Gå til innhold

BK: Ta på sveisebrillene

Lynx-

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å legge ut et nytt bilde. Teknisk sett er dette ingenting å skryte av. Blant annet har det store utbrente områder(ta på sveisebrillene). Tror selv jeg vet hvorfor dette skjedde, så det jeg først og fremst er ute etter av tilbakemeldinger er på komposisjon. Mener selv jeg er inne på noe her, men hvis jeg er helt på jordet hadde jeg satt pris på om noen kunne lede meg inn på rett vei igjen. :)

post-164833-1214503591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg fortsatt for amatør å regne når det gjelder bildekritikk men jeg synes komposisjonen var fin den, byggningene "kledde" hverandre. Men som du selv sier så var det jo synd med de utbrente områdene, kunne blitt kjempebra om det ikke var for akkurat det :)

Lenke til kommentar

hvordan kunne du unngått at alt av himmel var utbrent? Et polarfilter hadde kanskje reddet deg, eller et gråfilter. Eller låsing og flyting av fokus. Som borg sier. Dette ødlegger enormt i dette bilde, og selv sveisebriller kan ikkje redde dette (merkelig titell du har valg)

Lenke til kommentar

Komposisjonen ble fin, med begge bygningene godt plassert, og med en skrå linje mellom dem som passet veldig fint. Kontrasten ble også veldig fin, men bildet når ikke helt opp pga. utbrentheten.

Prøv å undereksponere (gjerne i RAW om du kan) og justere i etterkant.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. :)

Nå har det seg slik at jeg bor like ved denne lokaliteten, så det er godt mulig at jeg drar ut og prøver igjen. Har fått litt bedre grep på teknikken etterhvert så jeg tror jeg skal klare å unngå de mest åpenbare feilene. Kan poste en oppdatering i denne tråden hvis det blir noe av.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er så ille at himmelen ble utbrent, siden komposisjonen er så god. Kontrasten mellom det mørke bygget i forgrunnen og det lyse bak er også en flott effekt. Fargevariasjonene er også flotte. Det som skjemmer bildet mer enn de utbrente partiene er at himmelen er en smule for cyan.

På tross av fine farger burde du kanskje ha forsøkt sorthvitt. Da vil også problemet med de utbrente områdene forsvinne. I sorthvitt er ofte slike problemer ikke så viktig, hvis ikke himmelen har tegninger som er viktige for helheten.

Lenke til kommentar

Den utbrente himmelen plager meg ikke nevneverdig. Synes komposisjonen er svært god, bortsett fra en liten detalj. Du har en tredje bygning nederst til venstre, ser bare taket. Prøv 10 cm lavere posisjon neste gang slik at det blir borte, eller få det inn som en tydelig del av komposisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...