Gå til innhold

Hjelp til byggin av en filserver

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg må innrømme at jeg er på tynn is her, aldri bygd noen server før. Men når har jeg fått meg hus, så jeg vil bygge ett lite server rom i kjellern. Her skal servern plasseres.

Det den hovedsaklig skal brukes til er filserver, ftp server og printerserver.

Hvor bra PC må jeg ha?? Tenker da på valg av cpu, hvor mye ram, hvilken operativsystem osv?

Har noen ett godt tips til dette? Vil helst bruke så lite penger som mulig. Harddisker har jeg fra før. Har også en skjerm fra før.

Er det ikke rare greiene som skal til?

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor "bygge" en egen server?

Jeg har akkurat byttet ut min egen server med denne:

DS207plus.jpg

Den kommer også i modeller med 4 disker og med 5 disker.

5-disk-utgaven er ikke i salg riktig ennå ser det ut til.

Du bør minst ha to disker, så du kan kjøre speiling (Raid 1)

Jeg har installert 2 ganger 750GB Samsung-disker i min DS207.

Disse er satt opp med Raid-1 slik at jeg kan miste den ene disken

uten å være redd for å miste data. I tillegg bør man ha backup

av dette igjen offsite, så du ikke mister noe hvis huset brenner

ned til grunnen.

Min nas-løsning med en lagringskapasitet på 750GB kostet meg

totalt 3900,- inkl. frakt. Kjøpte på Amentio.

Her har du litt linker:

Synology Cube Station CS-407

Synology Disk Station DS-207+

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
Her er et alternativ:

Aeneon 1024 MB PC6400 DDR2-800 184,-

Asus P5VD2-MX 209,-

Intel Celeron 440 311,-

Point Of View V55 225,-

Western Digital Caviar GP 500 GB 575,-

Rimeligste totalsum 1504,-

En filserverløsning med kun en disk og ikke noe backup?

Håper du har gode avtaler hos Ibas ;)

Lenke til kommentar

Fortsatt billigere enn disk station. Samt at man kan bygge ut med veldig mange flere disker. Jeg ser heller ikke printerstøtte på den klossen.

Jeg ville bygget en liten boks, feks et miditower hvor du setter inn en litt strek og rolig strømforsyning. Vanlig hovedkort, cpu, gpu(kan velge billigste som finnes) og minne(1GB holder), legg inn litt ekstra for å få rolige vifter. Så er det bare å fylle opp med disker og andre ting du har lyst på. Det vil si at du kan få en ny server til rundt 2000 kr.

Som operativsystem vil jeg anbefale ubuntu linux, men da må du være klar for å jobbe i et par timer for å sette deg inn i det. Man finner how to's for alt det du ønsker.

Lenke til kommentar
Fortsatt billigere enn disk station. Samt at man kan bygge ut med veldig mange flere disker. Jeg ser heller ikke printerstøtte på den klossen.

Jeg ville bygget en liten boks, feks et miditower hvor du setter inn en litt strek og rolig strømforsyning. Vanlig hovedkort, cpu, gpu(kan velge billigste som finnes) og minne(1GB holder), legg inn litt ekstra for å få rolige vifter. Så er det bare å fylle opp med disker og andre ting du har lyst på. Det vil si at du kan få en ny server til rundt 2000 kr.

Som operativsystem vil jeg anbefale ubuntu linux, men da må du være klar for å jobbe i et par timer for å sette deg inn i det. Man finner how to's for alt det du ønsker.

Selvfølgelig setter man sammen en liten boks selv for noen hundrelapper billigere enn det du må ut med totalt for en DiskStation fra Synlology. Men det krever at man har tid og mulighet til å sette seg ned å installere og tweake alle programmer selv. Du kan selvfølgelig kjøpe Vista eller en eller annen media-greie fra Mickeysoft men da blir det mye dyrere med en gang.

Med en DiskStation fra Synology betaler du for en fiks ferdig boks med programvare og web-gui med minimalt behov for vedlikehold og systemadministrasjon.

- og selvfølgelig har den printerstøtte.

Her er noen features:

* AJAX Management UI

* Sony PS3 Support

* Surveillance Station

* Photo Station 3

* Data Replicator 3

* NFS Support

* Telnet & SSH Support

* FTP with SSL/TLS for all models

* HTTPS for all models

* New Audio Station

* Newer MySQL

* ++++++

Edit: typos

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takk for mange gode svar!

Grunnen til at jeg vil ha en server i stede for en NAS er fordi jeg føler det byr på mer muligheter. Da kan jeg også sette opp så jeg styrer server pcen fra den bærbare. Så jeg kan starte nedlastninger. Det fungerer litt dårlig på en NAS. Jeg bruker kun newsserver til å laste ned det jeg skal.

Synes også det kan være mye greiere å bygge ut med flere disker i en dedikert server enn hvis man kjøper NAS.

Den pcen øverst her ser veldig bra ut. Jeg har en del harddisker fra før. Ett par WD 500gb og to på 320. Jeg har også en ekstern disk på 500gb og en NAS på 1tb fra før.

Anbefaler dere meg å ta ut harddiskene fra de eksterne diskene? Feks ta ut den disken på 1TB fra NASEN og sette rett i servern? Eller vil det være like greit å koble den på over USB 2.0 ?

EDIT:

Hvis jeg skal kjøpe noe brukt hardware? Hva er minimum av CPU? Må da også kjøpe hovedkort støtter denne CPUEN.

Jeg har ett gammelt PCI skjermkort, men det duger vel.

Også ser jeg at man burde ha 2GB med ram

Må vel også ha ett nettverkskort om det ikke er innebygd på HK.

Tror jeg kan komme billig ut. Kan jo feks kjøpe HK og CPU nytt, sammen med RAM. Da kommer jeg ut på ca 800 kroner pluss ett kabinett. Har en kompis som har ett maxitower han skal ha 500 kroner for.

mvh

Marius

Endret av marjusen
Lenke til kommentar

Kjører du linux er vel minstekravet for en filserver ca 486 ;)

Men tror ikke du får tak i noe billigere enn celeron 440, og den er jo et råskinn i forhold.

For å få webgui installerer du freenas:

FreeNAS is a free NAS (Network-Attached Storage) server, supporting: CIFS (samba), FTP, NFS, AFP, RSYNC, iSCSI protocols, S.M.A.R.T., local user authentication, Software RAID (0,1,5) with a Full WEB configuration interface. FreeNAS takes less than 32MB once installed on Compact Flash, hard drive or USB key.

http://www.freenas.org

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål ang denne "Disk Station".

Kan jeg sette opp en FTP på den?

Kan jeg sette opp mine egen hjemmesider?

Ser at den støtter php/mysql, betyr det i såfall at jeg kan sette opp sider som bruker dette f. eks phpBB, phpnuke, gallery etc.?

Lenke til kommentar
Jeg har noen spørsmål ang denne "Disk Station".
Kan jeg sette opp en FTP på den?
Ja.

Kan jeg sette opp mine egen hjemmesider?
Ja.

Ser at den støtter php/mysql, betyr det i såfall at jeg kan sette opp sider som bruker dette f. eks phpBB, phpnuke, gallery etc.?
Usikker på phpnuke og phpBB, men Den innebyggede Photostation har web-galleri.

Du får nesten lese deg opp selv her:

http://synology.com/enu/forum/

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den diskstationen sparer deg for mye stress om du ikke gidder å sette deg inn i linux. Jeg tror til og med du kan få torrentklient på den!

Men om du gidder å lage noe selv, så får du jo en del mer muligheter med en gammel maskin (fra P3/tunderbird og nyere)for under halve prisen. Om du vil ha Web gui så installerer du bare webmin.

Se forøvrig her!

PS: Brukt HW av den typen du kan bruke her, skal du ikke betale for!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...