Gå til innhold

Ghost-program

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det et finnes noen program som gjør reinstallering av PC'n til en "one click" affære?

Jeg har en eldre PC med Win98 og et par ganger hvert år reistallerer jeg win98 på nytt. Men så må jeg legge til x antall drivere og 3x antall program som jeg benytter.

I tillegg er det et kav å oppdatere alle programmene pånytt med de innstillingene som jeg benytter.

Finnes det en måte å få brent en eller flere recoveryCD'er som er spesialtilpasset min PC? (Jeg må ha recovery fordelt på minst 4 CDer...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler Ghost . Jeg har ikke prøvd det andre, men det er sikkert bra det og.

Det du må være klar over er at disse programmene krever at du kjører en bootdisk og ikke løper unna hvis du må skrive en kommando i dos. Etter å ha startet ghost fra dos så får du ett greit nok grensesnitt.

Jeg bruker ghost hver gang jeg nå legger inn OS på nye disker slik at når ting begynner å bli dårlig så bare henter jeg inn en ghost fra da OS var nyinstallert. Så er det bare å patche og legge inn det du trenger.

Lenke til kommentar
Hmm, skjelden noen av imagene mine er på CD-størrelse. Som oftest så ligger de vel på ca 800MB til over 1GB.

Men hvis man kan brenne bootbare DVD så blir det vel årnings

Bare å lage en skjult partisjon på disken og legge imaget der. Drive Image støtter ihvertfall den funksjonen.

Sette inn disk en, starte, bytte disk, og så er det bare å bruke musa til å fortelle programmet hva du vil gjøre. Ikke en eneste dos-kommando nødvendig.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem for Ghost å dele opp image fila i passende størrelser som passer på CD.

Detaljerte beskrivelser for å bruke Ghost finnes her:

http://ghost.radified.com/http://users.pandora.be/soulmaniacs/ghost.html

Takker!

Slik jeg gjør det er å lage disken min i 2 partisjoner. Den siste er en "liten" en på 10-15GB. Denne kjører jeg med FAT32 og hit lagrer jeg alle mine image. Da er det bare å putte i en bootdisk, starte ghost ifra den lille partisjonen og velge image jeg vil skrive over med. Funker fett det. Bare huske å lagre alle data man vil ha med seg videre på ett annet sted en partisjonen man overskriver.

Lenke til kommentar

Jeg bare gleder meg uhemmet til å sette igang og utforske!! Får PC'n (den oh store nye) hvert øyeblikk og plutselig tror jeg at jeg kan stuve øksen bort for en stund...

Jeg er kanskje litt naiv nå, men prøver å være positiv... *ler*

Takker masse for gode råd og vink! Mulig jeg kommer til å måtte be om litt hjelp når jeg begynner å knote også da... hehe

Lenke til kommentar

Ghost kan også komprimere, slik at ca 1 Gig får plass på en CD.

Bruker alltid high på komprimering, men siden man ofte legger inn lett mer enn OS (og ikke gidder å legge inn de tingene på nytt) så vokser ett slik image fort. Men med en partisjon på 10GB+ så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...