Jayo Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Hei jeg har en harddisk på ca 17 GB, men den er delt inn slik at partisjonen hvor windows ligger er bare 4 GB. Plassen på denne partisjonen begynner å ta slutt. Så jeg lurte på om det er mulig å slå sammen partisjonan uten å miste nokka data? Eller er det lett å flytte Windows til en annen disk? Har en ekstra harddisk på 80GB Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 du kan f.eks bruke partition magic. flytt dataene fra minidisken som ikke er på partisjonen du vil gjøre større over på 80 gb disken, bruk partition magic til å få partisjonen til å dekke alle 17gb'ene. ps dette kan gå til helvete, så ta backup av nødvendige data Lenke til kommentar
Jayo Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Men hvordan kan jeg ta backup uten at cd-brenneren virker? Er Partition-magic gratis? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Men hvordan kan jeg ta backup uten at cd-brenneren virker?Er Partition-magic gratis? du sa du hadde en 80gb disk til overs, ta backup dit. partition magic finnes på nett, tror det finnes noen shareware produkter, er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Du bør kanskje vurdere å bruke 80 giggeren til hoveddisk siden den sansynligvis er en bedre og raskere disk. Lenke til kommentar
Jayo Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Men er det mulig å¨bare flytte windows over på den harddisken? Fordi det er windows XP og vi har allerede aktivert den to ganger (som er maks) og det er utrolig mange programmer på c-disken som vi ikke har CD'er til så de kan vi ikke innstalere på nytt( f.eks: Office...)??? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Du kan briuke partition magic til å kopiere over en hel partisjon uten å måtte aktivere igjen. Eller du kan bare gjøre et triks for å slippe å aktivere igjen. Partition Magic (PM) er ikke gratis, så enten må du bla opp noen hundre kroner for det, eller så må du utfordre din egen samvittighet ovnenfor valgerd svarstad haugland... Uansett hvordan du skaffer PM så kan du kopiere hele Windows-partisjonen over til den nye disken din uten problemer. Jeg vil anbefale denne fremgangsmåten: 1. Minke partisjonen på 80GB-disken slik at du får ledig f.eks 10GB "upartisjonert område". 2. Kopier hele C: fra 17GB-disken til det ledige området på 80GB-disken. 3. Utvid den kopierte partisjonen fra 4 til 10GB (slik at det fyller det ledige upartisjonerte området) 4. Velg i bios at PC'n skal starte fra 80GB-disken. 5. Start opp og se raskt over at alt ser ut til å fungere. NB. Det er en fordel å ikke ha brukerfiler (dokumenter, mp3 osv) på samme partisjon som windows. Det forenkler ting en god del dersom du skulle få behov for å reinnstallere en gang. Lenke til kommentar
Jayo Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Går det an å dele en partisjon på en disk da? Kan noen gi meg en detaljert forklaring av det Simen1 prøver å forklare slik at jeg ikke kan gjøre feil. Har en lei tendens til å gjøre det meste litt for slurvete(hehe) Lenke til kommentar
JonV Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Du kan briuke partition magic til å kopiere over en hel partisjon uten å måtte aktivere igjen. Eller du kan bare gjøre et triks for å slippe å aktivere igjen. . Dette fungerer ikke hvis du forandrer Hardware setup............ Lenke til kommentar
Jayo Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Ett anna spørsmål som jeg åsså har er: Er det mulig å flytte "Documents and Settings" til en annen disk uten å "ødelegge" noe? Og at Windows finner denne mappen der jeg har flyttet den til? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Du kan briuke partition magic til å kopiere over en hel partisjon uten å måtte aktivere igjen. Eller du kan bare gjøre et triks for å slippe å aktivere igjen.. Dette fungerer ikke hvis du forandrer Hardware setup............ Dette fungerer dersom du ikke forandrer hardware setup vesentlig.......... noe som ikke skjer her. (bare endring av harddisk er ikke mye) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Ett anna spørsmål som jeg åsså har er: Er det mulig å flytte "Documents and Settings" til en annen disk uten å "ødelegge" noe? Og at Windows finner denne mappen der jeg har flyttet den til? Ja, det er fullt mulig. Bare innstaller TweakUI, endre mappe du vil velge til documenter og innstillinger. (f.eks en ny mappe du har opprettet på 80GB-disken din) Deretter må du flytte dataene manuellt fra den gamle mappa til den nye. Lenke til kommentar
Jayo Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Nå har jeg skaffet Partition Magic. Men jeg lurte på om det går ann å gjøre en partisjon mindre? Har partisjonert helt 80Giggen i to partisjoner allerede. Når man gjør en partisjon mindre i så fall, må man da formatere begge partisjonene? Hva vil dere anbefale: Slå sammen de to partisjonene på mine gamle Seagate 17Gb (5400rph) eller lage plass til en system partisjon på den andre (80Gb (7000rph))? Hvis jeg bruker det andre alternativet, må jeg da gå fysisk inn i kabinettet å skifte om på master og slave? :-? :-? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Nå har jeg skaffet Partition Magic. Men jeg lurte på om det går ann å gjøre en partisjon mindre? Har partisjonert helt 80Giggen i to partisjoner allerede. Når man gjør en partisjon mindre i så fall, må man da formatere begge partisjonene? Hva vil dere anbefale: Slå sammen de to partisjonene på mine gamle Seagate 17Gb (5400rph) eller lage plass til en system partisjon på den andre (80Gb (7000rph))?Hvis jeg bruker det andre alternativet, må jeg da gå fysisk inn i kabinettet å skifte om på master og slave? :-? :-? Man behøver ikke å formatere når man endrer størrelse på partisjoner i PM. Dataene vil fortsatt bli liggende der. Det eneste man ikke kan er å krympe en partisjon mindre enn den mengden data man har inn der. Men det er jo greit å ha backup i tilfelle strømmen går akkurat når du holder på. Jeg vil anbefale: C: 10GB (av 80) Windows. D: 70GB (av 80) dokumenter + diverse annet. E: 17GB (av 17) backup av de viktigste dokumentene + diverse annet. Du trenger ikke å åpne kabinettet for å fikse dette. Bare trykk "del"-tasten noen sekunder etter at du har skrudd på PC'n for å komme inn i biosen og velg der under "boot sequence": IDE1 i stedet for IDE0. Det står litt forskjellig i hver bios, men du finner sikkert ut av det om du bare ser etter. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Men er det mulig å¨bare flytte windows over på den harddisken? Fordi det er windows XP og vi har allerede aktivert den to ganger (som er maks) (...) er det bare lov til å aktivere win XP to ganger? ups! :oops: jeg tror jeg nærmer meg 10 eller 15 aktiveringer jeg, har hatt litt problemer med dual boot... (win 98 ville ha diskene i en anne rekkefølge enn det win XP ville og det ga meg noen problemer), men seriøs kan man bare aktivere to ganger? Lenke til kommentar
Jayo Skrevet 16. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2003 Men er det mulig å¨bare flytte windows over på den harddisken? Fordi det er windows XP og vi har allerede aktivert den to ganger (som er maks) (...) er det bare lov til å aktivere win XP to ganger? ups! :oops: jeg tror jeg nærmer meg 10 eller 15 aktiveringer jeg, har hatt litt problemer med dual boot... (win 98 ville ha diskene i en anne rekkefølge enn det win XP ville og det ga meg noen problemer), men seriøs kan man bare aktivere to ganger? Vår CD-key kunne ihvertfall bare aktiveres to ganger.... Tredje gangen måtte vi ringe inn på ett nr eller nokka sånt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Dere kan jo evt bare bruke en key-maker eller en kjent CD-key. Da slipper dere aktivering i det hele tatt. Om noen skulle lure på om dette er helt lovlig, så har dere jo tross alt betalt for WinXP og kan dermed ikke beskyldes for "piratkopiering". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå