Gå til innhold

BK: Ensom benk - nytt bilde

Anbefalte innlegg

Gikk meg en tur i nabolaget i dag, med et mål om å se etter motiver. Dette er første gang jeg prøver meg bevisst på motiver og komposisjoner. Bildene er redigert litt i photoshop.

Benk i sola

post-164555-1214508734_thumb.jpg

18mm - f/4,5 - 1/4000 - ISO 100

Måtte justere det bilde en del på eksponering/lyshet, for det ble vesentlig mye mørkere enn hva jeg klarte å se på skjermen på kameraet.

Benk med utsikt

post-164555-1214508746_thumb.jpg

70mm - f/9,0 - 1/200 - ISO 100

Endret av bjornast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmh...tatt fra våland?

Bilde 1 tror jeg hadde blitt bedre om horisonten var rett. Mindre blender også, kanskje. Bare for å få mest mulig av bildet skarpt. Eller vidåpen blender og mer fokus på benken.

Dunno...slik det er nå er det litt kjedelig for meg i alle fall.

Bilde 2 er mye bedre, men bakgrunnen roter det veldig til. Hvis du hadde klart samme utsnitt bare tatt fra et lite stykke til høyre så tror jeg du hadde klart å rydde litt opp i bakgrunnen.

Hvis jeg husker riktig er det mindre rot fra den vinkelen.

Bare tre ting som hjelper uansett. Practise, practise, practise.

Lenke til kommentar

Jeg tar meg den frihet å bare kommentere det første bildet, for det er det som gir meg mest av disse to.

Fint å se at du har dratt horisonten en tredjedel opp og benken en tredjedel til siden. Enkel komposisjon som jeg syns fungerer. Med så få elementer som det er her virker det på meg som du bevisst går for de stramme linjene, og da forstyrrer buskene som stikker opp over horisonten. Nå er det slettes ikke sikkert at eieren av buskene blir videre begeistret om du finner frem sagen, men jeg nevner det likvel. Du må også være sikker på at horisonten er snorrett. Du kunne kanskje også ventet til benken var litt mer fri fra skyene slik at den stod "renere" i bildet?

Når det kommer til fargene vet jeg ikke hvor mye som skyldes skarpt lys og hvor mye som kommer fra redigering. Uansett så er de litt ubehaglige i mine øyne. Gresset gir, på min skjerm i hvert fall, litt for mange assosiasjoner til de gamle Nevica-jakkene på 80-tallet, hvis det er noe du kan relatere deg til. Himmelen blir litt blass, spesielt til venstre. Min umiddelbare tanke for å dempe himmelen, fremheve sykene og gi varmere farge på gresset er å forsøke et polafilter.

Alt i alt et bilde som etter mitt syn absolutt er et steg på riktig vei.

Lenke til kommentar

Huff.. håper du tilgir meg nå. Jeg syns bildene er gangske utenfor mitt interessefelt.. men du tente meg litt med tittelen. En ensom benk. Jeg kunne prøvd å latterliggjøre tittelen med det at benker er døde ting og dermed ikke har følelser, men det syns jeg egentlig dreper all spenningen i tittelen. Jeg tenker mer at valget av tittel må gjenspeile det fotografen legger i uttrykket "å være ensom"- når man ser en tom benk. For meg kan ikke en benk uttrykke ensomhet. Kanskje om det sitter en person på den helt alene, og man kan se noe som uttrykker savn eller sorg, kanskje da.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Huff.. håper du tilgir meg nå. Jeg syns bildene er gangske utenfor mitt interessefelt.. men du tente meg litt med tittelen. En ensom benk. Jeg kunne prøvd å latterliggjøre tittelen med det at benker er døde ting og dermed ikke har følelser, men det syns jeg egentlig dreper all spenningen i tittelen. Jeg tenker mer at valget av tittel må gjenspeile det fotografen legger i uttrykket "å være ensom"- når man ser en tom benk. For meg kan ikke en benk uttrykke ensomhet. Kanskje om det sitter en person på den helt alene, og man kan se noe som uttrykker savn eller sorg, kanskje da.

Hva er det å tilgi? :)

Tanken bak tittelen var vel egentlig at jeg funderte over hvor mange som har sittet på den benken og sett på utsikten. Unge, gamle, alene, sammen... Sånn sett så menneskeliggjør jeg benken litt med at den har kjent utrolig mange mennesker, men akkurat nå er den der helt alene.

Døde ting har ikke følelser, det er sant, men jeg er jo ikke den første til å menneskeliggjøre ting. :) Om det funker eller ikke, det er det nok delte meninger om.

Lenke til kommentar
Hmh...tatt fra våland?

Hm.. Har ikke helt greie på de forskjellige bydelene i Stavanger, men jeg bor iallefall på Kampen, og jeg gikk opp bakkene der.

Hmmm, ja du sier noe der mtp vinkelen.

Våland er der med det gamle sykehuset.

Har bodd på kampen selv, men jeg har tydeligvis ikke utforsket nok,s å jeg er ikke sikker på hvor dette er tatt fra.

Nok OT fra meg.

Lenke til kommentar

Bilde én: Vel, begge disse to tingene er tidligere nevnt. Større dybdeskarphet og fjerning av busker og trær som stikker opp fra "horisonten". Det ville gjort bildet mye bedre, tror jeg.

Bilde to: Jeg liker dette bedre. Uten forgrunnen tror jeg det ville blitt veldig kjedelig, og ikke minst kaotisk. Men bakgrunnen gjør også bildet mer spennende. Jeg ville nok foretrukket at det var færre ting bak/foran benken (både de blomstersakene og den delen av byen), og kanskje litt lavere dybdeskarphet. Kanskje også holdt kameraet litt lavere slik at de nærmeste hustakene ikke hadde vært med?

Lenke til kommentar

Fin-fint bilde, det første. Veldig stilrent og nærmest avslappende å se på.

Det andre ble litt for mye bakgrunn. Benken som jeg fikk følelsen av skulle være midtpunkt drukner i bakgrunnen. Det ble litt vanskelig å se hva jeg skulle fokusere på her.

Lenke til kommentar

Fant et annet bilde, uten trær og busker som stikker opp over horisonten. Har justert horisonten ørlite, så den som ser skjevheter nå... :p Har også måtte justere det ganske mye lysere, siden eksponeringen ble mye den samme som det andre bildet. Skulle vel heller hatt en del lengre lukketid for å få større dybdeskarphet, men dette ble nå en gang sånn.

Det er vel kanskje ikke så mye mer spennende nå enn før, men skyene her er borte fra benken, sånn som noen påpekte. Så da er spørsmålet, bedre enn det andre?

ISO 100

34 mm

1/4000

f/4,5

post-164555-1214573769_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Et eller annet skurrer, men ikke så veldig mye. Ikke mer enn at det på sin stilistiske måte er dekorativt. Jeg synes at enten er skyene truende, og dermed interessant - eller så er de feil proporsjonerte. Det er opp til enhver å avgjøre hva som er gjeldende her.

Ikke altfor vellykket i manges øyne tipper jeg. Mange kommer til å ønske at det satt noen på benken. Ikke jeg. Da hadde den ikke vært ensom lenger, og det er vel litt av poenget her. En benk er ikke et levende vesen, som tidligere nevnt. Men vi fotografer har en tendens til å gi døde ting en form for menneskelig personlighet, og jeg ser ikke noe galt i det. Vi gjengir brokker av virkeligheten, og det er vårt privilegium å legge hvor mye vi ønsker inn i den.

De to første er for lite konsekvente i sin renhet til at jeg bryr meg. Personlig ville jeg valgt å vende tilbake når skyene er mer perfekte. Kanskje i dag?

Lenke til kommentar

Du har fått til mye bra i den siste versjonen! Benken står friere og gressere har en mye mer behagelig farge. Det hevet bildet noen hakk. Likevel mener jeg du ikke er helt i mål. Skyene i den første versjonen gir meg en mye større følelse av rom, noe jeg mener er viktig for at benken skal virke ensom. Du har vel gått litt tettere på i siste versjon også, og for en gang skyld syns jeg ikke det nødvendigvis gjorde bildet bedre, men at det spiste av rommet og gjorde benken mindre ensom.

Håper du kan, som PMnormal foreslål, ta et bilde til når skyene er perfekte.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg får tid til å gå en tur opp dit igjen i løpet av helga. En ting jeg ikke er helt sikker på dog.. Hvordan er perfekte skyer? :p Hvite og fluffy?

En annen ting jeg skal forsøke å endre hvis jeg går opp på nytt er eksponeringen, for det ble veldig mørkt. Tenkte jeg kunne ta med stativet også, men det ligger vel i bilen som er på verksted til over helga. :thumbdown:

Men det er dette jeg gjerne vil oppnå med BK'en på mine bilder, så tilbakemeldinger som dette er helt kanon. Takk for det.

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke er helt sikker på dog.. Hvordan er perfekte skyer? :p Hvite og fluffy?

Må du spørre så vanskelig? :blush:

Svaret blir selvfølgelig at skyene må komplimentere benken på en måte som uttrykker benkens ensomhet optimalt. :p

What a load of BS...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...