Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen finner ikke harddiskan

Gjest member-60584

Anbefalte innlegg

Gjest member-60584

Skrudde på PCen i dag etter den har vært slått av hele natta.

Kommer opp en beskjed om at jeg må finne noe å boote fra. Sjekker bios og ser at bios ikke finner harddiskan.

Jeg tukla litt og etter et par reboots fant jeg begge harddiskan men fikk opp noe om "hal.dll" mangler. Har hatt det problemet før og det løste seg med å koble harddiskan i hovedkorte istedet for gjennom dette korte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=110632

For så å oppdatere driverne til det korte.

Så jeg prøvde det denne gangen og. Nei bios finner ikke harddiskan når jeg kobler de inn i hovedkorte og finner de heller ikke om jeg kobler tilbake til det andre kortet.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt kan kanskje være at du ikkje har satt inn "jumperen" (en liten pinne) som bestemmer om hardiskene skal være "master" eller "slave".

hddinstall_jump.jpg

Har du 2 hardiske så må du sette den ene til "master" og den andre til "slave".

Det står ofte en forklaring\tegning på hvor pinnen skal settes for master\slave på harddisken!

Endret av AnQ
Lenke til kommentar

Vel, som du sikert forstår så finner ikke maskinen harddisken som den skal boote fra.

I første omgang, dobbeltsjekk kablene på harddisken. Hvis duer heldig så er det bare en kabel som har hengt i litt dårlig. Hvis ikke det er det, så kan det evt. være en harddisk defekt. I så tilfelle bør du gjerne prøve om disken fungerer i en annen maskin, dersom du har muligheten til å teste dette.

-Stigma

Problemet ditt kan kanskje være at du ikkje har satt inn "jumperen" (en liten pinne) som bestemmer om hardiskene skal være "master" eller "slave".

hddinstall_jump.jpg

Har du 2 hardiske så må du sette den ene til "master" og den andre til "slave".

Det står ofte en forklaring\tegning på hvor pinnen skal settes for master\slave på harddisken!

Jeg er enig i at jumpere kan lage sånne problemer, men ikke av seg selv etter at det før har fungert. utifra beskrivelsen så fungerte jo maskinene i går kveld, og da må nødvendigvis jumperene ha stått korrekt. han har jo ikk installert noe nytt som krever nye jumper settings.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest member-60584

sjekka jumperne. sjekka kablene. var ikke noe av det :/

Testa på en annen PC og funket ikke der heller :/

Nekter å tro begge harddiskene røk samtidig :/

Endret av member-60584
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...