henbruas Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Jeg står mye på ski (alpin) om vinteren, og nå som jeg har fått meg et skikkelig kamera tenkte jeg at det kanskje vil bli en del fotografering på fjellet i vinter. Men jeg ser også en del muligheter for å skade ustyret. Fukt, kulde og slagskader etter fall. Er det noen som har erfaring med dette? Det ville vært litt synd å ødelegge kamera og objektiv fordi jeg bare måtte ta et bilde midt i en sving, eller la igjen sekken ute i kulden en times tid. Endret 26. juni 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
GLN Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Alpint er ikke så farlig som snowboard når du har verdi i sekken, men ta noen forhåndsregler: - Ikke prøv deg på ting du ikke er god til/ikke kan, f.eks hoppe, trikse på ski. Ta det med ro - Ha helst en godt polstret kamerasekk - Huske på å la kamera ligge i kamerabaggen/sekken 30min-1t etter du har kommet inn i en varm plass(hytta, varmestua, bilen) for å slippe kondens. - Kamera har ikke godt av å ligge ute i minusgrader over lengre tid. Ellers så er det bare å være forsiktig i bakken. Og huske på at snø forandrer mye mtp lukker og blender. Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Skibilder var kanskje det som trigget fotointeressen min i utgangspunktet. Noe av det første jeg gjorde med nytt speilrefleks var å tulle en fleece rundt objektivet, hive det i sekken og gå på topptur. Det har jeg fortsatt med i to sesonger i alt fra minus 20 i februar til pluss 10 i mai og aldri hatt en antydning til noe problem. Jeg tror til og med jeg har byttet objektiv på fjellet i litt for mye snøfokk, uten at det kvalifiserer til noen Nobelpris. Tanken min er at et kamera skal brukes, og den dagen det ryker håper jeg at jeg har brukt det så mye at det har "betalt seg ned". Et kamera tåler vel som de sier "mer enn man frykter, men mindre enn man håper" og jeg tror at så lenge du pakker det inn i veske eller sekk er det beskyttet mot det meste. Jeg ville kanskje tenkt meg om hvis jeg hadde kameraet i brystsele og planla et drop på noen meter, men i en ryggsekk med ekstra klær tror jeg det bør klare et fall. Det heter jo å gå på trynet av en grunn... Jeg var forresten på foredrag med en snowboardfotograf under årets HighCamp og fikk se et bilde han hadde tatt av seg selv mens han kjørte. Pudderkjøring med speilrefleks på strak arm og bums på forsiden av Fri Flyt eller hva det var. Steike så artig å ha gjort, men neppe å anbefale... Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hva kamera tåler av juling, fukt og kulde kommer an på modellen. Olympus E-3 + pro/top pro-optikk tåler f.eks. masse dårlig behandling. Det gjør også Pentax K10D/K20D/K200D + DA*-optikk. Og Canon 1D* med L-optikk. Og Nikon D3. Selv tar jeg ikke med meg E-510'ern min ut i drittvær. Jeg har liten lyst til å finne ut nøyaktig hvor mye vær det tåler.. Hadde jeg hatt et værtett kamera så hadde jeg med glede stilt meg opp for å ta lynbilder. Og ja, pass på kondens. Sørg for at kameraet akklimatiserer seg sakte når du skal inn i kulda igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå