Gå til innhold

Hvit ramme rundt bildet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøvde å printe ut 10x15cm bilder fra cs3 i går, hva så jeg.. når jeg stilte på print så ble kantene hvite rundt, og dekket ikke hele bildet slik de gamle "analog-bildene" gjorde? Har jeg gjort noe feil?

 

Printeren er en epson 585..

 

 

Ingen som kan hjelpe meg? Tror jeg har prøvd det meste nå..?

Lenke til kommentar
Prøvde å printe ut 10x15cm bilder fra cs3 i går, hva så jeg.. når jeg stilte på print så ble kantene hvite rundt, og dekket ikke hele bildet slik de gamle "analog-bildene" gjorde? Har jeg gjort noe feil?
Du må velge kantløs utskrift i skriverdriveren hvis den støtter det (er den av nyere dato gjør den nok det), da vil den ikke lage hvite kanter. Vær oppmerksom på at kantløse utskrifter tar bort litt ytterst på bildet for å være sikker på å ikke få hvite kanter noe sted, så dersom det er kritisk at *hele* bildet blir med, er hvite kanter en fordel (det gjelder forøvrig også fremkalling i butikk/hos fotolab!).
Lenke til kommentar

Takker, jeg får til kantløs, men som det nevnes noe av bildet forsvinner - og det vil jeg ikke. Men den hvite kanten gjør det ikke pent når jeg skal ha det i album, ei heller i ramme.. En i familien min har lik printer, men sliter ikke med det problemet.. Kan det være cs3'n som gjør feilen?

Lenke til kommentar
Takker, jeg får til kantløs, men som det nevnes noe av bildet forsvinner - og det vil jeg ikke. Men den hvite kanten gjør det ikke pent når jeg skal ha det i album, ei heller i ramme.. En i familien min har lik printer, men sliter ikke med det problemet.. Kan det være cs3'n som gjør feilen?

Er du sikker på at bildet har samme format som papiret du skriver ut på? Hvis ikke må du beskjære bildet før utskrift. Men uansett forsvinner litt av bildet, selv om du da har kontroll med hva som forsvinner.

Et alternativ er jo selvfølgelig å la det bli hvite kanter, som du skjærer bort etterpå.

Lenke til kommentar
Takker, jeg får til kantløs, men som det nevnes noe av bildet forsvinner - og det vil jeg ikke. Men den hvite kanten gjør det ikke pent når jeg skal ha det i album, ei heller i ramme.. En i familien min har lik printer, men sliter ikke med det problemet.. Kan det være cs3'n som gjør feilen?

Er du sikker på at bildet har samme format som papiret du skriver ut på? Hvis ikke må du beskjære bildet før utskrift. Men uansett forsvinner litt av bildet, selv om du da har kontroll med hva som forsvinner.

Et alternativ er jo selvfølgelig å la det bli hvite kanter, som du skjærer bort etterpå.

 

 

Hva mener du med samme format på papiret? Velger 10x15cm på printeren\pc'n papiret er canon fotopapir 10x15..

Lenke til kommentar
Hva mener du med samme format på papiret? Velger 10x15cm på printeren\pc'n papiret er canon fotopapir 10x15..

Jeg mener forholdet mellom korteste og lengste side:

10x15 har forholdet 10:15=2:3

10x13 har forholdet 10:13=3:4 (nesten)

 

Dersom du ser på bildefilen din:

hvilket forhold er det mellom korteste og lengste side, målt i piksler?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...