Gå til innhold

BK: Høst i Valdres. Fjellandskap.


Anbefalte innlegg

Når jeg drister meg frempå med et bilde her på kritikken er det selvfølgelig for å få kommentarer på hvordan dere oppfatter det, men også for å presentere meg selv litt som "fotograf".

 

Jeg trives veldig godt på fjellet, og mange av de, i mine øyne, mer vellykkede bildene jeg tar kommer derfra. Normalt ønsker jeg å vise den storslåtte naturen, men ikke nødvendigvis som panorama. Jeg vil at naturen skal være nær. Jeg vil at bildene skal ha den samme følelsen som jeg får på tur. Der er det alltid en bakketopp til, et eventyr bak neste haug, et nytt mål rundt neste sving. Jeg ønsker mer å vise hvor jeg kan gå videre, og ikke et utsiktspanorama fra der jeg er nå. Kan jeg få bakgrunnen frem, så bildet gir en følelse av at det bare er å strekke seg litt lenger for å nå frem, pleier jeg å like resultatet. Det gjør at telezoomen er vanligere i mine landskap enn vidvinkelen. Dette bildet er ikke der jeg har tatt den lengst ut, men jeg velger det likevel for å se hvordan det står.

 

Spørsmålene jeg primært håper dere gidder å svare på blir dermed:

 

Liker dere bildet? (Selvfølgelig vil jeg vite det!)

Får dere lyst til å være der?

Får dere lyst til å ta turen innover og oppdage hva som finnes videre frem?

Hvorfor ikke? (Minst like viktig som resten!)

 

All annen kritikk på komposisjon, eksponering, motiv etc. mottas selvfølgelig også med takk. :)

 

post-164938-1214495056_thumb.jpg

 

Etter gode tilbakemeldinger laster opp en ny versjon der jeg har "dratt litt i spakene".

 

post-164938-1214510478_thumb.jpg

Endret av kaaholm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette synes jeg var et flott fjell-landskap-bilde jeg, du har fått med det storslagne: fjell etter fjell etter fjell....fine farger, god kontrast i forgrunnen med det knaus-partiet, og et glimrende tak med dis og mektig skyformasjon. Bra kontrast med det fokuserte i forgrunnen og det ufokuserte bak...mulig det fjerne kunne vært noe skarpere...men det ser ut som du har talent for dette... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Liker dere bildet? (Selvfølgelig vil jeg vite det!) -> Ja

Får dere lyst til å være der? -> Ja

Får dere lyst til å ta turen innover og oppdage hva som finnes videre frem? -> Ja

Hvorfor ikke? (Minst like viktig som resten!) -> N/A

 

 

Et bilde jeg mer eller mindre kunne tatt selv. Liker godt landskapsbilder tatt med lengre brennvidder siden de skaper så flott effekt av å trekke sammen forgrunnen med bakgrunnen og dermed gjøre hele bildeflaten interessant.

Mye bra her. Flott bruk av forgrunn, og plassering av den. Vedig gunstig med snøen som melis på åsen der fremme. Også veldig gunstige himmelforhold - tilfører dramatikk. Og selvsagt veldig god dybde. Teknisk ok, men gjerne sett enda bedre dybdeskarphet, samt noe bedre etterbehandling (inkludert oppskarping). Et bilde en kan jobbe litt med i ettertid dette, for å perfeksjonere.

Lenke til kommentar
Liker dere bildet? (Selvfølgelig vil jeg vite det!)

Får dere lyst til å være der?

Får dere lyst til å ta turen innover og oppdage hva som finnes videre frem?

Hvorfor ikke? (Minst like viktig som resten!)

Jeg liker bildet, men synes det blir litt flatt (altså ikke motivet, men bildet ;-). Kommenterer det nærmere etterpå. Jeg synes plassen virker litt "spooky", og får ikke umiddelbart lyst til å være der. Jeg blir personlig trukket frem til kanten av den første lille knausen i forgrunnen, der har jeg lyst å stå, og betrakte resten, men ikke gå videre.

 

All annen kritikk på komposisjon, eksponering, motiv etc. mottas selvfølgelig også med takk. :)
Jeg synes motivet ditt fungerer godt, og komposisjonen er helt fin. Forsåvidt eksponeringen også, men jeg ønsker meg litt mer kontrast i bildet, litt mer liv. Jeg har forsøkt å jobbe litt med det, og ble brukbart fornøyd. Bare si i fra hvis du ønsker det fjernet - det er bare ment som et eksempel...

post-7280-1214496761_thumb.jpg

 

Her har jeg først justert litt i levels, deretter lysnet opp noen skygger litt med shadow/highlights, øket kontrasten litt med curves før jeg til slutt økte fargemetningen noe og skarpet bildet litt. Alt er med hensikten å gjøre det mindre flatt, mer livlig...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger! Når de kommer så fort og i tillegg er så positive er dette gøy!

 

Jeg må tilstå en ting. RAW-originalen ligger på backup og da jeg tusket til meg litt kontortid for å lage en forumversjon tidligere i dag måtte jeg bruke en lagret jpg. Det gjorde nok sitt med kvaliteten og skarpheten. Ellers er bildet rett fra kamera. Etterbehandling har jeg en lei tendens til å hoppe litt over, selv om mange sier man aldri skal publisere bilder som ikke har vært gjennom en minimum av workflowen. Jeg setter altså stor pris på forslag til hvordan det kan gjøres! :thumbup:

Lenke til kommentar

Endelig et fint landskapsbilde her på BK. Forgrunnen er fin med snødekte topper og fine linjer som danner nærmest en diagonal. Snøen gir en fin kontrast til fjellet under. Flott dybde og fjellkjedene i bakgrunnen gir inntrykk av et stort øde landskap. Ville ha piffet opp fargemetningen, skarpheten og kontrasten. Er det noe som trekker ned så må det være skyene som jeg ikke helt likte, men det er lite du kan gjøre med akkurat det.

Lenke til kommentar
Her har jeg først justert litt i levels, deretter lysnet opp noen skygger litt med shadow/highlights, øket kontrasten litt med curves før jeg til slutt økte fargemetningen noe og skarpet bildet litt. Alt er med hensikten å gjøre det mindre flatt, mer livlig...

 

Jeg nikker og smiler og later som jeg henger med på alt det der...

 

Når du gidder å gjøre spass med en annens bilde, skulle det bare mangle at jeg gjorde det med mitt eget! Jeg har derfor oppdatert første posten med en ny utgave der jeg har gått tilbake til originalen og fulgt de rådene som har kommet. Jeg skal være den første til å være enig i at resultatet nok ble mer spennende, ja.

 

Dermed har dere gitt meg den verste lærdommen jeg kunne få; Jeg må bruke mer tid foran datamaskinen for å komme videre. Det hadde vært lettere å leve med beskjed om å komme seg mer ut, for jeg sitter nok foran skjermen og glor... :cry:

 

Igjen tusen takk for konstruktiv kritikk!

Lenke til kommentar

En av de litt bedre landskaps bildene på en stund. Motivet, komposisjonen og utsnittet er

bra !

 

Men jeg savner litt mer dynamikk og liv i bildet, det bildet du har dratt i spakene på

der er du inne på noe. Men du har nok vært litt for voldsom, snøen har blitt utbrent uten noe liv igjen.

 

Nå vet jeg ikke hvor erfaren du er, men en god ide når man tar landskaps bilder er å skyte i RAW, gjerne ta flere eksponeringer med flere brennvidder. Deretter kan du plukke ut det som ble best og redigere på. Hvis du har dette som RAW bilde tåler den mere redigering og du kan også til en viss grad redde in dårlige eksponeringer.

Lenke til kommentar

Hmm lurer på om noe er riv ruskende galt med skjermen eller øynene mine?

Klarer ikke fokusere på den lille fjell partiet helt framst..

Nesten så jeg tror det er ute av fokus?

Det plaget meg litt, men ettersom at ingen andre har sagt noe, så satser jeg på at feilen sitter her, i hodet eller skjerm...

 

Liker dere bildet? Ja, var flott landskap, og bilde, klart bedre i redigert versjon.

Får dere lyst til å være der? nei

Får dere lyst til å ta turen innover og oppdage hva som finnes videre frem? overhode ikke

Hvorfor ikke? Er alt for lat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...