Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop shutdown ved høy grafisk påkjenning!

Anbefalte innlegg

Hei til dere, forhåpentligvis datakyndige forumbrukere!

Jeg har et problem. Problemet ligger i en Zepto Znote 6615WD, og irriterer vettet av meg.

Laptopen har et Nvidia Geforce 7600 512mb skjermkort, som ble skiftet for en uke siden pga. det ble ødelagt. Når jeg fekk pc'n igjen fungerte alt som normalt, men når jeg skulle installere Age of Conan for første gang, kom det opp melding om at skjermkortdriveren min v.84.00, var out of date, og at jeg burde skaffe en ny for å drive spillet skikkelig.

Jeg kontaktet Zepto.no for å få en nyere driver, som guidet meg til en av de spesielle driverene til Znote pc'ene. Jeg lastet ned og installerte driveren, men merket ikke noen forskjell (Jeg prøvde med 84.00 driveren på AoC også, det fungerte bra nok).

Jeg fant ut at den nye skjermkortdriveren var til Geforce 8600 GT, så jeg avinstallerte den og installerte den gamle igjen, da jeg ikke ville fortsette med AoC, og heller holde meg til WoW.

Det var en gang etter jeg hadde installert den originale driveren igjen at problemet startet. Når jeg skal spille World of Warcraft, som jeg har gjort med denne pc'n i 2 år, slår den seg av automatisk i løpet av 1-5 minutter, avhengig av om den har vært på før wow startet, eller om den blir slått på fra kald.

WoW ble reinstallert, laptopen reformatert og alt installert på nytt, men samme problemet var der fortsatt, så jeg regner med at problemet er hardware, og at det er skjermkortet.

Siden datamaskinen fungerer helt fint så lenge jeg vil ute i windows, men slår seg av når WoW blir startet, er min teori at skjermkortet gjør at pc'n slår seg av automatisk på grunn av en eller annen temperatur, ettersom tiden innpå wow varierer proposjonalt med laptopens temperatur ved oppstart av spillet.

Betyr dette at laptopen min skrur seg av ved store grafiske påkjenninger, og at problemet ligger i skjermkortet?

KAN det være at skjermkortet jeg fekk etter reperasjonen var dårlig fabrikkert/brukt, og klikket etter 1 uke ved tilfeldighet? (Problemene kom plutselig, verken rett etter/før installeringene av driverene)

Går det ann å ødelegge et skjermkort ved å installere feil driver, og kan det ha skjedd meg?

All hjelp mottas med takk! :)

Vennlig hilsen Finn Isaksen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være at skjermkortet blir overopphetet, men det er vel ikke tilfellet da du ikke får startet spillet? Uansett, nei du kan ikke ødleegge et skjermkort med å installere feil driver, jeg ville sendt pcen inn til reprasjon og bedt de om å legge inn ny driver for deg om du ikke får det til selv.

Lenke til kommentar

Den har kjørt i 2 år uten å slå seg av grunnet temperatur, så det ville være litt rart om det skulle være på grunn av overoppheting. Jeg kjøpte en notebookkjøler idag i tillegg, og problemet er fortsatt der.

Satan det blir kjipt å sende pc'n inn igjen, Zepto sender maskinen til danmark og bruker 3 uker på å reparere den, så det blir 5 uker uten maskinen, en uke etter den kom fra rep. :/

Noen andre som har forslag? :)

edit: Jo jeg får startet spillet, men når jeg først har startet spillet, slår PC'n seg av etter 1-5 minutter. PC'n driver fint alt mulig annet enn spill så lenge jeg vil. Jeg kan fks. installere 4 programmer på en gang uten at noe skjer med pc'n i windows.

Endret av sniper-kalle
Lenke til kommentar

Det er det som er så rart, jeg tenkte også det var noe tull med driverene, men hvorfor skal AKKURATT det samme problemet komme etter en fullstendig reformatering og reinnstallering av driverene som kom orginalt med pc'n og som skal fungere :/

Jeg gjør et forsøk, og reformaterer igjen inatt.

Jeg har windows XP forresten ;)

Sjekker tilbake imorgen, da sier jeg ifra hvordan det gjekk ;P

Endret av sniper-kalle
Lenke til kommentar

Hei Kalle.

En venn av meg har hatt nøyaktig det samme problemet som deg.

Men,endog litt lenger intervaler og ikke mulig å "Spå på forhånd" når det kommer.

Men, den kjørte WoW som bare pokker en god stund, men etterhvert så begynnte den å bli ekstremt Varm, vi tenkte kanskje dette var saken med Laptoper og prøvde Videre.

Tilslutt måtte han bare bite i det sure eple og levere maskinen på Service.

2uker etterpå kom den tilbake og da hadde det byttet "Thermal Module"

Aka hele kjøleren.

Nå går den som en klokke, uansett drivere :)

Håper det hjalp

Endret av T3X4C0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...