Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hjelp til å bli kvitt tannkjøttbetennelse.

BigJaffa

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har fått tannkjøttbetennelse av den verste sorten. Fekk det etter eg brukte tanntråd, veit ikkje heilt kva som gjekk gale. Men no har eg prøvd det meste og klarer ikkje å bli kvitt det.

Ting som eg har prøvd:

- Renske godt med tantråd.

- Prike i det med tannstikke.

- Slutte å snuse. (klarte ikkje å holde meg serlig lenge så no snuser eg på andre sida av munnen.)

- Pusse godt der betennelsen er (satan så vondt det var)

Skal til tannlege om nokon veker, så ikkje kom med det.

Trenger seriøst hjelp her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke farlig med snusinga din. Jeg er selv ingen tilhenger av snusing, men faktisk viser undersøkelser at snusere som regel har mindre med tannproblemer/orale infeksjoner. Det har å gjøre med at snusere ofte legger inn en pris etter spising, dette regulerer ph-verdien i positiv retting = det samme som å tygge V6 etter maten, nok om det før dette ender opp i en annen diskusjon.

Det er litt vanskelig å vurdere hvor akutt eller kraftig din tannkjøttsbetennelse er, uten å ha sett det med egen øyne. Men du sier selv at den er av "den verste sorten", hvorfor det er nærliggende å tro at den er vond, derved også mulig ganske kraftig.

0. Bruk porsjonssnus i noen dager.

1. Slutt å pirk.

2. Slutt med tanntråd (seff, ikke for alltid)

3. Tygg mat på andre siden

4. Ikke puss det vonde området

5. Gå til apoteket og kjøp munnskyll. Forklar for personalet hva du sliter med, de er som regel ganske gode produktspesialister.

Grunnen til rådene er at en skal la tannkjøttet hvile. Blodsirkulasjonen i tannkjøttet er god, hvorfor selvhelbredelsesprosessen som regel går ganske fort.

Dersom din betennelse er en infeksjon, bør du oppsøke tannlege fortere enn "nokon veker". Typiske tegn på oral infeksjon er rar smak i munnen, særdeles dårlig ånde, ilende smerter som kjennes i kjevebein og ellers i ansiktet, smerter ved berøring, rødme, hevelse og varmefølelse.

God bedring

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...