Gå til innhold

NrK lisens på "dataprodukter"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskrifter om fjernsynsmottakere

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

.......

§ 6. Meldeplikt

Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Oppsummert tolker jeg loven slik at dersom du ikke har en lisens fra før, du ikke bor hjemme(blir forsørget av din foreldre), har du selv plikt til å melde fra til NRK dersom du har et kort med TV-tuner(om man tar imot tv-signal).

Det jeg syens er 'strengt/grovt'(for å si det mildt) er at loven tolkes i klartekst slik at studenter som bor hjemme skal betale sin egen lisens-avgift(gjett om det er mange studenter som har meldt seg frivillig til innbetaling :lol: ).

Lenke til kommentar
Her var det jo mange rare meninger.

For å gjøre forviringen total, vil jeg understreke at

tv-kort er per definisjon "multimediautstyr", noe som

er fritatt for lisens.

Jeg finner ikke noe i lover og forskrifter om dette, det jeg finner er at 'multimediautstyr' definert fritatt fra engangsavgiften "Avgift på radio- og fjernsynsmateriell" ved import fra 2000.

Det er ikke alltid like lett å finne fram i alle forskriftene og lovene, så har du en link ville det vært kjekt.

Det er sikkert forskjell på kort med og uten tv-tuner(rene TV-kort)

Lenke til kommentar
Jeg velger å prøve å overse denne posten da jeg risikerer utestengelse pga særdeles grov ordbruk.

De tok meg på kabel-TV'en. Men som en liten hevn delte jeg opp innbetalinga i 11 deler fordelt over 6 dager og 4 kontoer. Om det gjør noe forskjell veit jeg ikke, men det føltes bra der og da. Etter terminen blir det kun antenne-TV ja...

Ikke SÅ bra å dele opp innbetalingen da. NRK`s utsendelse skjer via data og du må betale 11 betalingsgebyr i stedet for 1. NRK må betale mer i porto, men det blir jo litt dyrere for deg også

Lenke til kommentar

Nei, lisensmenn fra NRK har IKKE politimyndighet eller lov til å ransake boliger. De får heller ikke utstedt en ransakelsesordre, det er det kun politiet som får. Han må i så fall få politiet til å skaffe en ransakelsesordre fra en domstol, som så kan ranske boligen din og sååå fortelle lisensmannen om at du har en TV og er lisenspliktig.

Kommer det en NRK-mann på døra, så si høflig at vedkommende skal pelle seg vekk fra eiendommen og heller komme tilbake med politi og ransakelsesordre. Men vær høflig og vennlig. Det er jo tross alt bare en jobb, og han er ikke skyldig i hva Stortinget bestemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...