Gå til innhold

Venstre: Ett parti uten lukt og smak?


Anbefalte innlegg

post-164730-1214481028.jpg

 

:roll:

 

Venstre er ett norsk politisk parti som det er lett å respektere, men som svært få nordmenn likevel stemmer på.

 

Venstre bekjenner seg ideologisk til den såkalte sosialliberalsimen.

 

Venstremenn går prinsipielt inn for Laizzes Faire hva angår økonomisk politikk.

 

Venstre ønsker også av prinsipielle årsaker at Norge skal ha en liberal innvandringspolitikk.

 

Venstreflokken er svært prinsippfaste.

 

Disse prinsippene står i en sterk og klar motsetning til Venstres nermeste politiske rival Fremskrittspartiet, som vel egentlig ikke eier noen prinsipper i det hele tatt; og jeg kan vel si at Venstre er norsk politikks Prusseluskan: Respektert og fryktet, men ikke avholdt.

 

Carl i havens famøse utrenskinger i Fremskrittspartiet viser oss med all mulig tydelighet at der eksisterer ett behov i Norge for ett mer liberalt politisk alternativ enn Frp på høiresiden av sentrum; og jeg kunne ikke unngå å legge merke til at mange av dem som mannen i haven sparket ut av Frp, endte opp til slutt i Venstres inkluderende salonger.

 

(Det er ikke mye vondt i Venstrefolk - Ikke i Prusseluskan heller)

 

Den sosiale biten av ideologien til Venstre har vi sett lite til under Bondevikingtida.

 

Og det slår meg videre at Venstre og Det Liberale Folkepartiet egentlig er nøyaktig det samme partiet.

 

Etter at den sosiale biten forsvant i det store intet under ledelsen til Bondevik, står vel gjerne bare Laizzes Faire igjen i Venstre, og da kan med fordel norske velgere like gjerne stemme på Dlf som på Venstre til det neste stortingsvalget.

 

Da vil retorikk og politikk samsvare mye bedre, for Dlf har kun en minimal sosial profil.

 

Kystpartiet og Sosialdemokratene er to partier utenfor det etablerte politiske miljøet her i landet, som faktisk står nermest den politikken som Venstre prediker men ikke gjennomfører når partiet er i regjeringsposisjon; men Det Liberale Folkepartiet er nok likevel, hva angår praktisk gjennomført politikk, det parti som er Venstres sanne tvilling.

 

Venstres storhetsdager kommer aldri tilbake.

 

Akkurat som med det britiske imperiet.

 

Og Prusseluskan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok lederen og flere av toppene må ta noe av skylden for at Venstre har såpass dårlig oppslutninger her i landet. Lite karisma der i gården, samt dårlige å kommunisere det som Venstre kan vinne velgere på: prinsippene sine.

 

De mangler enkeltsakene som trekker store velgergrupper. Jeg tipper de kunne tatt mange velgere fra både FrP, Høyre og tildels Ap hvis de hadde våget å være mer populistiske.

 

Jeg har alltid stemt Venstre, og det på grunn av årsaken jeg nevner ovenfor: prinsippene sine. Husker at jeg leste meg til de grunnleggende føringene for alle politiske partier mens jeg gikk på videregående. Da ble Venstre det klare og eneste valget for meg.

Lenke til kommentar

Vet ærlig talt ikke hva Venstre står for når jeg tenker meg om.

 

Jeg vet at Sponheim vil bli statsminister.

Jeg vet også at Thommesen ønsket seg en hund etter at han gikk av.

Jeg vet også at Sponheim hater FRP.

Tror også at Venstre er det eneste partiet som ønsker å å liberalisere poker og de ønsker å være kjent som "homo" partiet, hva nå det må bety.

Ellers så har jeg fått med meg veldig lite når det gjelder Venstre :/

 

Er vel på tide å bla gjennom partiprogrammet.

Lenke til kommentar
Tror nok lederen og flere av toppene må ta noe av skylden for at Venstre har såpass dårlig oppslutninger her i landet. Lite karisma der i gården, samt dårlige å kommunisere det som Venstre kan vinne velgere på: prinsippene sine.

Veeeel.. Det er ikke uten grunn Sponheim enda leder Venstre. Han fikk dem inn på tinget, etter to perioder uten venstrefolk på tinget. Venstre har ikke hatt høyere oppslutning siden stortingsvalget 1969.

 

De mangler enkeltsakene som trekker store velgergrupper. Jeg tipper de kunne tatt mange velgere fra både FrP, Høyre og tildels Ap hvis de hadde våget å være mer populistiske.

Det er en interessant tanke. Jeg tror du har rett, i store trekk. Venstre er et parti med fornuftige meninger, fornuftig realpolitikk - og om man liker Sponheimen eller ikke, han har vist seg som en særdeles stabil leder.

 

Jeg har alltid stemt Venstre, og det på grunn av årsaken jeg nevner ovenfor: prinsippene sine. Husker at jeg leste meg til de grunnleggende føringene for alle politiske partier mens jeg gikk på videregående. Da ble Venstre det klare og eneste valget for meg.

Du stemmer slik en bør stemme ved stortingsvalg. Sak, ikke person. Det motsatte av kommune- og fylkestingsvalg, der en strengt tatt bør stemme person, ikke sak.

 

Har selv stemt Venstre, men ikke ved stortingsvalg.

Lenke til kommentar
Vet ærlig talt ikke hva Venstre står for når jeg tenker meg om.

 

Jeg vet at Sponheim vil bli statsminister.

Jeg vet også at Thommesen ønsket seg en hund etter at han gikk av.

Jeg vet også at Sponheim hater FRP.

Tror også at Venstre er det eneste partiet som ønsker å å liberalisere poker og de ønsker å være kjent som "homo" partiet, hva nå det må bety.

Ellers så har jeg fått med meg veldig lite når det gjelder Venstre :/

 

Er vel på tide å bla gjennom partiprogrammet.

Alle vet da at Høyre er homopartiet

Endret av HaraldCL
Lenke til kommentar

Venstre er vel også det partiet i mine øyne som er mest konsekvent på politikken sin. SV, Sp og Ap sitter i regjering og må følge hverandre, Erna Solberg er etter min mening en slags politisk værhane som stadig vekk skifter innfallsvinkel, Krf blir jeg aldri helt klok på, men de er hvertfall kristne. Frp har som grunnprinsipp at oljefondet er til for å brukes, men de finner stadig vekk nye ting de vil bruke det på...

Lenke til kommentar
For høyrepartienes skyld håper jeg virkelig de ikke velger Solberg som statsminister.

 

Da vil Solberg bli en ny Jan P. Syse ..

Hvis de skal velge statsminister etter neste valg hadde Per Kristian Foss vært et mye bedre valg.

 

PS: Kommentaren om homoparti var bare noe vi pleide å si i Unge Høyre den tiden jeg var med der.

Lenke til kommentar
...

 

 

Venstremenn går prinsipielt inn for Laizzes Faire hva angår økonomisk politikk.

 

Tull. Venstre er for blandingsøkonomi, og spesielt borgerlønn er populært hos "venstremenn".

 

Venstre ønsker også av prinsipielle årsaker at Norge skal ha en liberal innvandringspolitikk.

 

Så lenge det kan argumenteres for det prinsipielle med argumentasjon bygget på hva Norge faktisk trenger ser jeg ikke helt problemet.

 

...

 

Carl i havens famøse utrenskinger i Fremskrittspartiet viser oss med all mulig tydelighet at der eksisterer ett behov i Norge for ett mer liberalt politisk alternativ enn Frp på høiresiden av sentrum; og jeg kunne ikke unngå å legge merke til at mange av dem som mannen i haven sparket ut av Frp, endte opp til slutt i Venstres inkluderende salonger.

 

Eksempel? Tror nok trenden er mer at eks-FrP politikere går til Demokratene fremfor Venstre.

 

Og det slår meg videre at Venstre og Det Liberale Folkepartiet egentlig er nøyaktig det samme partiet.

 

Det slår med at du enten ikke vet hva Venstre står for, eller hva DLF står for.

Lenke til kommentar
For høyrepartienes skyld håper jeg virkelig de ikke velger Solberg som statsminister.

 

Da vil Solberg bli en ny Jan P. Syse ..

Hvis de skal velge statsminister etter neste valg hadde Per Kristian Foss vært et mye bedre valg.

 

PS: Kommentaren om homoparti var bare noe vi pleide å si i Unge Høyre den tiden jeg var med der.

Det er jeg helt enig i. Men Erna har det samme problemet som Syse. Hun er like spennende som et epletre.

 

Når en ser forskjellene i talemåte fra Syse til Willoch slår det en at en av dem passer som rikspolitiker, den andre ikke.

 

Det samme gjelder Erna Solberg og Per Krisian Foss.

 

Nå er det en gang slik at en god politiker ikke er en flink taler, men en god politiker. Men partiene kan i dag ikke stole på at kompetanse er nok, dessverre.

Lenke til kommentar

Venstre ligger godt an til å få min stemme ved neste stortingsvalg. Men jeg har to problemer med partiet:

 

1) Jeg synes Las S. er en klovn, men dette er noe jeg er tilbøyelig å overse.

 

2) Venstre har hatt noen temmelig horrible utspill i miljøpolitikken det siste året.

 

Nei de er ikke populistiske, noe jeg synes er topp. Da vet man hvor man har dem. De har heller ingen klare fanesaker. Dette synes jeg også er greit da jeg er mer interessert i en helhetlig politikk enn enkeltsaker.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer venstre, da deres partiprogram stort sett passer meg utmerket. Mot EU (I sin nåværende form), ønsker liberalisering av fildeling, ønsker å satse på småbedrifter, skoler og miljø. Slik kort oppsummert. Er enig i at Sponheim er noe merkelig, sliter litt med det selv. :)

 

Når det gjelder DLF så ser jeg på det som et umodent rotteparti for blåruss uten hjerte.

Lenke til kommentar

Har følelsen av at Venstre er i vinden. De taper på at folk flest ikke helt vet hva partiet står for. I tillegg var de i regjering med partiene KRF og SP som er strake motsetningen til hva man anser som liberale verdier. Det kan fort forvirre velgerne. Sponheim har pondus og klarer å komme i søkelyset av den grunn. At partiet presterte å få tre ministre i regjering med kun to representanter i Stortinget vitner om et parti som klarer å få til endel selv om de er små. Men det er litt mye Kollberg over Sponheim til tider, han snakker veldig mye om andre partier og politikere fremfor eget parti. Men han er uten tvil en langt dyktigere talsperson enn klovnen Kolberg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...