Gå til innhold

BK: Mølen HDR

Anbefalte innlegg

Her er et bilde fra Mølen.

For de som ikke vet hva Mølen er:

Mølen i Larvik i Vestfold er del av en endemorene fra istiden, det store raet som strekker seg fra Finland gjennom Sverige og langs norskekysten helt til Kolahalvøya. Nordøstover fra Mølen går raet i havet, deretter over Brunlaneshalvøya og Farriseidet. Første oversjøiske punkt i sørvest er Jomfruland utenfor Kragerø.

Stedet har fått sitt navn fra det gammelnorske mol, som betyr «steinvoll» eller «steinbanke».

Mølen ligger strategisk til ytterst i Langesundsfjorden, og er kjent for sine mange og store gravrøyser.

Stedet er altså ganske spesielt fordi det er kun stein der. Masse, masse store steiner.

Har prøvd med litt på HDR-bilder tidligere, men dette kan vel kalles mitt første ordentlige - dog uten å dra særlig hardt i spakene. Det var vel omtrent slik det faktisk så ut.

post-31358-1214483425_thumb.jpg

Nei, tredjedelsregelen er ikke helt fulgt her, men jeg synes personlig det så bedre ut med litt mer himmel enn det den regelen ville gitt.

PS: Flere utgaver av bildet lenger ned.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det ble litt mørkt jeg. Var litt anstrengende å prøve å fokusere på noe i bildet. Trenger jeg briller? :)

Motivet forøvrig likte jeg. Litt lite action for min del, men det er vel en smakssak. Rolige og behagelige farger som jeg antar kler motivet godt.

HDR har jeg sånn ca null peiling på så det får andre uttale seg om.

Lenke til kommentar

OK da. Jeg skal skjerpe meg med lysstyrken på bildene mine som jeg legger ut her. Er relativt sikker på at det er alle dere andre som ikke har bra nok (les: lyssterke nok) skjermer, men OK. :)

Her er samme bilde, med +0.5 på eksponeringen.

post-31358-1214485413_thumb.jpg

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Begge bildene var veldig mørke og jeg får ikke følelsen av at dette er HDR. Du kan godt laste opp alle eksponeringene så kan andre på forumet prøve?

Ellers synes jeg bilde er veldig fint. Liker at det er forgrunnen det er mest av da himmelen ikke er så spessiell. Fin solnedgang også^^

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt det er mørkt, og WB er også litt vel kald. Det siste er kanskje bevisst, og det er nok mørket også. Men, etter min smak litt mørkt og kaldt.

Ut over det er den skeive horisonten det største problemet. Den må rettes opp. Jeg ville også ha kuttet noe av himmelen. Den er tom og dominerende, og tilfører bildet ingenting. Det bryter også med de viktigste komposisjonsreglene, uten at det har noen misjon.

Ellers synes jeg rullesteiner er flotte motiver, som spesielt egner seg til å vurdere hvordan optikk takler overganger.

Lenke til kommentar

Er stort sett enig med de andre her. Fint bilde, men savner litt mer "liv" i rullesteinene. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, egentlig. Tror kanskje litt mer farger hadde gjort seg.

Edit: Jeg så forresten kun på første bilde...ikke det at det endrer så mye.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Begge bildene var veldig mørke og jeg får ikke følelsen av at dette er HDR.

Har kanskje noe med at han ikke dro så hardt i spakene, mye HDR kan være tøft, men jeg tror han bare justerte HDR'n slik at han fikk et naturlig bilde.

Kan ikke klage på mørket på det siste, det gjorde seg godt med litt extra "exponering", vet ikke hvordan lyset var når du tok bilde, men bildet gir meg en kjøligsommernatts følelse, som rett og slett er helt ok.

Lenke til kommentar

Siden du presiserer at bildet er HDR velger jeg å bare kommentere den delen av det hele. Som jeg nevnte i en annen tråd merket med HDR, har den typen bilder en lei tendens til å bli seende like kunstige ut som pærebrus. Her har du gjort akkurat nok. Jeg mistenker at du bare har fremhevet steinene litt, og kanskje dempet solnedgangen en smule, men det er i såfall akkurat det som skulle til. Diskusjonen dreier seg med en gang om komposisjon og om eksponeringen sitter, og det tyder på at du har dratt akkurat passe i spakene.

Om det var det riktige bildet å jobbe videre med eller ikke har du sikkert en god følelse for etter de andre kommentarene.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i det meste som er sagt her. Motivet er fint, du har vært ute på et gunstig tidspunkt, teknikken ser ut til å være nokså bra (lite bilde så vanskelig å si). Et såkallet 'fine art' bilde, spør du meg, noe som krever teknisk perfeksjon for ikke å falle igjennom. Både før, under og ikke minst etter opptak.

Men mesteparten av pixlene befinner seg i trekvart-tonene, noe som på generellt grunnlag skulle tilsi at dette var et 'low-key' bildet - hvilket det ikke er (bør være). Her er mye detaljer som forsvinner/gror igjen i en ellers interessant forgrunn.

HDR sier du? Da bør du ha mye å gå på i de eksponeringene som iflg lysmåler befinner seg i området +2-3EV.

Nå er det veldig ugunstig å jobbe med en så liten fil, men jeg har gjort et par ting som illusterer litt på vei slik jeg ville hatt det. Det innebærer først og fremst å lysne forgrunnen, litt mer saturasjon i annet en blå, oppskarping, liten rotasjon samt litt 'maling med lys'. Se under:

post-21338-1214495061_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...