Gå til innhold

Volum før høyttalere sprenges

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et stereoanlegg. CERWIN-VEGA VE-8F høyttalere og en DENON PMA-700AE forsterker.

Jeg har dårlig peilling på høyttalere, og det jeg lurer på er om høyttalerne blir sprengt hvis jeg spiller for høyt?

Har lite lyst til å herpe dem :p

Endret av fatcrap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vrenging er når du hører at lyden skurrer og ikke høres veldig bra ut. F.eks om du får "blafrelyd" bassen, eller at lyden høres "sprengt" ut.

Vrenging kan også oppstå når man har for svak forsterker til å spille på det volumet når vrengingen oppstår. Men så lenge man ikke spiller så det vrenger skal man være på den sikre siden. Man kan nemlig ødelegge høyttalere ved å spille med en forsterker som vrenger (clipper) uten at det er i nærheten av hvor høyt høyttaleren egentlig kan spille før den tar skade av det.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det du skriver er nok ikke helt riktig skagen, her er en quote fra bilstereoforumet:

Jeg ser også stadig vekk påstanden om at det er bedre med for mye effekt enn for lite.

Bare for å ha poengtert det en gang for alle: det er kun 2 måter å sprenge et element på og begge deler har med for mye effekt å gjøre.

Den ene er for høy termisk belastning, altså at spolen blir så varm at limet løsner eller spoletråden brenner av.

Den andre er mekanisk, opphenget løsner, membranen løsner etc.

Man kan ikke sprenge et element med for lite effekt.

Opphavet til denne myten kommer fra at forsterkeren klipper og gir fra seg et DC signal.

Dette stemmer ikke, man kan ikke se på de flate områdene i et firkantsignal som DC.

For å utdype litt:

For å forstå hva som skjer når en forsterker klipper så bør man kjenne til uttrykket "crest faktor".

"Crest Faktor" er differansen mellom gjennomsnittlig nivå på signalet og dets topp nivå. En ren sinus bølge har en "crest faktor" på 3dB, noe som betyr at topp nivå er 3dB høyere enn gjennomsnittlig nivå. Vi vet alle at 3dB representerer en dobling av effekt.

Hvis vi lar en 50 watts forsterker spille en sinustone, rett under klippenivå, vil gjennomsnittlig effekt over tid høyttaleren må takle være 25 watt.

En firkantet bølge har en crest faktor på 0dB.

Hvis den samme 50 watts forsterkeren skal spille en firkantet må høyttaleren takle 50 watt. Husk at dette refererer til sinus og firkantede bølger. Musikk har en mye høyere crest faktor. De fleste vanlige innspillinger har en crest faktor på ca 10dB.

Hvis vi skulle spille en av disse innspillingene med 50 watts forsterker uten klipping, trenger høyttaleren å takle 5 watt i gjennomsnitt.

Når forsterkeren begynner å klippe, øker ikke peak-effekten, men den gjennomsnittelige effekten øker.

Hvis vi skrur volumet opp 6dB høyere enn klippenivå på disse innspillingene, har vi redusert crestfaktor til 4dB.

Da må høyttaleren takle 20 watt over tid, altså 4 ganger mer effekt.

Konklusjonen er at det ikke er forvrengning eller kurveform som dreper din høyttaler, og det er ganske enkelt mer gjennomsnittlig effekt over tid. Men hvis den gjennomsnittlige effekten er under hva høyttaleren kan håndtere så spiller det ingen rolle om det er klipping eller ikke.

Et firkantsignal bærer mer effekt over tid og det kan resultere i sprengt høyttaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...