Gå til innhold

Oppskalerer DVD-filmer


Anbefalte innlegg

Hadde ikke hatt noe imot at noe slikt integreres i ett chipset med IGP, f.eks. 780G
Det hadde blitt ganske smør på flesk siden brikkesettet allerede har god støtte for oppskalering av DVD til HD-format. Hva som er best vet jeg ikke men de er nok ganske gode begge to.
Hvilke brikkesett snakker du om da? Gjør P35 susen? Og må dette stille inn i ffdshow el. som blir nevnt høyere oppe på siden?

Jeg tenke på 780G som KVK pratet om og jeg siterte. P35 har ikke integrert grafikk så det kan ikke gjøre noe som helst med videosignalet.

 

Nvidia har også gode brikkesett med integrert grafikk og video-prosessering. f.eks Nforce 8200.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Toshiba var en av de fremste forkjemperne for HD DVD og oppskaleringsbrikken kan kanskje anses som et alternativ for å forbedre den allerede velkjente DVD-standarden.

Toshibas HD DVD-spillere er vel fortsatt kjent for å være markedets beste DVD-spillere på grunn av svært god oppskalering. Å forbedre oppskaleringen ytterligere gjør at kvalitetsforskjellen mellom DVD og Bluray minker ytterligere.

 

Etter å ha sett i praksis hvor bra en Toshiba HD-EP35 klarer å skalere opp DVD og sammenlignet det med Bluray, selvsagt på en TV med full HD og god kontrast så må jeg si meg imponert over hvor godt den gamle DVD-standarden holder seg. Forskjellen mellom godt oppskalert DVD og Bluray merkes ikke med mindre man leter etter noe å pirke på. I daglig bruk merkes ikke forskjellen.

 

Vet ikke helt hvordan TV du har brukt, men denne må jo tydeligvis være elendig på å behandle bluray materiale...

 

Jeg er enig i at oppskalert DVD materiale er bra, og de fleste sikkert overlever og vel så det med et slikt bilde... men å si: "i daglig bruk merkes ikke forskjellen" er å dra dette litt vel langt. Selve dvd materiale har jo fortsatt vanlig oppløsning, forskjellen er jo at dvd spilleren skalerer bildet istedefor tv'en. Dette gir som regel et litt skarpere bilde, men det er jo fortsatt ikke en 1080p kilde.

 

La oss ta et eksempel. Du har akkurat kjøpt en ny pc-skjerm med oppløsningen 1920x1080, og vil feire dette med å finne et nytt bakgrunnsbilde. Problemet er at det bildet du ønsker som bakgrunn bare finnes i oppløsnigen 640x480. I og med at dette er det eneste bildet du ønsker som bakgrunnsbilde strekker du dette ut slik at det vises over hele skjermen. Spørsmålet er da: blir bildet skarpt? Hvis nei, ville det blitt skarpt hadde man fikset og trikset med bildet i photoshop? Ville det isåfall blitt like skarpt eller skarpere enn hvis bildet hadde vært orginalt i 1980x1080?

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvordan TV du har brukt, men denne må jo tydeligvis være elendig på å behandle bluray materiale.

Samsung LE40M86

 

La oss ta et eksempel. Du har akkurat kjøpt en ny pc-skjerm med oppløsningen 1920x1080, og vil feire dette med å finne et nytt bakgrunnsbilde. Problemet er at det bildet du ønsker som bakgrunn bare finnes i oppløsnigen 640x480. I og med at dette er det eneste bildet du ønsker som bakgrunnsbilde strekker du dette ut slik at det vises over hele skjermen. Spørsmålet er da: blir bildet skarpt? Hvis nei, ville det blitt skarpt hadde man fikset og trikset med bildet i photoshop? Ville det isåfall blitt like skarpt eller skarpere enn hvis bildet hadde vært orginalt i 1980x1080?

Eksemplet er på ville veier fordi hjernen behandler bevegelige bilder på en annen måte enn stasjonære bilder. Jeg ser utmerket godt hvor ubehagelig det er med oppskalerte bilder på en PC-skjerm. Både foto, tekst og tegnet grafikk. På video er det noe helt annet. Ikke bare fordi linjer og detaljer beveger seg men også fordi sitteavstanden er forskjellig. Å se skrivebordet på TVen med 1920x1080 er fint når man sitter et par meter unna. Men film ser jeg heller 3-4 meter unna.

Lenke til kommentar
Oppskalerte DVD-filmer blir aldri i nærheten av HD-filmer av god kvalitet. F.eks. blir det ikke bedre detaljer i et fjes, men bildet kan bli mer glattet ut. Nå skal det sies at en god del av det HD-materiellet som er tilgjengelig nesten ser bedre ut i SD, det kan gjerne være oppskalert på forhånd eller rett og slett bare være uklart.

 

Tja, en sannhet med modifikasjoner, bildet ser vesentlig mer detaljert ut med god oppskalering i mine øyne. Men som andre har nevnt, det er endel bedre enn "vanilla"-dvd, men det er ikke snakk om at det er veldig nærme HD-formater, om man ikke tenker på gamle filmer med ikke alt for bra kildemateriale.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvordan TV du har brukt, men denne må jo tydeligvis være elendig på å behandle bluray materiale.

Samsung LE40M86

 

La oss ta et eksempel. Du har akkurat kjøpt en ny pc-skjerm med oppløsningen 1920x1080, og vil feire dette med å finne et nytt bakgrunnsbilde. Problemet er at det bildet du ønsker som bakgrunn bare finnes i oppløsnigen 640x480. I og med at dette er det eneste bildet du ønsker som bakgrunnsbilde strekker du dette ut slik at det vises over hele skjermen. Spørsmålet er da: blir bildet skarpt? Hvis nei, ville det blitt skarpt hadde man fikset og trikset med bildet i photoshop? Ville det isåfall blitt like skarpt eller skarpere enn hvis bildet hadde vært orginalt i 1980x1080?

Eksemplet er på ville veier fordi hjernen behandler bevegelige bilder på en annen måte enn stasjonære bilder. Jeg ser utmerket godt hvor ubehagelig det er med oppskalerte bilder på en PC-skjerm. Både foto, tekst og tegnet grafikk. På video er det noe helt annet. Ikke bare fordi linjer og detaljer beveger seg men også fordi sitteavstanden er forskjellig. Å se skrivebordet på TVen med 1920x1080 er fint når man sitter et par meter unna. Men film ser jeg heller 3-4 meter unna.

 

Blir som å si at dama så pen ut på avstand.

 

Så du ser forskjell på dvd fra en vanlig spiller og dvd på en oppskallerende spiller på 3-4 meters hold, men du ser ikke forskjell på dvd og bluray på samme avstand? Jeg bare elsker logikken her på forumet =)

Lenke til kommentar
Så du ser forskjell på dvd fra en vanlig spiller og dvd på en oppskallerende spiller på 3-4 meters hold, men du ser ikke forskjell på dvd og bluray på samme avstand? Jeg bare elsker logikken her på forumet =)

Jo, jeg ser forskjell på DVD og bluray. Men enkelte vil vist overdrive mine meninger for å få de til å se latterlige ut. Se heller hva jeg skriver og ikke misforstå med vilje. I stedet for å gjenta hva jeg skrev i utgangspunktet vil jeg oppfordre til å lese det på nytt.

Lenke til kommentar

hva er det å misforstå? Du sier at man må nærmest må konsentrere seg for å se forskjellen mellom dvd og bluray... jeg siterer: "Forskjellen mellom godt oppskalert DVD og Bluray merkes ikke med mindre man leter etter noe å pirke på. I daglig bruk merkes ikke forskjellen"

 

nå skal ikke jeg påstå at forum er verdens rikeste kommunikasjonskanal, men det må da gå ann å forumulere seg på en annen måte når man tydeligvis mener noe helt annet enn det som blir skrevet...

 

En DVD spiller med bra oppskalering forbedrer dvd-materiale, men å si at det kan måle seg med HD-materiale må jeg si meg sterkt uenig i.

Lenke til kommentar

Overskrift:

Oppskalerer DVD-filmer

Sitat fra artikkelen:

Den nye Spursengine-brikken i Toshibas Qosmio-serie kan både oppskalere videokvaliteten til noe som er nær HD

Dette er noe alle PC-er kan gjøre, jeg syns sitatene over er formulert slik at oppskalering i seg selv er noe spesielt som er forbeholdt "high-end-utstyr". Mange tror nettopp dette, kanskje er slike artikler en del av årsaken.

Lenke til kommentar

Orket ikke lese mer enn førstesiden, så sorry om det er kommentert alt.

 

Men, man skal huske på at HD vs DvD blir litt tydligere når man kommer opp i størrelse.

De som mener de kan noe om emnet sier at hvis du har mindre skjerm enn 42" så er full HD waste of money i de fleste tilfeller.

 

Selv sitter jeg med full HD projektor på et 84" lerret, og da begynner man å merke den høye oppløsningen.

 

Det som også er viktig å huske er at det er ikke alle remakes som faktisk blir en bra Blu-Ray/HD-DVD.

Noen av dem er rett og slett såpass dårlige at det ikke ermulig å se forskjell.

 

Men etter å ha sett apocallypto i full HD, så kan jeg si at forkskjellen er ganske stor =)

Lenke til kommentar
Orket ikke lese mer enn førstesiden, så sorry om det er kommentert alt.

 

Men, man skal huske på at HD vs DvD blir litt tydligere når man kommer opp i størrelse.

De som mener de kan noe om emnet sier at hvis du har mindre skjerm enn 42" så er full HD waste of money i de fleste tilfeller.

 

Selv sitter jeg med full HD projektor på et 84" lerret, og da begynner man å merke den høye oppløsningen.

 

Det som også er viktig å huske er at det er ikke alle remakes som faktisk blir en bra Blu-Ray/HD-DVD.

Noen av dem er rett og slett såpass dårlige at det ikke ermulig å se forskjell.

 

Men etter å ha sett apocallypto i full HD, så kan jeg si at forkskjellen er ganske stor =)

 

Skjermens størrelse er irrelevant, det som teller er hvor stor del av synsfeltet den dekker.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ringenes herre DVDen min ser grusom ut i forhold til f.eks Predator fra 70 tallet på bluray.

Helt grusomt! Håper for guds skyld at Ringenes herre kommer i H format snart..:s

(Edit: mulig Ringenes Herre har lav bitrate pga lengden..?)

 

Må bare si at Ringenes Herre filmene på DVD er noen av de filmene i samlingen min som skiller seg ut kvalitetsmessig, og da i positiv retning ;)

Kansje det er forskjell på utgavene? Jeg har Special Extended utgavene.

 

Jeg har en Panasonic S52 med oppskalering, og på en Panasonic TH-42PV60 som jeg sitter 3-4m ifra er kvaliteten svært bra. Har lyst på Blu-Ray, men etter det jeg har lest og hørt tror jeg ikke forskjellen vil bli så stor, utenom på lyden da såklart (Edit: "såklart" er kansje litt sterk ordbruk, da jeg ikke har testet..."kansje" burde jeg ha skrevet)

Endret av BF-Medic
Lenke til kommentar
Så hvis vi dobler HD igjen da, ser DU forskjell? Kanskje det er du og din logikk som er ute å kjøre?

 

Er ikke helt sikker på hva du vil fram til her... men hvis du ikke ser forskjell på dvd og bluray så får vel det være din sak.

Jo jeg ser forskjell. Det gjør nok Simen1 og. Men poenget var at forskjellen fra DVD til en godt oppskalert DVD kan godt oppleves større enn derfra til Blu-Ray igjen. Derfor spør jeg deg om du tror du ser dobbelt så stor forskjell derfra opp til 2x blu-ray oppløsning igjen. Det gjør du selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
jeg personlig synes at forskjellen mellom bildene er større enn forskjellen i lyden.

 

Hvis jeg hadde hatt en bedre og større tv/prosjektor, eller om jeg satt enda nærmere så ville jeg helt sikkert sett stor forskjell. Men med mitt oppsett vil nok ikke forskjellen være så stor på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...