Wazu Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Heisann. For tiden leier jeg en leilighet i Trondheim. betaler rett over 3000 kroner hver måned og er fornøyd med det. Men nå har det seg slik at jeg vet at han jeg leier hos har planer om å sette opp leien til høsten. Hvilke rett har han til å gjøre det? Kan han bare komme og si at "fra og med neste måned betaler du 500 kroner mer i leie hver måned", uten at jeg har noe å si på det? Har jo tegnet kontrakt der der står hva jeg skal betale i leie. Har også hørt noe om at utleier må gi beskjed et visst antal måneder før en renteøkning, men vet ikke om det stemmer eller ikke. Håper noen vet hvilke rettigheter jeg har/ikke har her, hadde satt stor pris på litt hjelp. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html#4-2 § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Endret 26. juni 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) I en god leiekontrakt bør det stå hvor lang varslingstid huseieren har på å endre leieprisen. F.eks at leieøkning må varsles i løpet av måneden før prisen økes a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Jaja, noen var raskere Endret 26. juni 2008 av Pellick Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Tipper konsumprisindeksen ikke har vært på særlig mer enn ~2% eller noe. Det vil si en mulig økning på ~60,- Da med 1 mnds skriftlig varsel, så lenge det er mer enn ett år siden leieavtalen ble inngått. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Da vet jeg litt mer om dette, takk for svar. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Her kan du beregne konsumprisindeksen. Til venstre på siden er det link til en kalkulator for å få frem endringen i KPI mellom bestemte datoer. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 3000 kr. i mai 2007 tilsvarte 3093.83 kr. i mai 2008.Dette tilsvarer en prisstigning fra mai 2007 til mai 2008 på 3.1 prosent. Med andre ord er dette makssummen han kan sette den opp til, med en mnds skriftlig varsel Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Supert, takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det blir kanskje ikke relevant for saken, men etter 2 og et halvt års leieperiode kan utleier også varsle at om 6 måneder vil det bli justert til gjengs leie. Som en side-greie: Det er viktig at huseier skjønner at man skal bruke vanlig konsumprisindeks, og ikke prisindeks for bolig eller leiebolig. Det er ofte at det å bo blir dyrere fortere enn andre varer. Denne presiseringen finner vi i den siste Ot.prpen om husleieloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå