CaNaBiS Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 hei! Jeg lager en hjemmeside der jeg ikke bruker Frameset... Og nå som jeg begynner å få mange "sider på siden", så blir det mye å oppdatere menyene, og de andre Tablene... Er det mulig å bruke css til å fixe dette mye lettere??? :oops: Lenke til kommentar
reactor Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Nope, CSS kan du nok ikke bruke til det formålet... De fleste webeditor-program har støtte for slike ting, Dreamweaver bruker f.eks. noe som kalles Library-items. Enkleste måte du kan gjøre det på ellers er ved å bruke "server side includes". Lag menyen som en egen html side (ta bort alle <HTML>, <TITLE>, <BODY> osv. tags) og skriv dette på en side der du vil ha menyen: <!--#include virtual="/minmeny.htm"--> Da vil innholdet fra siden "minmeny.htm" bli plassert der "include"-kommandoen står i HTML-koden. Du kan lese mer om SSI og bruken av denne hvis du søker på google f.eks. Håper dette hjalp deg noe! Lenke til kommentar
pekle Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Er ikkje heilt sikker på kva spørsmålet er, men reactor har rett i at CSS ikkje kan brukes til å forandre innhaldet på sida. Men dersom situasjonen er slik at du berre skal forandre utsjånaden, så bør du bruke eit eksternt stilark (ei CSS-fil styrer utsjånaden på mange sider) istanden for å spesifisere utsjånaden på kvar side. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 det beste å bruke er vel php include('/inc/menu.php'); Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 reactor! TAKK, og magi, prøvde php, men glemte at online og home ikke støtta det... Men skal bruke den htm tingen jeg! mvh, canabiz Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Nope, CSS kan du nok ikke bruke til det formålet... De fleste webeditor-program har støtte for slike ting, Dreamweaver bruker f.eks. noe som kalles Library-items. Enkleste måte du kan gjøre det på ellers er ved å bruke "server side includes". Lag menyen som en egen html side (ta bort alle <HTML>, <TITLE>, <BODY> osv. tags) og skriv dette på en side der du vil ha menyen: <!--#include virtual="/minmeny.htm"--> Da vil innholdet fra siden "minmeny.htm" bli plassert der "include"-kommandoen står i HTML-koden. Du kan lese mer om SSI og bruken av denne hvis du søker på google f.eks. Håper dette hjalp deg noe! Fikk ikke denne til å funke jeg! =( Lenke til kommentar
reactor Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hmm, ok? Kanskje fordi include virtual ikke funker hos online? Jeg får dessverre ikke testet det med dette, da jeg ikke har en online konto. Prøv følgende: Lag en eller annen side i rotkatalogen, f.eks. test.htm. Lag også en fil som heter "include.htm" og legg også denne i rotkatalogen. I include.htm kan du dokumentet være f.eks.: <p>Heisann, dette er i include.htm</p> I test.htm skriv da: <html> <head><title>Test side</title></head> <body> <!--#include file="include.htm" --> <p>Dette er i i test.htm</p> </body> </html> Funker det da? Include virtual henviser til virtuelle filer og pather(f.eks. "../../something/blabla.htm"), så det kan være at ISP'en ikke tillater den type SSI. Får du noen feilmelding eller noe? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 skal ikke fila ha .shtml som extension? Og ikke .htm ?? Lenke til kommentar
reactor Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Det burde absolutt ikke ha noe å si, den klasker bare inn det som fila du henviser til inneholder. Jeg bruker en del includes i ASP f.eks, og jeg kaller gjerne filene for f.eks. "functions.inc", og det funker jo helt greit. Men, så er nå dette MS IIS også da, kan være at Apache o.l. er mer kresen på extension - tviler litt på det da... Men du vet, *unix er no' dritt Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Det burde absolutt ikke ha noe å si, den klasker bare inn det som fila du henviser til inneholder. Jeg bruker en del includes i ASP f.eks, og jeg kaller gjerne filene for f.eks. "functions.inc", og det funker jo helt greit. Men, så er nå dette MS IIS også da, kan være at Apache o.l. er mer kresen på extension - tviler litt på det da... Men du vet, *unix er no' dritt Du har misforstått helt her. Bruker du PHP sin include funksjon må selvf. fila ha en extenstion som blir parset av PHP-motoren (.php | .phtml osv...) Min erfaring viser at du bruker "vanlig" SSI må fila ha en .shtml (eller lignende) extension, både under IIS og Apache. Selvf. kan man endre konfigurasjonsfilen slik at man kan kjøre SSI under flere extensions. BTW: *NIX er bedre... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Det burde absolutt ikke ha noe å si, den klasker bare inn det som fila du henviser til inneholder. Jeg bruker en del includes i ASP f.eks, og jeg kaller gjerne filene for f.eks. "functions.inc", og det funker jo helt greit. Men, så er nå dette MS IIS også da, kan være at Apache o.l. er mer kresen på extension - tviler litt på det da... Men du vet, *unix er no' dritt Du har misforstått helt her. Bruker du PHP sin include funksjon må selvf. fila ha en extenstion som blir parset av PHP-motoren (.php | .phtml osv...) Min erfaring viser at du bruker "vanlig" SSI må fila ha en .shtml (eller lignende) extension, både under IIS og Apache. Selvf. kan man endre konfigurasjonsfilen slik at man kan kjøre SSI under flere extensions. BTW: *NIX er bedre... man kan inkludere en fil samma hva den heter til etternavn, men fila som include scriptet ligger i må være av en filtype som phpmotoren parser. Eneste grunn til at det som regel lønner seg å kalle alle filene for .php er at hvis du ahr include filene tilgjengelig fra web vil det fortsatt være umulig å se evt php code i dem. men at *NIX er bedre, ja det ahr du helt rett i. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 man kan inkludere en fil samma hva den heter til etternavn Ja, det er sant. men fila som include scriptet ligger i må være av en filtype som phpmotoren parser. Nei, dette gjelder kun hvis du bruker PHP sin include; funksjon. Bruker du den vanlige SSI funksjonen (<!--#include virtual=#bla.html" -->) som er tilgjengelig i både IIS og Apache, så trenger ikke den å bli parset av PHP motoren. (BTW: IIS har jo ikke PHP-motor som standard!) men at *NIX er bedre, ja det ahr du helt rett i. Jepp Lenke til kommentar
magikern Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 men fila som include scriptet ligger i må være av en filtype som phpmotoren parser. Nei, dette gjelder kun hvis du bruker PHP sin include; funksjon. Bruker du den vanlige SSI funksjonen (<!--#include virtual=#bla.html" -->) som er tilgjengelig i både IIS og Apache, så trenger ikke den å bli parset av PHP motoren. (BTW: IIS har jo ikke PHP-motor som standard!) nå var det riktig nok php jeg tenkte på bare for å ha det sagt, har aldri brukt SSI funksjonen og vet egentlig ikke noe særlig om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå