Rubi Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Heia Jeg bygde en PC for ca 2.5 år siden med litt hjelp av PSdata. Den kosta vel ca 11000 inkludert skjerm og jeg har oppgradert noe siden da. Nå merker jeg at den bråker mye, er litt treig og i tillegg bruker jeg PC-en mer enn før, så jeg tenkte å oppgradere igjen. Det jeg lurer mest på er om det i det hele tatt er verdt å oppgradere eller om jeg burde kjøpe nytt (noe vil jeg vel uansett kunne beholde). Om for eksempel hovedkortet er utdatert er det kanskje dumt å bruke for mye penger på oppgraderinger. Den andre (litt vage) tingen jeg lurer på er hvilke oppgraderinger som best vil hjelpe meg å innfri mine nye krav til PC-en (oppgradere ytelse/fart litt og gjøre den stillere). Dette er hva jeg kjøpte høsten 2005 (delvis etter anbefaling fra PSdata) : Case Midi ATX Tower 300W Black (QF50A) Front-USB/Audio CAG1.1 LGA775 Mainboard S-775 i945P ATX PCI-E Audio GbLAN 1394 SATA (i945Pa-PLF) CPU Pentium 4 630J 3.0GHz LGA S-775 800MHz 2M Boxed "Prescott EM64T" 1.0GB (2x512MB) DDR2 PC2 4300 533MHz 3ns Orange Aluminum Paper Box VGA-Card GeForce 6600GT Xtreme 128MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV DVD Recorder ND-3540A 16X Black Dual Layer DVD R/RW Harddisk 250.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB FDB Skjerm: NEC Multisync LCD 1770NX. Et eller annet nettverkskort var det vel også, men er vel ikke så viktig hva det heter. Litt senere kjøpte jeg et lydkort fra m-audio: M-Audio Audiophile 2496. Samsung spinpoint 500gb Jeg har i grunnen alltid følt at det har vært litt varmt i kabinettet. Har blant annet hatt problemer med grafikk når jeg spiller WoW eller Battlefield (grønne og magenta kvadrater som blinker rundt på teksturene), jeg har derfor ofte hatt kabinettet åpent og dette har sett ut til å funke. Eneste vifte i tillegg til strømforsyning har vært en stor vifte i bakkant som så vidt jeg vet blåste luft ut (kjøling har ikke vært min sterke side ^^). Kjøpte for en stund siden en NH-U12P (https://prisguiden.no/product.php?productId=87148), men jeg har alikevel oftest kabinettet åpent (altså tar vekk den ene sidedøra), støv er selfølgelig et problem, men tenker det er bedre enn å grille GPUen). Med den nye CPU-vifta er det vel bare skjermkortet jeg fortsatt er engstelig for angående temperatur. Temperaturene (med SpeedFan) virker ikke ille... nå er det 58 grader men blir rundt 80 om jeg spiller. Har lite peiling på om dette er "bra" eller "dårlig". Nå som jeg jobber hjemme med PCen og dette i tillegg er soverom, er jeg egentlig avhengig av en stillere PC, det var hovedgrunnen til å bytte CPU-kjøler. Jeg vil gjerne kunne spille WoW, kanskje age of Conan og andre artige spill, men er ikke sikker på om jeg gidder å oppgradere CPU, så da blir det vel kanskje vanskelig. Mine tanker er: Få inn noe mer vifter - Jeg tok ut vifta i bakkanten da CPU-vifta blåser mer eller mindre ut dit, men jeg tenkte å sette den inn igjen. Er det nødvendig/lurt med en vifte som blåser inn også ? Har vel egentlig ikke plass til det. Den eneste andre vifteplassen er på sidedøren, men er redd det blir veldig trangt da CPU-kjøleren stikker mye ut. Kjøpe mer RAM. - Jeg kan svært lite om RAM, men jeg trenger nok mer enn 1gb og 533MHz er kanskje litt lite ? Nå for tiden er det jo billig og jeg lurer derfor på om jeg skal beholde de 2 brikkene jeg har og kjøpe 2 nye, men da må de være samme frekvens ? I såfall er det vel kanskje bedre å kaste de gamle og kjøpe 2x1gb eller 2x2gb. Ny PSU. - Siden PC-en fortsatt bråker etter at jeg skrota CPU-vifta, er det jo bare GPU og PSU igjen. Har lest en del at PSU-er ofte har en tendens til å bli dårligere etter hvert og 2.5 år er kanskje i overkant med en PSU som fulgte med kabinettet. Corsair 450w er foreløpig forslaget mitt. Nytt skjermkort? - 6600gt er ikke akkurat noe monster (selv om det ofte bråker som ett. Noen som har en anbefaling av et relativt rimelig skjermkort som takler en del spill uten å måtte kjøre fulle detaljer på nye spill og slikt. Aller helst et som er ganske lydløst også. Vil vel tro at om jeg kjøper et 8600-kort så burde ikke det spinne opp på toppfart for å spille en halvtime wow. Jeg kan bruke noen tusen på dette men mer enn 3-4-5000 har jeg vel ikke lyst til. Jeg vil først og fremst få en stille og rolig PC som jeg kan fortsette å spille noe med samt redigere litt lyd og slikt (det funker jo nå, så jeg har ikke tenkt til å nedgradere:P). Det burde vel kunne gå greit å få økt ytelsen og senke lydvolumet for et par tusen ? Om jeg for eksempel kjøper RAM for mellom 500 og 1000 og en Corsair 450W til 6-700 og muligens også et mellomklasse grafikkort. Prosessoren er jo en flaskehals, men om jeg skaffer meg et nytt grafikkort, så burde vel det avlaste såpass at jeg kan vente til noen firekjerneprosessorer blir kule og billige Altså, vil disse eventuelle oppgraderingene være "fornuftige" i forhold til mine krav og mitt budsjett? Er det andre komponenter som vil være lurere å opggradere eller burde jeg skrote hele kassa? Beklager at innlegget ble litt langt, ville bare få med de fleste detaljene først som sist. -Ruben Lenke til kommentar
Darkling22 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg vil anbefale deg å bytte hovedkort, cpu og minne. Og snu kabinetviften slik at den blåser innover. Hvis du også skall ha nytt skjermkort kan jeg anbefale deg dette: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan Gigabyte GA-EP35-DS3R, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9R, DES, PCI-Ex16 Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2 XFX GeForce 8600GT Zalman XT 256MB GDDR3 ,PCI-Express, DVI/Tv-Out, 650/1500Mhz Dette kommer ca 3500Kr lit avhengig av hvor du handler. oppgraderte de gamle sin maskin med samme løsning uten å bytte psu (300W) Fungerer veldig greit. For at den skall støye minst mulig anbefaler jeg et kjermkort med Zalman kjøling siden denne er mer efektiv enn orginalkjølingen og derfor mindre bruk av viften på høye turtall. Håper det var lit til hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå