Mato Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 jeg blir så irritert og kan ikke fatte at de har fått lov til dette . før kunne jeg teoretisk ta i 4 tv kanaler , ved bare og betale lisensen . nå må jeg kjøpe en tuner og betale kortavgift på 700-800 kr i året for og bare få inn noen nrk kanaler , riktig nokk flere en før , men dog bare nrk ( og tv2 til 09 ) sånn som jeg ser dette er dette bare enda en måte og vri mere penger ut av forbrukerne . hvis riks kanalene , NRK tv osv vil bytte sende platform bør det og være deres ansvar at brukerne får det nødvendige utstyret til og motta dette , alle som betaler lisens burde fått en digital tuner levert på døra , om så bare for og kunne kaste den i søpla . vi burde ikke måtte betale en EXTRA avgift kalt kortavgift for og kunne se nrk som er gratis og ALLEREDE betalt for . og for og toppe det hele så er det jo selvfølgelig et lukket system som gjør at jeg som kunde ikke kan fritt velge hvilken tuner jeg vil bruke , neida her må det kjøpes forhåndsgodkjente tunere , som parres opp mot mitt kort , så jeg må kjøpe et nytt et hvis jeg bytter tuner . ALTSÅ ENDA MERE PENGER !!!!!! og hva pokker dekker egentlig kortavgift ?? jeg må betale for og få et kort som jeg MÅ ha for og bruke et produkt jeg allerede har betalt for ? dette er rett og slett et lite brukervennlig og dyrt system , nevnte jeg at det og er udatert allerede da det ikke er tatt høyde for HD-Tv , som burde vært en selvfølge nei vi nordmenn er for late og sier for lite nei , vi godtar alt og klager aldri , hadde prøvd seg på noe tilsvarende i noe andre land der de er glade og protestere så hadde det vært gatekamper og det som være er . /out Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jaha? Du betaler berre kortavgift dersom du har Rikspakken. NRK treng du uansett ikkje kort for å sjå. Noko som ikkje heng på greip er at TV2 skal verte betal-kanal med reklame. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 hvis riks kanalene , NRK tv osv vil bytte sende platform bør det og være deres ansvar at brukerne får det nødvendige utstyret til og motta dette , alle som betaler lisens burde fått en digital tuner levert på døra , om så bare for og kunne kaste den i søpla . Du har et poeng der: Hvorfor betale mer for akkurat samme vare ? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Mato: Hatt en dårlig dag..? Tror du har missforstått en del.... ... før kunne jeg teoretisk ta i 4 tv kanaler , ved bare og betale lisensen .Lisensen er en avgift for å ha TV og har ingenting å gjøre med hva du får / fikk inn analogt. ... betale kortavgift på 700-800 kr i året for og bare få inn noen nrk kanalerFeil. Som andre også har sagt, du trenger ikke kort for å se NRK og derfor ingen kortavgift. ... et lukket system som gjør at jeg som kunde ikke kan fritt velge hvilken tuner jeg vil bruke , neida her må det kjøpes forhåndsgodkjente tunereEr det ikke greit å kjøpe en tuner som er garantert at virker? Eller ville du heller hatt en som ikke funka 100% fordi den var litt billigere? Dette er jo det samme som for de som har kabel og parbol også, der er det også godkjenning av tunere. ... som parres opp mot mitt kort , så jeg må kjøpe et nytt et hvis jeg bytter tuner .Feil. Hvis du kjøper ny tuner, så kan det gamle kortet registreres mot den nye. ... det og er udatert allerede da det ikke er tatt høyde for HD-Tv , som burde vært en selvfølgeFeil. Teknikken som brukes er vel den nyeste som finnes i daglig bruk for overføring av TV-signaler og langt fra utdatert. Systemet er klart for HD, men det er valgt å sende flere kanaler fremfor å prioritere HD-sendinger. Men det kommer. F.eks. i Sverige sender bakkenettet i MPEG2 og der må man kjøpe nye MPEG4-bokser når de begynner med HD-sendinger. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 ... betale kortavgift på 700-800 kr i året for og bare få inn noen nrk kanaler Feil. Som andre også har sagt, du trenger ikke kort for å se NRK og derfor ingen kortavgift. Dessuten er det heller ikke kortavgift på kortet man må ha for å se "enkeltkanaler" (Per i dag TV2 og lokal-TV). Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Misforståelsen med kortavgift for NRK og gratiskanaler bør nå være oppklart, men det er noen punkter til som fortjener kommentar: 1: hvis riks kanalene , NRK tv osv vil bytte sende platform bør det og være deres ansvar at brukerne får det nødvendige utstyret til og motta dette , alle som betaler lisens burde fått en digital tuner levert på døra , om så bare for og kunne kaste den i søpla . 2: og for og toppe det hele så er det jo selvfølgelig et lukket system som gjør at jeg som kunde ikke kan fritt velge hvilken tuner jeg vil bruke , neida her må det kjøpes forhåndsgodkjente tunere , som parres opp mot mitt kort , så jeg må kjøpe et nytt et hvis jeg bytter tuner . 3: dette er rett og slett et lite brukervennlig og dyrt system , nevnte jeg at det og er udatert allerede da det ikke er tatt høyde for HD-Tv , som burde vært en selvfølge 1: Det er gode grunner til at bakkenettet oppgraderes fra analogt til digitalt - i stedet for å flikke på og vedlikeholde gammel teknologi fra 50-60-tallet, er det på tide med noe nytt med bedre kvalitet og kapasitet. Man kan kritisere at man er nødt til å betale 1300-1500 for en basismottaker dersom man ikke ønsker abonnement på Rikspakke - den prisen kunne med fordel vært satt lavere, la oss si 500 eller 750kr. Gratis er litt vel optimistisk. Man fikk ikke gratis TV-apparat da TV ble innført i 1960. Om det skulle vært "gratis", ville det sannsynligvis blitt dekket inn med høyere lisens, dersom ikke RiksTV hadde sett på det som en genial forretnings-ide å gi bort bokser til alle i håp om at flest mulig av de som fikk dem skulle kjøpe abonnement. I stedet har de valgt å sponse bokser kun til de som skriver under på 12mnd bindingstid på Rikspakke. 2: Så vidt jeg forstår er ikke godkjenningsordningen lukket, du kan fritt velge mellom alle mottakere som støtter teknologien, og alle produsenter av bokser og IDTV kan få godkjent utstyr. Dessverre er det ikke så mange produsenter som har prioritert å levere utstyr. Godkjenningsordningen har også vært kritisert for å være litt treg. Men du har et poeng, ideelt sett burde godkjenningsordningen vært drevet av f.eks. Post- og teletilsynet, med mulighet for å la produsenter og importører selv "godkjenne" utstyr ved internkontroll. Paringen av kort og boks er muligens tåpelig og unødvendig. Jeg skulle gjerne hatt en boks i stua, en på soverommet og en på hytta med mulighet for å ha ett kort til å flytte mellom dem. Er paringen nødvendig for å hindre kopiering og produksjon av piratkort? 3: Jeg synes det digitale bakkenettet er veldig brukervennlig. Plug&Play, og så fikk jeg et bilde jeg før bare kunne drømme om, og en ekstra NRK-kanal, programguide, og kunne legge vekk fjernontrollen til TV. Jeg trenger ikke trykke på noen knapp for å velge format når det veksler mellom 16:9 og 4:3-sendinger, det fikser boksen, brukervennlig. Bortsett fra selve boksen er det ikke dyrere for forbrukeren, og for de som driver nettet er det sannsynligvis ikke dyrere med denne oppgraderingen og driften av det enn tungt vedlikehold på og drift av det analoge nettet fra 60-åra. Digitalt bakkenett er forberedt for HDTV, men da man sender i samme frekvensbånd som det analoge, har man ikke kapasitet for å tilby det før de analoge senderne er avskrudd. Forvent en tredobling av kapasiteten, noe som sannsynligvis heller vil gi mange HD-kanaler enn 75 SD-kanaler fra 2010 og utover. Når/dersom FM-nettet stenger, vil det visstnok også frigi ennå mer kapasitet som kan brukes til digital TV. Og apropos FM: At man har valgt en så rask utbygging av det nye og stengning av det gamle, med pushing av et fåtall bokser før IDTV (TV med innebygget digitaltuner) er særlig utbredt, er sikkert basert på de begredelige erfaringene med å få folket over fra FM til DAB. Hadde man valgt samme framgangsmåte der, kunne vi alle gått over til DAB i 1996 eller deromkring. Endret 27. juni 2008 av Svinks Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Nekter å tro RiksTV er noe god løsning for TV Norge. Håper flere kanaler blir udekodet i fremtiden og at flest mulig ikke kjøper RiksTV pakken som må nesten består av reklamefinansierte kanaler. Endret 30. juni 2008 av hishadow Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Svenskane har det flott. Dei får jo 10 ukoda kanalar + lokal-tv. http://www.boxer.se/?page=1246 Endret 30. juni 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Ja, blant de svenske gratiskanalene finnes TV4, som har mye tilfelles med vårt TV2. I tillegg har TV4 tre kanaler som inngår i pakke med kort og betaling. TV2 gjør lurt i å velge samme modell, hovedkanalen gratis, og tilleggskanaler i betalpakke. Ellers ser jeg ikke bort fra at de vil miste endel kunder å vise reklamen sin til, og dermed tape penger. Vi får se hva TV2 velger å gjøre i 2010 - lar de hovedkanalen bli gratis, eller satser de på at folk er så avhengige av Hotel Cæsar etc. at de insisterer på at man enten må kjøpe Rikspakke eller en TV2-pakke med alle TV2-kanalene lit billigere enn Rikspakken for å se TV2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå