kris98 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Hallo Lurer på om noen kan assistere meg i hvordan man renamer en tab (tabcontrol) med en inputbox f.eks. Noen som kan gi en eksempelkode? Tabbens navn er brukerbestemt altså. Takker! Endret 26. juni 2008 av Mjurtalf Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hæ? Du får jo ikke endret variabelnavnet? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Hæ? Du får jo ikke endret variabelnavnet? Ikke? Er relativt ny i dette (3 dagers erfaring. *yey* ). Kort og godt, inputbox > ok > nytt tab-navn. Mulig ? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Public Class MainForm Private Sub RenameButton_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles RenameButton.Click TabControl.SelectedTab.Text = InputBox("Please type the new name of the tab") End Sub End Class Selv ville jeg gjort det på en annen måte, men dette er en start ihvertfall. Et lite tips til normal programvareutvikling: unngå bruk av MessageBox og InputBox. Grunnen er at brukere som ikke er kjent med systemet får litt panikk og blir helt analfabeter med en gang det kommer noe de er nødt til å svare på, selv om det bare står en "OK" knapp der. La brukeren bruke programmet i eget tempo. Derfor ville jeg heller laget en textbox som dukker opp f.eks. når en dobbeltklikker på taben, men det virker med en gang på meg som dette er et litt lengre steg en du er interessert i enda, så jeg lar det bare være med det. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Public Class MainForm Private Sub RenameButton_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles RenameButton.Click TabControl.SelectedTab.Text = InputBox("Please type the new name of the tab") End Sub End Class Selv ville jeg gjort det på en annen måte, men dette er en start ihvertfall. Et lite tips til normal programvareutvikling: unngå bruk av MessageBox og InputBox. Grunnen er at brukere som ikke er kjent med systemet får litt panikk og blir helt analfabeter med en gang det kommer noe de er nødt til å svare på, selv om det bare står en "OK" knapp der. La brukeren bruke programmet i eget tempo. Derfor ville jeg heller laget en textbox som dukker opp f.eks. når en dobbeltklikker på taben, men det virker med en gang på meg som dette er et litt lengre steg en du er interessert i enda, så jeg lar det bare være med det. Hehe, ja, vil bare ha et fundament sånn til å begynne med, før jeg deretter leker meg med de andre funksjonene. Men takker, koden fungerte flott! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå