Gerske Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hei! Skal om en liten måneds tid kjøpe kameraet i emnetittelen, og lurer i den anledning på hvordan kvaliteten på bildene blir når man bruker kameraets autoinnstilling. Årsaken til at jeg spør om dette er at kameraet også kommer til å bli brukt av undertegnedes bedre halvdel, så jeg lurer ganske enkelt på om det har noe for seg å bruke kameraet i denne innstillingen. Har selvfølgelig lest en del tester av kameraet, men ønsker likevel å stille dette spørsmålet til personer som har brukt 450D en stund, og gjerne kan "sammenligne" resultatet med dagens kompaktkameraer. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg er stort sett nybegynner med EOS400D, nokså lik 450 så vidt jeg har forstått. Og jeg må bare innrømme at jeg har visst ikke et eneste bilde tatt på grønt merke/Auto. Følte med en gang at dette ga lite oversikt og kontroll selv. Stort sett har jeg holdt meg på AV funksjonen hvor jeg setter blenderåpning selv og lukkertid kommer automatisk. Og det er enkelt å forholde seg til. Skulle jeg ha behov for en automatisk fotografering, ville jeg da heller bruke den kjekke Canon ixus jeg har. RandiA Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ingen ting i veien for at hun kan kjøre på full automatikk og likevel får bildekvalitet som banker kompaktkameraene. Kvaliteten på auto blir i utgangspunktet ikke dårligere enn i hvilken som helst annen modus (med samme jpg-innstillinger). Nå er det selvsagt (mange) situasjoner der en litt erfaren fotograf vet mye bedre hvilke innstillinger som bør brukes og f.eks når kameraet lysmåler må overstyres - , men 450d på auto vs kompaktkamera på auto er speilrefleksen en vinner. Ingen ting å frykte. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Takker og bukker for rask respons! Da trenger jeg altså kun å lære henne programhjulets gåter (les: vri det til "grønn firkant") og det bør nok gå bra! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Takker og bukker for rask respons! Da trenger jeg altså kun å lære henne programhjulets gåter (les: vri det til "grønn firkant") og det bør nok gå bra! Alternativ, lær henne om P og hvordan slå på blitsen. Tom Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Takker og bukker for rask respons! Da trenger jeg altså kun å lære henne programhjulets gåter (les: vri det til "grønn firkant") og det bør nok gå bra! Alternativ, lær henne om P og hvordan slå på blitsen. Tom Greit nok, men for en som har kun ett mål for øyet - nemlig å trykke på én knapp for å ta et bilde, forsvinner nok mesteparten med hensiten (hun vil neppe justere ISO, eksponeringskompensasjon, lysmålemetode + + ) Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Hehe... jeg har prøvd på lignende før (med mitt nåværende Canon PowerShot S3 IS), noe som førte til høylytte protester og diverse proklameringer om "point-and-shoot"-verdenens fortreffelighet. Men det er jo sikkert uansett verdt et forsøk? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Greit nok, men for en som har kun ett mål for øyet - nemlig å trykke på én knapp for å ta et bilde, forsvinner nok mesteparten med hensiten (hun vil neppe justere ISO, eksponeringskompensasjon, lysmålemetode + + ) Sant nok. Men det man bør slå av er det at kamera bruker blitsen som hjelpelys for autofokusen - det erter på seg de fleste. Tom Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Sistnevnte kan jo muligens bli et argument for å få beveget henne bort fra auto, men så skal det også sies at jeg har med et stk rimelig gjenstridig kvinnemenneske å gjøre, hva lærevillighet for fotografi angår (såframt det gjelder mer enn ett knappetrykk for å ta et bilde). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Min kone er nok ikke så ulik din, Gjerske. Det passer aldri å få noen enkle tips. Min erfaring er imidlertid at grønn auto ofte ikke passer for totalt bevisstløse fotografer - ikke minst fordi mange kameraer da faller tilbake på "closest subject priority" i AF - dvs. at det fokuserer på det første og beste som befinner seg under ett av de mange AF-punktene (sånn sett mener jeg det er riktig av Nikon å bare ha 3 AF-punkter på intromodellen, så kan de ikke gjøre så mye skade). Jeg har derfor lært opp kona til å bruke P og det sentrale fokuspunktet. Det fungerer sånn tålelig bra, og hun setter faktisk sammen noen riktig gode bilder i ny og ne. Om Canon har kommet så langt, så anbefaler jeg også å aktivere auto-ISO. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Her har det kommet flere gode innspill! Igjen må jeg få takke for responsen fra de som har deltatt. Flere av disse er verdt et forsøk. OT: Vi er ikke gift, men det endrer dog ikke så mye på situasjonen fra eller til! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ikke for å være fan to da boy, men om bildekvalitet i JPEGs og farger rett fra kamera er viktig, hva er galt med et E-420? Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Det er overhodet ingenting galt med et E-420 hva bildekvalitet angår, men nå er det engang slik at det er jeg som skal være "hovedeieren" av kameraet. Jeg lurte derfor på hvordan 450D fungerte i automodus, for de tilfellene da jeg skal låne det bort, siden hun synes det er gøy å ta bilder såframt det skjer med ett trykk på en knapp. Kameraet kjøpes derfor ikke hovedsaklig pga eventuelle resultater i automodus, men det er jo heller ingen ulempe at det yter bra i slike innstillinger. Hadde kameraet vært elendig i automodus burde jeg nok kanskje sett meg om etter et annet, men ifølge responsen fra flere av de erfarne brukerne her inne ser det ut til at 450D så absolutt er brukbar på autopilot. Kameravalget begrunner jeg med at: - jeg vil ha et så lite speilrefleks som mulig (med tanke på portabilitet) - jeg har alltid likt "signaturen" i bildene fra Canonkameraene - jeg har en del personer i min omgangskrets som også har speilrefleks fra Canon. Dette vil igjen medføre større tilgjengelighet på utstyr etc. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Det har jeg ikke noen problemer med å forstå. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 - jeg har alltid likt "signaturen" i bildene fra Canonkameraene Eksisterer ikke i speilrefleksverden. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Nuvel, det er en sannhet med modifikasjoner. Det er alltid visse forskjeller i hvordan en sensor fanger lyset og hvordan den ser enkelte farger som farger. Det er ikke uten grunn at det er mange Olympus-proffer som den dag i dag savner Kodak-sensoren, selv når de skyter RAW. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg støtter meg til Simon Aldra. Han skrev nettopp omtrent det jeg selv hadde tenkt å svare, dog med noen tilleggsbetraktninger. Jeg burde kanskje presisert nærmere hva jeg mente med signatur, men antok i utgangspunktet at anførselstegnene ville indikere meningen. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Aha, nå forstod jeg hva du mente. Tenkte først på den enormt plagsomt watermarkingen enkelte kompakte gjør med dato på bildene. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Da er vi alle "på nett"! (Og watermarking er en uting, slikt egner seg best i Exif) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg har forsøkt å forklare det med at dato finnes i exif for en kompis med kompaktkamera, men har forstår likevel ikke hvorfor jeg ønsker at han skal slutte med "vannmerke". Han tar også små bilder for å få dem til å passe inn i bloggen, noe han heller ikke har forståelse for. Han skal jo ikke lage kopier av bildene sine, sier han. Det irriterer meg noe voldsomt, men jeg gidder ikke lenger mase om disse tingene. Han tar jo heller ikke bilder som jeg synes er særlig bra, men det er jo dumt at han ikke har muligheten for større kopier enn 13x18 når han tar bilder av barna sine. Vel vel, det er hans problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå