Gå til innhold

BK: Urban Life II - (Street-photo)


Anbefalte innlegg

Prøver å lære av tidligere kritikk. Nok et street-photo. Bildet er tatt foran Stortinget.

Hva skjer bak min venstre skulder?

 

Damen til venstre: Nei, hun gjør vel ikke...!

Damen i midten: Makan! Dette går bare ikke an!

Mannen til høyre: Ikke så værst. Har sett værre pupper...

 

post-109531-1214487509_thumb.jpg

 

Eller?

 

Street-photo er en sjanger der man dokumenterer. Små og store ting som skjer med og rundt mennesker i by-livet. Bildene kan være "candid" (subjektet vet ikke at man blir tatt bilde av), men de trenger ikke være det. Bildene trenger ikke være av mennesker heller, for den saks skyld.

Sånn jeg tenker på det mener jeg at sjangeren i første rekke handler om stemninger. Ikke minst de som oppstår hos betrakteren av bildet. Dersom jeg greier å få dere til å undres litt over hva som foregår bak på siden her, har dette bildet truffet blink -fordi det var hensikten min med bildet.

 

En annen fin ting med denne sjangeren er at den ikke krever teknisk perfeksjon. Hverken av skarphet eller komp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det snerpete uttrykket på damen i midten og det litt fårete smilet til gubben, sammen med kommentarene/historien din, som gjør dette bildet severdig for meg. Utfordringen din blir nå å få formidlet din historie sammen med bildet når det ikke presenteres på et forum, men som et print. Der kan jeg ikke hjelpe deg, men hvis du ikke får det til syns jeg i hvert fall det fungerte greit her.

Lenke til kommentar

jeg var spent på denne før jeg klikket på den. trodde det kom et fett urban portrett, men det var ikkje det eg fikk se. Spennende med bilder som er tatt uten at folk vet det, og man får frem det ekte.

 

Kontrastene plager andre, men ikkje meg her.

 

Litt rart at ingen har spurt deg om du har lov å poste dette bilde, for det er et spørsmålet jeg har fått mange ganger her inne.

 

Har objektene gitt deg tilatelse til dette?

Lenke til kommentar
Har objektene gitt deg tilatelse til dette?

 

He-he, godt spørsmål.

Jeg spurte damene om det var greit at jeg postet bildet på nettet, men de visste ikke hva internett var, og lurte på om det var noe ny-motens greier...

 

Så da tenkte jeg bare, "skitt, la gå"... :D

 

Seriøst, jeg har rett og slett ikke tenkt på det. I mine øyne er det lov. De befinner seg i et offentlig rom, der det ferdes bøttevis med med mennesker med kamera. Man må rett og slett forvente at man kan havne på et bilde som andre har tatt.

 

Nettaviser (og trykte media også), publiserer stadig vekk bilder på nettet, uten at de avbildede er spurt. Greit at de kan dekke seg bak at de formidler nyheter, men disse bildene jeg har tatt i dette "prosjektet" mitt, er av dokumentarisk verdi (mulig det bare er for en snever krets mennesker, men dog). Hva vet jeg. Kanskje disse bildene blir forsket på i en fjern fremtid...

 

Jeg har faktisk ikke tatt et gjennomtenkt standpunkt til problemet du tar opp. Men jeg skal gjøre det...en gang.

Når det er sagt, ville jeg aldri ha publisert bilder med mindreårige uten foreldrenes skriftlige samtykke, selv om det ofte skjer i nettavisenes regi. Jeg har barn selv, så akkurat det er jeg rimelig bevisst på.

 

Når det gjelder bildet i seg selv. Om det er for mye kontrast eller ikke, er vel mye avhengig av smak og behag. Smaken er jo som baken (rimelig uggen om du faktisk smaker på en bak...)He-he. Jeg har valgt å gi s/h-bildene mine det samme harde lyset og kontrastene som ofte finnes på s/h-film. Disse bildene er tett opp til utrykket fra Kodak BW 400 CN og Kodak Tri-X 400 film. Det er med andre ord et bevisst valg.

 

Hyggelig er det likevel, at noen også liker min s/h konvertering.

Lenke til kommentar

Noen bilder funker, andre ikke. Dette funket.

Det kommer klart fram karakter i alle tre. De virker som noen særinger med sterke meninger hele hurven. Hadde vært fint om du hadde tatt mot til deg, lagt kamera til sides, og slått av en prat med dem.

 

Håper i alle fall at jeg våger det. Personlig vegrer jeg meg for å gå bort til vilt fremmede for å slå av en prat.

 

Det hadde uansett vært artig å lese hva du hadde snakket med dem om.

 

Jeg liker bildet.

Lenke til kommentar
Har objektene gitt deg tilatelse til dette?

 

He-he, godt spørsmål.

Jeg spurte damene om det var greit at jeg postet bildet på nettet, men de visste ikke hva internett var, og lurte på om det var noe ny-motens greier...

 

Så da tenkte jeg bare, "skitt, la gå"... :D

 

Seriøst, jeg har rett og slett ikke tenkt på det. I mine øyne er det lov. De befinner seg i et offentlig rom, der det ferdes bøttevis med med mennesker med kamera. Man må rett og slett forvente at man kan havne på et bilde som andre har tatt.

 

Nettaviser (og trykte media også), publiserer stadig vekk bilder på nettet, uten at de avbildede er spurt. Greit at de kan dekke seg bak at de formidler nyheter, men disse bildene jeg har tatt i dette "prosjektet" mitt, er av dokumentarisk verdi (mulig det bare er for en snever krets mennesker, men dog). Hva vet jeg. Kanskje disse bildene blir forsket på i en fjern fremtid...

 

Jeg har faktisk ikke tatt et gjennomtenkt standpunkt til problemet du tar opp. Men jeg skal gjøre det...en gang.

Når det er sagt, ville jeg aldri ha publisert bilder med mindreårige uten foreldrenes skriftlige samtykke, selv om det ofte skjer i nettavisenes regi. Jeg har barn selv, så akkurat det er jeg rimelig bevisst på.

 

Når det gjelder bildet i seg selv. Om det er for mye kontrast eller ikke, er vel mye avhengig av smak og behag. Smaken er jo som baken (rimelig uggen om du faktisk smaker på en bak...)He-he. Jeg har valgt å gi s/h-bildene mine det samme harde lyset og kontrastene som ofte finnes på s/h-film. Disse bildene er tett opp til utrykket fra Kodak BW 400 CN og Kodak Tri-X 400 film. Det er med andre ord et bevisst valg.

 

Hyggelig er det likevel, at noen også liker min s/h konvertering.

 

grunnen til at jeg tar det opp, er at når jeg poster slike bilder, og det kommer snart en haug av dem, da er alle ute å spør meg om dette. Sikkert p.g.a min historie på dette forumet. Derfor eg valgte å ta det opp denne gangen. Eg bryr meg selvsagt ikkje om kordan du gjør tingene, men artig å se at du tenker litt på det, etter at eg tok det opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...