Gå til innhold

hvilket program til .ps-filtype?

mungo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, hva slags windows-program åpner filer som ender på .ps? Har mistanke om at det er noe linux/unix-greier her. ps står for PostScript.

Anyone?

Riktig at PS står for Postscript. Dette har forsåvidt ikke noe å gjøre med hverken linux eller unix, men er et sidebeskrivelsesspråk for utskrift utviklet av Adobe. Filen kan åpnes i de fleste Adobe programmer, som Photoshop, Illustrator og InDesign.

Filtypen er mest brukt i grafisk industri, og kan fint brukes til å lage f.eks. PDF filer. Da åpner du bare filen i Acrobat Distiller som følger med fullversjonen av Acrobat og det vil bli laget en PDF fil med de innstillinger du selv velger.

Jeg jobber selv som IT-sjef på et stort trykkeri, og er borte i .ps filer stort sett hele dagen, så om du trenger ytterligere hjelp, er det bare å sende en privat melding.

Arcade

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk inne på siden til Adobe og lette og fant noe om PostScript for å lage store, profesjonelle utskrifter. Da måtte man samtidig ha en printer som støttet >versjon2, samt en diskett med PPD. Siden jeg ikke fant noe "enkelt" svar (slik som du kom med) valgte jeg heller å spørre her i forumet istedet for å vase rundt på nettet og kaste bort tid.

Takk for svar. XnView ser ut til å kunne brukes i dette tilfellet, men skal først prøve meg på Photoshop siden jeg har dette programmet installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...