Gå til innhold

nytt digital kamera hvilket? panasonic, cannon, fjifilm, sony? 2000-2500kr reisekamera

Anbefalte innlegg

har sett på endel av trådene som er startet på siden her nå, og føler det blir litt hipp som happ hva folk mener om div. kameraer.

hva kan dere si om dette? noen erfaring?

http://www.lydogbilde.no/test-panasonic-lu...o3823o.lbt.html

eller bør jeg velget et annet kamera? til prisen av 2000-2500kr.

er kanskje bildestabilisator noe som er viktig og ha?

Endret av Morten A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver reisekamera i trådtittelen, og har plukket ut lommekameraer. Er det noe krav at det må være lommekamera? Hvis fotografering på reise er et hovedmål, ville jeg nemlig utvidet utvalget til et ultrazoomkamera, iallfall hvis du liker å fotografere. Jeg har for tiden mitt tredje ultrazoomkamera, og drar ikke på noe som kan være i nærheten av tur uten.

Om jeg nå skjøt skivebom, og lommekamera allikevel er kravet, trenger du ikke svi av så mye penger som du antyder. Fujifilms F-serie er en god serie. De har fått god omtale for sine meget gode egenskaper i dårlig lys og stigende ISO-verdi. Det er (desverre) mange som kjører slike kamera på auto, og da er de fleste slike kamera svært så feige når lyset avtar, og de skrur da ofte ISO-verdi i været. På brorparten av kompakte er resultatet da en ekkel støygraut på bildene. Fujifilm har imidlertid funnet opp en vesentlig mer lysfølsom bildebrikke en de andre, hvilket medfører betydelig mindre bildestøy i dårlig lys. Nå skal det sies at også Fujifilm har sett seg nødt til å bli med på det idiotiske megapikselracet, og selv de kommer til en grense for når deres forsprang ebber ut. Deres nyeste 12 MP-kamera har derfor fått litt mer lunken omtale av støyegenskaper enn de forrige i seren. Modellene F30 og F31fd var deres desidert beste kompaktkamera noen sinne, men du skal være heldig om du finner disse lenger. Det er F40fd og F50fd, samt det aller nyeste F100fd som regjerer. Førstnevnte, F40fd, har da "kun" 8 MP, mot de andres 12 MP, og det gjør det til det beste på støy av disse. Jeg har det selv, og lot meg imponere av dette. Du kan se eksempler på bilder i mørke på min kameraside under Testbilder på menyen.

Dette går for tiden for rundt usle 1500 ser jeg, det er mye godt kamera for pengene, da det som regel inkluderer både original veske og minnekort.

Ellers var jo Panasonic på lista di. Jeg kjenner ikke kompaktkandidaten du nevner men har selv et stort Panasonic Ultrazoom, og kan iallfall gå god for deres meget gode Leicaoptikk, og deres meget gode bildestabilisator. Men husk at om du går for Panasonic, sliter de med støy ved stigende ISO også, faktisk nokså mye, men gjør du som meg og låser den på lav ISO (100) tar de glimrende bilder.

Ikke noe enkelt valg, med andre ord....

Lenke til kommentar
Du skriver reisekamera i trådtittelen, og har plukket ut lommekameraer. Er det noe krav at det må være lommekamera? Hvis fotografering på reise er et hovedmål, ville jeg nemlig utvidet utvalget til et ultrazoomkamera, iallfall hvis du liker å fotografere. Jeg har for tiden mitt tredje ultrazoomkamera, og drar ikke på noe som kan være i nærheten av tur uten.

Om jeg nå skjøt skivebom, og lommekamera allikevel er kravet, trenger du ikke svi av så mye penger som du antyder. Fujifilms F-serie er en god serie. De har fått god omtale for sine meget gode egenskaper i dårlig lys og stigende ISO-verdi. Det er (desverre) mange som kjører slike kamera på auto, og da er de fleste slike kamera svært så feige når lyset avtar, og de skrur da ofte ISO-verdi i været. På brorparten av kompakte er resultatet da en ekkel støygraut på bildene. Fujifilm har imidlertid funnet opp en vesentlig mer lysfølsom bildebrikke en de andre, hvilket medfører betydelig mindre bildestøy i dårlig lys. Nå skal det sies at også Fujifilm har sett seg nødt til å bli med på det idiotiske megapikselracet, og selv de kommer til en grense for når deres forsprang ebber ut. Deres nyeste 12 MP-kamera har derfor fått litt mer lunken omtale av støyegenskaper enn de forrige i seren. Modellene F30 og F31fd var deres desidert beste kompaktkamera noen sinne, men du skal være heldig om du finner disse lenger. Det er F40fd og F50fd, samt det aller nyeste F100fd som regjerer. Førstnevnte, F40fd, har da "kun" 8 MP, mot de andres 12 MP, og det gjør det til det beste på støy av disse. Jeg har det selv, og lot meg imponere av dette. Du kan se eksempler på bilder i mørke på min kameraside under Testbilder på menyen.

Dette går for tiden for rundt usle 1500 ser jeg, det er mye godt kamera for pengene, da det som regel inkluderer både original veske og minnekort.

Ellers var jo Panasonic på lista di. Jeg kjenner ikke kompaktkandidaten du nevner men har selv et stort Panasonic Ultrazoom, og kan iallfall gå god for deres meget gode Leicaoptikk, og deres meget gode bildestabilisator. Men husk at om du går for Panasonic, sliter de med støy ved stigende ISO også, faktisk nokså mye, men gjør du som meg og låser den på lav ISO (100) tar de glimrende bilder.

Ikke noe enkelt valg, med andre ord....

takker for svar, var meget utfyllende og så på hjemmesiden din ang fujifilm. og det ser ganske bra ut i mørke osv.

Synes ikke megapixler har så utrolig mye og si, tviler på jeg egentlig noen gang kommer til å få brukt for 8mp.

Når jeg tenker på reisekamera tenker jeg på et kamera jeg kan ha rundt halsen, lommen eller noe slikt. Skal til kreta nå i september, og vil bli litt kjent med kameraet før jeg drar for og få mest mulig ut av bildene som tas.

Og siden jeg egentlig ikke har særlig peiling på kompakte kameraer til prisen fra 2000-3000, så håper jeg du eller andre kunne anbefale meg noe. har lest litt tester på

www.lydogbilde.no

www.digit.no

www.itpro.no

www.teknofil.no

men alle gir forskjellige svar.

så jeg tar gjerne imot råd og slike ting fra dere ang reisekamera som dere ville anbefalt.

minnebrikke kjøper jeg utenom prisen her.

ps. flott side du har Manskow

Lenke til kommentar

Hmm..siden du skal til Kreta: Jeg var faktisk der i mai i år, og tok en del hundre bilder der. En del av disse kan du se på min hovedside ved å klikke på Feriebilder i menyen. En del av bildene er tatt med nettopp Fujifilm F40fd, mens de øvrige er tatt med mitt store Panasonic ultrazoom FZ30. I dette albumet ser du da hvilket kamera som er brukt til de respektive bildene, det kommer frem under hvert bilde når du klikker på dem. Se f.eks. på undervannsbildene, de er tatt med Fuji'en og en enkel undervannspose, der var også F40fd meget anvendelig. Ser du ellers på f.sks. nilde nr. 41 og 42 ser du hva et ultrazoom kan brukes til. Fyrtårnet i Chania er her tatt fra samme sted, men med hhv. 35mm og 420mm, altså moderat vidvinkel og rimelig lang tele. Alt i samme kamera, som altså gir deg mange morsomme muligheter du ville gått glipp av med et lommekamera med 3-4x zoom. Du lurer kanskje da på hvorfor jeg har både lommekamera og et digert ultrazoom? Det store er mitt hovedkamera på tur, det er det jeg bruker mest grunnet ovenstående store fleksibilitet. Men så har jeg altså det lille som supplement/ekstrakamera de få gangene jeg ikke har med det store, eller fordi det er mer hensiktsmessig med det lille (som f.eks. undervannsbildene). Jeg synes iallfall ikek det er noe problem med en "snuteveske" over skuldra med mitt favoritturkamera, det blir en vane, faktisk. En hyggelig vane.

PS. Du trenger ikke kopiere komplette store innlegg for å svare. Det blir så mye ut av det...

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

kjempeflotte bilder du har tatt. vi skal også til chania i september. blir sikkert kjempe. vi skal forresten gå samariaravinen, merkelig at du ikke var innom der egentlig, eller var du det?

men jeg var nede hos digifoto i Oslo og så fikk jeg tilbud på det casio kameraet til 1700kr. Tok det, skal legge ut bilder med det på www.eddemuli.com <-- akkurat opprettet domenenavnet og webhotellet idag.

håper det er oppe løpet av 1-2dager! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...