Trynemjoel Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg så denne uken bildet på Engadget av hva som skulle forestille Nikon D90. Bildet viste seg å være en photoshop-jobb og ikke en god en med det, men er det håp for at en D90 kommer i løpet av sommeren sammen med en eventuell D3x? Ryktebørsen skal visst være svirrende med rykter om akkurat dette fra hva jeg har lest på diverse blogger, så jeg ønsket å høre hva dere tror? Jeg vil ha meg et speilreflekskamera denne sommeren, men om en D90 kan være rundt hjørnet vil jeg holde av kjøpet før jeg kaster lønninga på en D80 og noen linser Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg så denne uken bildet på Engadget av hva som skulle forestille Nikon D90. Bildet viste seg å være en photoshop-jobb og ikke en god en med det, men er det håp for at en D90 kommer i løpet av sommeren sammen med en eventuell D3x? Ryktebørsen skal visst være svirrende med rykter om akkurat dette fra hva jeg har lest på diverse blogger, så jeg ønsket å høre hva dere tror? Jeg vil ha meg et speilreflekskamera denne sommeren, men om en D90 kan være rundt hjørnet vil jeg holde av kjøpet før jeg kaster lønninga på en D80 og noen linser Sakset fra Tom Hogan: More Next Week June 25--It appears that Nikon will announce the first in a series of new product rollouts next week. I'll obviously have full details and an analysis, as usual. But there will be a more than Nikon's news posted on this site next week. Stay tuned... Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Vi har frykelig mye aktivitet i underforum Fotografering om dagen, og det trekker tyeldigivs til seg nye lesere hit. Det er supert! Men denne posten skulle nok heller vært i underkategori Speilrefleks - digitalt. En snill, men bestemt moderator flytter den nok for deg (og sletter dette innlegget?) - Rams Endret 26. juni 2008 av RamsFoto Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Vel jeg har ikke anledning til å flytte tråden, så du får trykke rapporter-knappen slik at moderatorer lettere kan finne ut av det Jeg får krysse fingrene for neste uke og håpe på ny spennende teknologi til prisklassen jeg kan holde meg innfor på dette tidspunktet. Endret 26. juni 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Done, my friend. Velkommen tilbake med spørsmål eller komentarer mer rettet mot bruk av kameraet. Inntil videre anbefaler jeg en tur innom Bildekritikken for inspirasjon - R Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 En snill moderator utførte en flytting til riktig kategori Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Det kan se ut som om det blir annonsert en del godsaker en av de kommende dagene, 30/6 eller 1/7. Mest sannsynlig D700 og SB-900. Kan virker som om D90 ligger litt lenger frem i tid, men man vet jo aldri. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Alle tilgjengelig informasjon tilsier at noe nytt blir lansert i morgen. Mest sannsynlig ser vi en D700, utover dette er det mer tåkete. Jeg antar at Nikon også vil lansere nye produkter i forkant av Fotokina i slutten av september og at de holder igjen en D3x og evt. D90 til da kan være en sannsynlig teori. Vi vet nok alle mer i morgen. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Nikon launch today - Sony sensors? 30th June 2008, 01:38 am Nikon is holding a launch today (June 30th) in London, and presumably worldwide. Richard Kilpatrick is attending for Icon Publications Ltd. As at 1.30am Monday, no press release has been received from Nikon, so we can assume an embargo will be in place but news may be released around 10.30am Monday 30th (GMT). The launch is expected to reveal a low-cost 12 megapixel efull frame D300Œ based on the sensor used in the D3, with a D100-type body like the D300. It may also preview the D3X, a full frame 24.x megapixel D3-type body using the new Sony high resolution full frame sensor. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Hvis det kommer en D3x i år blir den helt sikkert lansert før OL starter 8. august. Nikon lanserer alltid proffkameraene i forbindelse OL eller andre store idrettsarrangementer. D3 ble som kjent lansert uka før VM i friidrett i fjor. Endret 30. juni 2008 av simfan Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hvis det kommer en D3x i år blir den helt sikkert lansert før OL starter 8. august. Nikon lanserer alltid proffkameraene i forbindelse OL eller andre store idrettsarrangementer. D3 ble som kjent lansert uka før VM i friidrett i fjor. Du har et poeng her - jeg vil også tro at D3x kommer da Og det kan virke som om D700 blir lansert i morgen - dette er sannsynligvis for å komme Canon i forkjøpet. Så det kan godt hende at Nikon da drøyer D90 til Photokina i september. For kommer ikke D90 da; så er det stor sjanse for at den aldri kommer. Og D300 settes ned en del i pris istedenfor. Tom Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 ja, da ble det ingen D90 denne gangen. Så får vi se til PhotoKina om Nikon finner plass til en modell mellom D60 og D300. Avstanden er ikke alt for stor i pris og teknologi. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Fra Ken Rockwell That sets a D3X for announcement sometime between 20 August 2008 (the usual late-summer announce date) and 03 March 2009 (PMA 2009). 20 August 2008 would be faster than previous models, but seeing how the world keeps spinning faster, it wouldn't surprise me. Price: The high-resolution -x models has usually cost $1,000 more than the standard-resolution sports and press models, so figure the D3X at $5,000 - $6,500. Nikon's top DSLR has always been priced between $5,000 - 5,500 at introduction. Endret 1. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Dag nabbit! Får se hvordan det blir ut mot september, om en D90 ikke kommer lurende. Med D80 lansert i 2006 synes jeg det trengs en liten oppdatering før jeg bruker hardt anskaffede penger hos Nikon Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Det kommer nok en D80 etterfølger snart. Jeg tipper den er forsinket fordi Nikon fant ut at de måtte gå tilbake til tegnebordet og forbedre Liveview-funksjonen når de så hva konkurrentene lanserte tidligere iår. D80 på mange måter det aller viktigste kameraet for Nikon, derfor er det veldig viktig at etterfølgeren blir riktig. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det kommer nok en D80 etterfølger snart. Jeg tipper den er forsinket fordi Nikon fant ut at de måtte gå tilbake til tegnebordet og forbedre Liveview-funksjonen når de så hva konkurrentene lanserte tidligere iår. D80 på mange måter det aller viktigste kameraet for Nikon, derfor er det veldig viktig at etterfølgeren blir riktig. Nikon har vel sagt at de regner med å tape litt terreng i forbrukersementet dette året, og konsentrere seg mest om modeller+optikk fra D300-nivå og oppover. De har utvida pro-nivå-fabrikken i Sendai med ei produksjonslinje. Jeg tror ikke det er galt også å tolke dette som at de vil kunne avvike litt fra sin tidligere erklærte målsetting om mindre enn to års modell-levetid for de enklere modellene. D700 er en øverste skikt prosumer-modell, som de nok prøver å få mest mulig oppmerksomhet på, slik at det nå kanskje er lite sannsynlig med ytterligere lanseringer i lavere skikt før den er ute i butikkene, i slutten av juli. "D3X", som mange venter som neste modell ut, kan komme i forbindelse med OL, og da kan det godt hende Nikon vil lansere "D90" samtidig - det vil kunne gi litt mer oppmerksomhet, og hvis de bruker mye av AF-systemet fra D300/700/3, så kan de markedsføre det som "action"-modell også -- de la endel vekt på det aspektet da D80 kom ut. For øvrig har kanskje midtsegment-modellene (D70/80/"90") aldri hatt mindre betydning for Nikon enn nå, men det betyr ikke at de neglisjerer dem. Jeg for min del tipper Nikon er ganske presist i rute med "D90", men at det kan ha vært en god del finpussing før bl.a LiveView har en brukbar forbrukerkvalitet. Det kan også handle litt om logistikk, bl.a har trolig D300 solgt i overkant av forventningene (gitt at den avløste storselgende D200, en kunne forvente mer metting i markedet). Det viktigste er trolig at Nikon har god tid på seg nå, til å jobbe fram en testvinner-kandidat. De har komponenter fra D300 som skal gjenbrukes, og de har Canons modeller som helst skal overgås, iallfall litt. Samtidig er det trolig lett å gå skoa litt av seg med så pressa marginer som det er nedover i markedssegmentene. Jeg kan godt tenke meg at ingeniører hos Nikon egentlig godt kunne tenke seg å stappe det meste av D300 inn i et "D90"-hus, slik de har gjort med D3 og D700, men at komponentkostnaden på 300 er såpass høy at det blir litt begrensende. Både D300 og D3 har nå hatt mange måneder med godt salg og bra priser, dvs at veldig mye av utviklings- og utstyrskostnadene er greit dekka inn. "D90" kan bli kasta inn i en tøff priskonkurranse, slik de opplevde med D50 i sin tid, og sjøl om komponentkostnadene trolig bare står for en drøy 6-del av butikkprisen vi betaler, er det der Nikon lettest kan knipe inn. Av vår butikkpris er jo 20% MVA, og de resterende 80 kan, såvidt jeg har forstått, røfft deles i 5 like deler: Komponent,utvikling/profitt,markedsføring/transport,distribusjonsledd,forhandler. Med D700 er trolig utviklingskostnadene ganske lave, fordi det mest er gjenbruk av konsepter fra D300 og/eller D3. Det å lage en robust og god forbruker-modell er en helt annen og på sin måte krevende jobb. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 I D90-klassen er det et stort poeng å komme på banen i passe tid før julegave-salget, så den kommer nok utpå høsten en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå