Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bluecom Kobler seg av og på hele tiden!!

Anbefalte innlegg

Har bluecom adsl 720/128 eller noe. Og jeg har oppdaget noen problemer.

Først og fremst så har it avisen's test sagt at jeg har kun 550 eller noe. HUsker ikke helt hva det er. Det er en ting og klage på eller? Og nå i det siste mens jeg har spillt spill bla CS. Så får jeg connection problems en stund. Mens hvis jeg er inne på serveren så står jeg stille litt over 1minutt også begynner det igjen. Det er ekstrem kjipt. Burde jeg sende dem en mail eller rett og slett ring dem. Og høre med dem hva som kan være galt? Når jeg laster ned ting så går det heller ikke så vanvittig fort. Og hastigheten går veldig opp og ned hele tiden. Er det noe alvorlig feil eller er det lik dere andre bluecom leverandærer har? :lol: Burde jeg ringe? Eller hva kan være feil?

Har koblet opp slik:

Uttak-splitter-Modem-PC (Har ikke hus telefonen plugget i splitteren men det burde ikke være noe problem) Siden vil ikke ha telefonen liggende på rommet mitt. Siden da kommer folk løpende inne hele tiden. Det burde ikke være noe problem det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har koblet opp slik:

Uttak-splitter-Modem-PC (Har ikke hus telefonen plugget i splitteren men det burde ikke være noe problem) Siden vil ikke ha telefonen liggende på rommet mitt. Siden da kommer folk løpende inne hele tiden. Det burde ikke være noe problem det?

Hvor er telefonen plugget inn da?

Du bør først få sjekket opplegget i huset og la feilmeldinga måle linja, men har du telefoner før splitteren har du ikke koblet rett og da nytter det lite og klage.

Lenke til kommentar
Telefonen er koblet til en annen utgang som er i under etasjen. :smile:  

Hvis jeg har koblet feil skal vel ikke internettfungere. Er det noen av dere som har kommet borti noe av dette før?

Da er det i alle fall noe galt med koblingen din...

Splitteren skal stå FØRST! Ut fra splitteren kobler du ADSL modem og ISDN-boks (eventuellt bare telefon om du har analog)

Kobler du telefonen før splitteren vil telefonen virke, men når noen da ringer til dere eller om noen ringer ut vil adslen din få problemer !

Lenke til kommentar
Telefonen er koblet til en annen utgang som er i under etasjen. :smile:  

Hvis jeg har koblet feil skal vel ikke internettfungere. Er det noen av dere som har kommet borti noe av dette før?

Joda, men du kan få slike problemer som du beskriver.

Og feilsøke på noe som ikke er korrekt koblet er jo meningsløst.

Lenke til kommentar

Det er visstnok svært viktig at splittaren er det første som er kopla på telefonlinja etter at ho kjem inn i huset. Dersom du bur i eit hus der det er fleire telefonuttak, må splittaren koplast til det første, også må alle apparat koplast til den.

Heime hos oss har me eitt telefonuttak i første etasje, og eit i andre. Før me fekk ADSL, var uttaket i første etasje det første uttaket på linja, men då me fekk ADSL kopla me om litt. No går linja rett opp i andre etasje, inn i splittaren, frå splittaren går det ein kabel til PC-en, og ein telefonkabel. Denne telefonkabelen er delt i to, der den eine går til ein telefon i andre etasje, mens den andre går inn i veggen igjen, og ned i første etasje til det andre uttaket. Dette vart kanskje ikkje veldig lett å forstå noko av, men kanskje du forstod litt...? ;)

Redigert: Laga ei lita teikning her, kanskje den er lettare å forstå. :)

Lenke til kommentar
Det er visstnok svært viktig at splittaren er det første som er kopla på telefonlinja etter at ho kjem inn i huset. Dersom du bur i eit hus der det er fleire telefonuttak, må splittaren koplast til det første, også må alle apparat koplast til den.

Det er ikke bare svært viktig, den må stå først for at ting skal fungere slik det er ment..... splitteren er egentlig et filter som filtrerer ADSL og Telefon fra hverandre siden de ligger på forskjellige frekvenser på ledningsparet.

Lenke til kommentar

Så jeg må trekke en ca 20 meterlang tp kabel fra nede nummeret til opp på rummet mitt for at det skal bli bedre?? LOL

dette kan ikke være riktig vel.

Vet ikke hvor telefon linjen først går inn i huset om det er oppe eller nede. Hvordan skal man vite dette? Så når noen ringer så tar telefonen og forstyrrer adsl'et fordi den ikke er koblett opp mot splitteren?

Så hvis jeg kobler telefonen i splitteren skal dette fungere feil fritt?

Eller må jeg koble splitteren nede og dra en kjempe lang tp kabe gjennom huset?

Kan en elektrikker eller noe fikse på dette eller må jeg ringe telenor eller noe. Hva skal jeg gjøre? :cry::cry:

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er galt med å koble splitteren til êt uttak i huset og adsl modem og deretter pc. Og ikke Uttak, splitter, telefon, adsl modem og deretter pc.

Mens jeg kobler til telefonen til det ene og adsl til det andre Uttaket.

Kan dere pleese hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Så jeg må trekke en ca 20 meterlang tp kabel fra nede nummeret til opp på rummet mitt for at det skal bli bedre?? LOL

dette kan ikke være riktig vel.

Vet ikke hvor telefon linjen først går inn i huset om det er oppe eller nede. Hvordan skal man vite dette?

1. Du må finne ut hvor kabelen kommer inn i huset, kommer den via jorkabel er det mest sannsynlig første uttak i kjeller/første etasje.

2. Du trenger ingen TP-kabel mellom splitter og modem, det holder lenge med en ledning med to tråder av enkleste sort.

Lenke til kommentar

Ringte bluecom og de sa at det som sannsynlighvis var problemet var at telefonen var koblet før splitteren. Mens hvis jeg kobler telefonen mot splitteren burde det ikke være noe problem. IKKE NOE skulle før splitteren. Var poenget. Takk for det. Hadde han feil siden dere sa at splitteren måtte fra det stedet husets ledning kommer inn først? Eller er det dere som hadde feil?

Lenke til kommentar

Splittaren må ikkje nødvendigvis vera kopla til det første uttaket, men han må vera det første som er kopla til linja. Dvs. at viss du vil ha splittaren tilkopla det andre uttaket, må det ikkje vera kopla til noko i uttaket i det første uttaket.

Det me oppdaga då me opna telefonuttaket nede for å kople om, var at det ikkje var nødvendig å strekka ein ny kabel likevel, slik me hadde tenkt i utgangspunktet. Linja som kom inn i huset hadde nemleg berre to leiarar, og frå første til andre etasje gjekk det fire. Derfor kopla me dei to leiarane som kom inn i huset til to av dei fire som gjekk opp på loftet, og brukte dei andre to på nedveien. Det fungerer fint, verken ADSL eller telefon treng meir enn to leiarar, i alle fall ikkje med analog telefon.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

Drev å så igjennom noen gamle poster her for å finne en løsning på problemet mitt. Jeg har også samme problemet som er blitt forklart her, hver gang det ringer eller ringes ut vil PCen bli koblet fra nettet, så da må jeg klikke på REPAIR for å komme på nett igjen.

Så det jeg lurte på var om det finnes ett program eller noe som automatisk reparerer oppkoblingen min etter det har blitt ringt ut eller inn, slik at PCen vil automatisk komme seg på nettet igjen etter at den har blitt koblet fra?

Lenke til kommentar
Hei!

Drev å så igjennom noen gamle poster her for å finne en løsning på problemet mitt. Jeg har også samme problemet som er blitt forklart her, hver gang det ringer eller ringes ut vil PCen bli koblet fra nettet, så da må jeg klikke på REPAIR for å komme på nett igjen.

Du har åpenbart koblet opp ADSL-utstyret ditt helt feil eller din splitter er defekt.

Uansett er det bedre og løse grunnen til problemet fremfor og fikse symptomene.

Lenke til kommentar

Vet at jeg har koblet opp feil, men vi har en telefon nede og en oppe der hvor jeg bruker splitteren. Jeg har koblet den telefonen oppe i splitteren, men det blir litt vanskelig å få dratt en kabel fra splitteren og helt ned uten at den blir liggendes å slenge. Telefonen nede blir stadig vekk brukt når jeg er på nettet så derfor lurer jeg på om det bare finnes en annen løsning

Lenke til kommentar

Tja... Jeg har bluecom og merker ofte at jeg ikke kommer meg på nett, og må vente en stund. Dette er ikke samtidig med at noen ringer. Det er koblet riktig regner jeg med, siden det var bravida-montører som gjorde det...

Er ikke helt fornøyd med bluecom jeg altså...

Lenke til kommentar
Det er koblet riktig regner jeg med, siden det var bravida-montører som gjorde det...

Det skal du absolutt ikke regne med. Montøren som var hos meg og gjorde dette kobla opp splitteren ved det første telefonuttaket og satt så telefonen inn før splitteren etter det. Da jeg kommenterte at dette muligens ikke var helt korrekt oppkoblet fikk jeg til svar at så lenge jeg fikk summetone på telefonen skulle dette virke helt fint. Snakka med bluecom etterpå og fikk bekreftet at telefonen skal kobles gjennom splitteren, og IKKE før splitteren. Moralen er vel at man ikke skal stole blindt på bravida. Fatter heller ikke hvorfor jeg bestilte montør, dette var jo så enkelt at selv mamma kunne ha gjort det.

Lenke til kommentar
Vet at jeg har koblet opp feil, men vi har en telefon nede og en oppe der hvor jeg bruker splitteren. Jeg har koblet den telefonen oppe i splitteren, men det blir litt vanskelig å få dratt en kabel fra splitteren og helt ned uten at den blir liggendes å slenge. Telefonen nede blir stadig vekk brukt når jeg er på nettet så derfor lurer jeg på om det bare finnes en annen løsning

Vel, det er som regel to par i ledningene i huset, plasser splitteren nede og bruk det ledige paret opp til modemet.

Det du kan gjøre hvis du skal ha det enkelt er og få tak i en ekstra splitter og montere den på telefonen nede, da skal det teoretisk ikke forstyrre linja.

Lenke til kommentar
Tja... Jeg har bluecom og merker ofte at jeg ikke kommer meg på nett, og må vente en stund. Dette er ikke samtidig med at noen ringer. Det er koblet riktig regner jeg med, siden det var bravida-montører som gjorde det...

Er ikke helt fornøyd med bluecom jeg altså...

Vente en stund?

Hvordan har du koblet deg til?

Router, direkete i maskinen?

I og med linja alltid er oppe og det ikke er noen pålogging o.l så tror jeg at problemet må ligge lokalt hos deg.

Lyser DSL/sync/Wan-lampa konstant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...