Gå til innhold

Laste ned subtitles?

Anbefalte innlegg

Bestilte en dvd-boks med South Park fra Amazon.com, men det viste seg at den ikke hadde engelsk tekst. Den eneste tekstingen på filmen er Nederlandsk.

Går det an å laste ned engelsk/norsk teksting fra nettet og få brukt dette i filmen? Jeg har funnet noe som skal være tekstfiler i srt-format. Er dette riktig format? Hvordan kan jeg bruke sporene rent teknisk? Plugin som fikser dette f. eks?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må först finne tekstene på nett. Da kan fine sökeord for deg väre "subs" og "subtitles". Så eventuelt da "south park subtitles/subs", uten " selvsagt.

Når du har lastet ned undertekstfilene som sannsynligvis er av formatet .sub eller .srt. Hvis det var en .avi-fil du skulle lagt tekster til, så hadde du bare lagt undertekstfilen i samme mappe og kalt den eksakt samme navn. Da hadde du fått alternativ om "subtitles" i VLC, hvis du bruker det til å spille av videoer. (Anbefales sterkt).

Hvordan du skal klare å få brukt undertekstfilene i selve filmen er jeg desverre usikker på. Skal sjekke ut dette, og kommer med en tilbakemelding, eventuelt lösning senere.

Lenke til kommentar

I de fleste medieavspillere kan du også "click and drag" selve tekstfilen med subs inn i området der videoen spilles av og teksten vil bli lagt til, for denne avspillingen. Dersom du vil laste dem automatisk gir du dem samme navn som filen og legger de i samme mappe.

Lenke til kommentar

Vil det være mulig å få dette over på selve CD-plata? Litt av problemet er at den bærbare pcen jeg bruker til å se på dvd-er er mammas jobb-pc. Derfor kan jeg ikke laste ned et videoprogram som VLC.

Jeg har heller ikke muligheten til å mate VLC med subtitles hvis jeg ser den direkte på en dvd-spiller, så det hadde vært virkelig fint om det er mulig. Nå tviler jeg litt med alt av kopisperrer og lignende. Når alt kommer til alt spørs det kanskje om det er verdt innsatsen også? Finnes det en enkel måte å gjøre dette på?

Takk for alle svar. :D

Lenke til kommentar

Last ned VobSub som er en plugin som gjør at også media player og andre mediespillere skal ta .sub filer. Så renamer du .sub fila til samme navn som fila du skal spille av og legg de i samme mappe. Bruk evt Subtitle Workshop for å justere feiltiming på tekstinga.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Siden du har kjøpt varen, har du lov til å ta backup; du da kan sjekke med backup-tilbyderne.

Det er stor forskjell mellom å selv ta backup og å kopiere noen annens backup. Det siste vil jeg tro er ulovlig. ( Gitt at du ikke har kopirett bla bla )

Feil.

Det er ikke en DVD, eller hva det skulle være, man kjøre, men rettigheten til åndsverket. Dette gjør at du har full rett til å laste ned tredjepartskopier av åndsverket. Du trenger ikke en gang orginalverket for at dette skal gjelde.

Mao. har du kjøpt en film, har du lov å laste den ned så mange ganger du bare ønsker.

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#12

LOV 1961-05-12 nr 02: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

§ 12, Eksemplarfremstilling til privat bruk :

Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk...

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

Lenke til kommentar
Vil det være mulig å få dette over på selve CD-plata? Litt av problemet er at den bærbare pcen jeg bruker til å se på dvd-er er mammas jobb-pc. Derfor kan jeg ikke laste ned et videoprogram som VLC.

Jeg har heller ikke muligheten til å mate VLC med subtitles hvis jeg ser den direkte på en dvd-spiller, så det hadde vært virkelig fint om det er mulig. Nå tviler jeg litt med alt av kopisperrer og lignende. Når alt kommer til alt spørs det kanskje om det er verdt innsatsen også? Finnes det en enkel måte å gjøre dette på?

Takk for alle svar. :D

VLC finnes i portable versjon, da kan du ha hele programmet på en minnepinne, perfekt sammen med mammas jobb-pc. http://www.hardware.no/artikler/nytteprogr...epinner/33524/4

For dvd spillere er det verre, dersom dvd spilleren støtter divx eller andre medieformater utemom rene dvd plater er det enkleste å rippe dvd platen til divx og deretter bruke trikse med en sub fil med samme navn som divx videoen før du brenner dette ut på en dvd igjen. Funker fint hos meg iallefall. Dersom dvd spilleren bare støtter rene dvd plater må du først rippe filmen, så må legge til subtitles for så igjen å bruke et program til å brenne film og sub ut med et filsystem som en ren dvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...