint med så mye skog.

Lenke til kommentar

Da kom endelig nettet tilbake. Takker for alle tilbakemeldingene.

Bilde 2 er kanskje ikke så bra teknisk eller generelt sett heller. Men jeg synes det er litt spesielt i og med at jeg bor på forblåste sotra utenfor bergen. Er veldig lite skog her, og ble veldig overasket over den skogen som er på bildet.

Helt til slutt må jeg si at jeg ikke helt kan skjønne krittikken av at det er for få folk som kommenterer ^^

For her var det veldig mye synes jeg :)

Lenke til kommentar

Håper du tilgir at jeg bare kommenterer det første bildet.

I motsetning til fototim ville jeg hatt horisonten oppover i bildet til den var tredjedelen fra toppen. Det er fordi det er vannet som tiltaler meg i bildet. Himmelen er ikke nok til å fenge meg, men den skaper fine refleksjoner og mønstre i det ujevne vannet. Dessuten mistenker jeg at det kunne hjulpet veldig på eksponeringen om det kraftige lyset øverst forsvant ut av bildet. Med mindre kraftig lys inn i lysmåleren kunne kamera "bekymret seg" mer for de mørkere områdene og fått dem lysere.

Videre ville jeg kanskje forsøkt å plassere steinen på tredjedelen mot venstre og de stråene, som er helt i bildekanten nå, på tredjedelen til høyre. Min teori er at det kunne skape en fin flate i vannet og en diagonal som bryter denne mellom stein og strå.

Jeg vet ikke engang om det jeg har foreslått er mulig uten å drukne seg helt, men når du sier du er noob på bilder tillater jeg meg å komme med forslag til endringer.

Lenke til kommentar

Joda alle forslag motaes med takk. Jeg har ikke planer om å bli sånn kjempe avansert. Men trenger den lille punchen som gjør at bildene går fra kjedelige til estetisk tiltalende.

Jeg har igrunn ikke prøvd så veldig hardt å ta gode bilder. For jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Men det har komt frem veldig mye bra nå og jeg tror jeg skal klare meg bedre neste gang jeg er ute på tur :)

Tror jeg må lese gjennom ett par av innleggene ett par ganger til. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...