Gå til innhold

Forslag til endringer i bildekritikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn, tom, nå..

Iallefall. Det å endre bildekritikken er nok en idè som det er fint drøftes. Jeg håper Akam tar litt hensyn til det vi ønsker, samtidig som jeg håper at de ikke gjør det. For å ta det enkelt. Jeg har enda ikke lest alle forslagene som sikkert er kommet i postene lenger oppe. Men jeg føler allikevel at jeg også kan si noe i tråden her. Om andre brukere leser det eller ikke, det bryr jeg meg fint lite om så lenge doffen og gjengen leser det. Og også ser på mine tanker og tar det med i vurderingen sin.

 

Jeg syns bildekritikken skal være åpen for alle. Det at det var en så fin blanding mellom nykommere og erfarne var en avgjørende grunn for at jeg valgte å bli medlem på forumet. Jeg syntes det så ut som et forum som ville ta meg imot selv om jeg bare var en amatør som nettopp hadde kjøpt speilreflekskamera.

 

Ett litt dyrt kamera husker jeg det var, og jeg husker at jeg egentlig var litt flau over å ha kjøpt det. Og ikke minst når jeg brukte det. En sånn ekkel smak i munnen, og en generelt dårlig følelse hver gang kameraet ble tatt frem i offentlighet.

 

Også følelsen etterpå, når man hadde eid det i noen måneder. Når noen man kjente nevnte ordet "foto" så kikket alle på meg. Fordi jeg hadde kjøpt speilreflekskamera. Faen. Hva gjør jeg nå?, det var det jeg tenkte.

 

Så takk til det som fototim og PMn kaller Akams fotoskole. Om idiotene skuler på meg fordi jeg har speilreflekskamera i dag, ja da retter jeg telezoomen mot dem og truer dem med intenett. Man får selvtillit av dette. Av å vanke her. Selv av dårlige kommentarer i bildekritikken så får man det.

Lenke til kommentar

Hvem er akam og bildekritikken laget for? De profesjonelle fotografene, amatørene, eller begge deler? Jeg våger å si at de er til for alle som er interessert i å fotografere. Derfor tror jeg at en deling i bildekritikken, mellom proffer og amatører, er en særdeles dårlig løsning. Det tror jeg vil ende med at de som er nye i faget, vil droppe ut av denne delen av forumet.

Hvis det er et stort problem at folk med nyinnkjøpt kamera knipser i hytt og vær, og poster bildene i BK, så er løsningen å samle bildene deres i en egen del av forumet merket "søppel"?

Det tror jeg ikke akkurat vil få fram gleden av å ta gode bilder, blant de som ønsker å lære.

Lenke til kommentar
Hvem er akam og bildekritikken laget for? De profesjonelle fotografene, amatørene, eller begge deler? Jeg våger å si at de er til for alle som er interessert i å fotografere. Derfor tror jeg at en deling i bildekritikken, mellom proffer og amatører, er en særdeles dårlig løsning. Det tror jeg vil ende med at de som er nye i faget, vil droppe ut av denne delen av forumet.

Hvis det er et stort problem at folk med nyinnkjøpt kamera knipser i hytt og vær, og poster bildene i BK, så er løsningen å samle bildene deres i en egen del av forumet merket "søppel"?

Det tror jeg ikke akkurat vil få fram gleden av å ta gode bilder, blant de som ønsker å lære.

Kristallo: Ok , det tenkte jeg ikke på. Du har selvfølgelig rett.

 

Dele bildekritikken? Tja.. da blir det fra min side sånn at jeg ikke legger ut bilder i "proff" eller kommenterer der. Og egentlig heller ikke i "Amatør". Låser vel opp kommentarfelet i flickr isteden og blir med i en sånn "your best shot"-gruppe.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig at folk legger ut tilfeldige bilder av kattunger og andre ting der de vil ha kommentarer om det som er avbildet og ikke av måten det er avbildet på.

 

Også er det noen som leggeer ut bilder som de mener er perfekte og som de ikke vil ha noen kritiske kommentarer til.

Det ville på mange måter være på sin plass med tre forskjellige seksjoner, hvorav to vi har i dag.

 

1) Bildekritikk, der man legger ut bilder man ønsker å få konstruktiv tilbakemelding på bildene for å forbedre fototeknikk, komposisjon, etterbehandling etc.

 

2) Brukergalleri, slik vi har i dag, tråder der kun trådstarter har lov å poste sine bilder. Så vidt jeg vet skal det i sammenheng med nytt system for BK også etableres en bedre løsning for dette.

 

3) Bildegalleri med mulighet for kommentarer fra andre, der man har lov til å legge ut bilder man selv har tatt for å vise frem artige motiver og perfekte bilder man ikke ønsker negativ tilbakemelding på.

 

Bilder som havner i bildekritikken, som egentlig hører hjemme i bildegalleriet (3), har moderator med andre ord hjemmel for å flytte til et mer egnet sted. Det er selvfølgelig helt klart at de seriøse fotografene vil vanke først og fremst i bildekritikken, der man også kan få seriøs kritikk. At bilder postet i bildegalleriet nødvendigvis ikke vil få like mange kommentarer og ikke blir gitt like mye oppmerksomhet, ser jeg ikke noe problem i. Jeg tror de fleste som er interesserte i den slags vil få det med seg uansett. Det er en viss fare for at gode bilder drukner i bildegalleriet, men er de virkelig gode vil brukeren uansett kunne legge dem i sitt brukergalleri.

Lenke til kommentar
Veldig mye gode forslag her. Jeg synes det er bedre at folk legger ut mye ræl (for da kan man faktisk ta tak i ting og gi tips til forbedringer) enn å se 100% perfekte bilder som åpenbart er skrytebilder/se-hvor-bra-blendertall-linsa-mi-har-bilder.

Helt enig. Derfor legger jeg ut bilder jeg er usikker på, som jeg trenger andres mening om, IKKE mine topp 10 blinkskudd.

Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig at folk legger ut tilfeldige bilder av kattunger og andre ting der de vil ha kommentarer om det som er avbildet og ikke av måten det er avbildet på.

 

Også er det noen som leggeer ut bilder som de mener er perfekte og som de ikke vil ha noen kritiske kommentarer til.

Det ville på mange måter være på sin plass med tre forskjellige seksjoner, hvorav to vi har i dag.

 

1) Bildekritikk, der man legger ut bilder man ønsker å få konstruktiv tilbakemelding på bildene for å forbedre fototeknikk, komposisjon, etterbehandling etc.

 

2) Brukergalleri, slik vi har i dag, tråder der kun trådstarter har lov å poste sine bilder. Så vidt jeg vet skal det i sammenheng med nytt system for BK også etableres en bedre løsning for dette.

 

3) Bildegalleri med mulighet for kommentarer fra andre, der man har lov til å legge ut bilder man selv har tatt for å vise frem artige motiver og perfekte bilder man ikke ønsker negativ tilbakemelding på.

 

Bilder som havner i bildekritikken, som egentlig hører hjemme i bildegalleriet (3), har moderator med andre ord hjemmel for å flytte til et mer egnet sted. Det er selvfølgelig helt klart at de seriøse fotografene vil vanke først og fremst i bildekritikken, der man også kan få seriøs kritikk. At bilder postet i bildegalleriet nødvendigvis ikke vil få like mange kommentarer og ikke blir gitt like mye oppmerksomhet, ser jeg ikke noe problem i. Jeg tror de fleste som er interesserte i den slags vil få det med seg uansett. Det er en viss fare for at gode bilder drukner i bildegalleriet, men er de virkelig gode vil brukeren uansett kunne legge dem i sitt brukergalleri.

God idé.

Jeg foreslår, helt ærlig, at akam sletter ALT som pr. i dag ligger i BK, og oppretter et 100% nytt system, basert på meningene i denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår, helt ærlig, at akam sletter ALT som pr. i dag ligger i BK, og oppretter et 100% nytt system, basert på meningene i denne tråden.
Det kan jeg garantere deg at ikke kommer til å skje. Alt som ligger i forumet i dag, vil helt sikkert forbli der, men noe av det kommer kanskje til å bli tatt med i et nytt system.
Lenke til kommentar
Jeg foreslår, helt ærlig, at akam sletter ALT som pr. i dag ligger i BK, og oppretter et 100% nytt system, basert på meningene i denne tråden.

Å slette det som allerede finnes er en uting - det har historisk intereresse.

 

Det er en grunn til man børe lese alt i slike tråder som denne ;) Det Akam jobber med, er å lage et nytt system fra bunnen av. Dette ble nevnt av Aetius, tidlig tråden til PMnormal. Men det tar som sagt en del tid; så i mellomtiden bør vi ta noen små grep som hjelper oss.

 

Tom

Lenke til kommentar
For hjelp og føringer om hvordan legge ut bilder, ta en titt i tråden Bildekritikk: Hvordan legge inn bilder

 

- Legg bare ut bilder du selv har tatt. Du er underlagt åndsverksloven og kan holdes ansvarlig dersom du legger ut noen andres bilder.

- Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, ikke først og fremst skrytebilder

 

- Kritikken skal være konstruktiv - altså inneholde informasjon om hva du liker/misliker, og hvorfor

- Tilbakemeldinger av typen "Kult bilde" eller "for noe dritt" er ikke konstruktivt. Det hjelper verken fotografen eller noen andre.

 

- Alle har rett til å si hva de mener om bildet, så lenge det er begrunnet. Man skal ikke trenge å være ekspert for å slippe til.

- Tilbakemeldinger av typen "Jeg kan ikke helt sette fingeren på hvorfor, men det er et fint bilde. Kanskje noe med fargene" er akseptert. Da har man i hvert fall forsøkt å forklare

 

Disse reglene er til for å gjøre bildekritikken mer oversiktlig. Hvis man ønsker å følge en tråd om bildekritikk, så kan det bli veldig lite interessant hvis de fleste innleggene egentlig ikke sier noe som helst.

 

Vær så snill å ta tjenesten seriøst; du skjønner sikkert selv hvor grensene går.

 

Lykke til!

 

edit: lagt til oppdatert informasjon om bildeopplasting

 

Dette er de gamle retningslinjene for bildekritikken. De er ganske så greie. En åpning for å være konstruktivt frittalende kanskje? Jeg mener alt jeg sier godt (tror jeg), men jeg får ikke sagt alt jeg vil med dobbelt sett silkehansker på.

 

Noe som kan gjøre en forskjell på bildekritikken akkurat nå er at man skal slippe å skrive "BK:" i tittelen, men heller slenger inn et tall for hvor mange bilder det er i tråden, og 5 er max. Det er for latterlig at man må skrive "BK:" i alle titlene. Man må da ikke skrive "Foto:" i tittelen i fotograferingsforumet.

 

BK: En liten flue nyter solen (håper det går bra med så mange bilder?)

 

V

 

En liten flue nyter solen [5]

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Noe som kan gjøre en forskjell på bildekritikken akkurat nå er at man skal slippe å skrive "BK:" i tittelen, men heller slenger inn et tall for hvor mange bilder det er i tråden, og 5 er max. Det er for latterlig at man må skrive "BK:" i alle titlene. Man må da ikke skrive "Foto:" i tittelen i fotograferingsforumet.
Det er flere grunner til at man skal skrive "BK:" i tittelen. For det første har vi fått beskjed om å gjøre det fra redaksjonen. Grunnen til det er todelt, det ene er at bildekritikk-trådene da vil skille seg ut i listen over nye poster på forsiden til Akam og 24-timerslisten; det andre er at emnetittelen i bildekritikken ofte bare er

tittelen på bildet, som i seg selv kan være fullstendig intetsigende som emnetittel. Når det da står "BK:" foran, er det ikke noe pussig i det lenger. I tillegg vil "BK:" være godkjent som et ord, og det vil derfor bli lettere å oppfylle tre-ordsregelen i emnetitler, og emner med "BK:" foran vil også være mindre utsatt for moderering pga treordsregelen, som jeg tror de fleste egentlig er enig i at er rimelig nok.

 

Som sagt tidligere - hvis man skal gjøre en forandring i så måte, bør den være at flere forumkategorier får skilt ut egne prefikser til trådene, ikke at man etter god sosialistisk ånd fjerner "BK:" i bildekritikken. Når det nye systemet er på plass, kan man selvfølgelig vurdere om man skal legge på "BK:" automatisk i alle postene, men med dagens system er ikke det hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt for meg en bildekritikk med for mange regler. Det er bedre med god takhøyde og litt tukt fra de erfarne når det sklir ut.

 

Hall of Fame?

Jeg har et annet forslag (som også må vente på Styret). På Foto.no er det en “jeg anbefaler”-funksjon. Mitt forslag er en “Dette bildet er et lysende eksempel til etterfølgelse, og er så godt at jeg anbefaler det en plass i Akam sitt permanente galleri”-knapp, et galleri som er kategoridelt og ikke belaster brukernes konti. Det bør henge høyt, kanskje 20 (anonyme?) klikk må til? Det er en risiko for kameraderi ned dette også selvsagt.

 

Dette kunne blitt veldig spennende! Hva om alle bare kunne dele ut én anbefaling, stjerne, klapp-på-skulderen, kudos, digg (kall det hva du vil) hver måned? Da må bildene være virkelig gode for å få nok klikk til legendestatus, og kameraderi begrenser seg fort. Dessuten vil en hall of fame kunne være til fantastisk inspirasjon for oss elever på CPA.

 

Akams fotoskole? (tidligere benevnt Campus Photographica Akam)

Jeg liker forslaget om periodiske “leksjoner”. Vi har jo allerede en lignende øvelse gående i Tomsi sine utfordringer, men resultatkritikk er ikke veldig utviklet i den delen av forum. Det må selvsagt administreres av oss brukere selv, men vi er jo veldig flinke til å administrere forumkonkurransen, så jeg tror det går om vi tar det litt på rundgang. Kanskje noen foreleser litt først med henvisninger til nettbasert (frivillig) pensum, og så øver man og legger frem resultatet for diskusjon. Jeg har god lyst til å be Mr.Olsen ta det første tema Macrofotografering av insekter…

 

En samling med leksjoner tror jeg kunne være til enorm hjelp for alle "under opplæring". Et knippe tråder om forskjellige konkrete emner, skrevet av kompetente ildsjeler, fylt med før og etter bilder og samlet ett sted. "Pensum" havner i førstepost, og "elevoppgavene" følger på nedover sånn at "studentene" kan rette hverandre. Da har de som lurer ett sted å lete, og de erfarne ett sted å sende nybegynnerne når de er drittleie av å svare på samme spørsmål igjen og igjen. Jeg ser for meg leksjoner som:

 

"Macrofotografering av insekter" av stipendiat Mr.Olsen

"Basic blitzbruk" av ...

"Lyssetting av portretter" av ...

"HDR 101" av ...

"Komposisjon med tredeling i landskapsbilder" av ...

"Om å finne annerledes motiver" av æresdoktor PMnormal

osv. etc. uzw.

 

Selvfølgelig bør andre også bidra til "pensum", men da tar "professoren" og legger bidraget inn i førsteposten sånn at informasjonen blir mest mulig tilgjengelig. Da får vi nok se at det blir fart i produksjonen av vektall på CPA! :)

 

Håper ikke dette ble for vidløftig, men tanken på å få superhjelp med den dumme blitzen gjør meg litt ivrig.

Lenke til kommentar

Jeg vil henge meg på et par av anbefalingene her:

 

Ingen nivådeling i bildekritikken. Det dreper.

 

Regelmessige leksjoner med påfølgende bildedeling og kommentarer høres kjempeflott ut. Sårlig hvis de erfarne og dyktige blandt oss også bidrar, både med bilder og veiledning.

 

Hall of Fame er også en glup ide, så lenge en kan begrense kameraderi, og holde antall bilder nede på et overkommelig nivå. (Dette er vel kanskje først aktuelt med ny bildekritikk, men likevel.)

Lenke til kommentar

Enn om man døpte om hele greia? Valgte ett navn som fikk diskusjonen rundt bildene i fokus. Jeg syns det er litt vanskelig dette. Med å måtte forklare hva man lurer på når man legger ut bilder. Jeg forstår jo at må bli mer bevvist. Men om man f.eks. sier "lurer på dof" så svarer jo alle på det, og sier kanskje lite annet om bildet. Også tar man vel brodden av de kommentarene som er fra de som bruker å legge merke til slike ting i bildet.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte i den forrige tråden om deling i BK og FK, kanskje en del som heter BBK?

 

BK=BildeKritikk, ser for meg fotografier gjort om i diverse program, manipulert for å få frem noe, HDR bilder, panofoto osv. You see the picture?

 

FK=FotoKritikk, Farge og S/H fotografier som kun er behandlet lett i RAW program. Fotografiet er mer eller mindre slik det ble tatt. Kritikken går mere ut på komposisjon, WB, fokus/skarphet, DoF etc.

 

BBK=Bilde(under)BehandlingsKritikk eller noe lignende. Foto/bilder under behandling, råd og tips om å gjøre ting bedre. Spesielt for nybegynnere vil denne biten være viktig. Denne kategorien er for ett "produkt" som ikke er helt ferdig, og trådstarter/forograf trenger hjelp for å komme seg videre.

 

Vet det er ting i kreativitetsdelen og "Den store photoshop tråden", men dette blir anderledes.

 

Nivådeling: NEI

Max 1 bilde i døgnet pr bruker: JA

Når det gjelder bilde serier, lag det til 1 bilde. Husker ikke hvem det var som postet en serie med 3 bilder av samme blomst i en beige/brun ramme. Husker bare at det var fint nok til å fortjene innramming og en plass på veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...