Gå til innhold

Sportsfotogafering m/ digitalkamera

Anbefalte innlegg

Hei - noen som har noen tips til hvordan man skal få best mulig resultat ved fotografering av raskt bevegende elementer (skikjørere, biler etc etc). Prøver som oftest å komme så nærme elementet som mulig, men ofte blir bildet uskarpt mm. Hvilke manuelle instillinger burde man velge?

Veldig takknemelig for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panorering, der man følger motivet konstant mens man fotograferer er et tips.

Høy lukkerhastighet et annet.

Fokusering er et annet problem. Digitale kompaktkamera har i praksis for dårlig autofokus, så skal man ha en rask og god fokus som også kan følge motivet må man nok over på digitalt speilrefleks.

MLW

Lenke til kommentar

Overeksponering vil si at bildet får for mye lys, og dermed blir for lyst i forhold til virkeligheten... Undereksponering er det motsatte. Hvordan eksponeringen blir avhenger av lukkerhastighet, blenderåpning og til dels hvilken iso man bruker. Disse tre faktorene må stemme overens for at bildet skal bli riktig eksponert. En blenderåpning på f2 slipper inn mye mer lys enn en blenderåpning på f8, og jo lavere blendertall, jo kjappere kan man stille lukkerhastigheten. Osv osv. Kunne skrevet mye mer her, men det finnes mange bøker på området. Og dersom du er interessert i foto vil jeg anbefale at du leser en av disse...

Lenke til kommentar

Det beste er å stå på litt avstand, og følge objektet med kameraet (panorere). Bruker du et tele objektiv (+/- 200mm på speilrefleks, mye zoom på et kompakt kamera) vil du få et motiv som fyller bildet og som fremstår skarpt med uklar bakgrunn.

2.jpg

Bildet over er tatt med en Canon EOS D60 på 1/60 sek lukkertid.

Hadde jeg valgt en raskere lukkertid hadde bakgrunnen også vært skarpere, noe som ødelegger litt for fartsfølelsen.

Her er det mye prøving og feiling før man får et motiv man virkelig blir fornøyd med.

Roger

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørs hva en legger i veldig rask lukkertid... Se på bildet over på 1/60s. Fotografen har riktignok fulgt motivet med kameraet der... Likevel holder den lukkertiden de fleste kameraer leveres med til normal sportsfotografering. De fleste kameraer i kompaktklassen leveres vel med rundt 1/1000s. Og 1/500s vil nok også holde i de fleste situasjoner. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Føler meg litt dum her, men jeg spørr likevel jeg...

Hvordan er det panorering fungerer?

Når man ser på bildet over så er lukkertiden 1/60... Dette er jo ganske "tregt". Hvordan har det seg at sykkelen blir helt klar, mens bakgrunnen utydlig. Selv om man følger motorsykkellisten så burde den jo blir _litt_ uklar??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må bevege kameraet, så sykkelen er i søkeren hele tiden. Så fyrer du av kameraet, og følger sykkelen til bildet er tatt. Hvis du er heldig, er sykkelen på samme sted på filmen hele tiden, og bakgrunnen farer forbi.

Tenk deg: Du ser ut av vinduet i bilen. Bilen ved siden av kjører i samme hastighet som deg. Da står bilen stille i forhold til deg, mens bakgrunnen fyker forbi i den hastigheten du kjører i.

-Du må bevege kameraet for å få motivet(i fart) til å "stå stille"

Motivet kan nok bli uklart, men det vil uansett bli klarere enn bakgrunne.

Prøv deg frem!

Håper dette hjalp!

Lenke til kommentar

Håper dette hjalp!

Yepp! Har ikke prøvd, men jeg får nesten gjøre det da :-)

Skjønner jo at det man fort må være litt "heldig" for å få et bra bilde...

Eller kanskje bare litt peil.

Uansett takk for svar. Det var sånn jeg trodde det var, men hadde liksom lite tro på at det kunne bli såååå bra med panorering.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et lukkertrinn halverer eller dobler lysmengden. 1/500 sek gir halvparten så mye lys som 1/250 sek, 1/125 sek gir dobbelt så mye lys som 1/250 sek.

Dette er åpenbart, men forholdet er det samme mellom blendertrinnene.

Blender 8 gir halvparten så mye lys som bl 5,6. Bl 4 gir dobbelt så mye lys som bl 5,6. Jo større tall, jo mindre blenderåpning. Jo mindre blenderåpning, jo større dybdeskarphet. Det kan virke forvirrende at større tall gir mindre blenderåpning, men dette har sin bakgrunn i optiske/ matematiske forhold som jeg ikke behersker.

Man kan altså få samme lysmengde med forskjellige lukker/blenderkombinasjoner. F eks: 1/250 s og bl 5,6 gir samme lysmengde som 1/500 s og bl 4. Men kombinasjonen i det første eksemplet gir altså noe bedre dybdeskarphet pga mindre blender. For ordens skyld: En mindre blender (blenderåpning) betyr rett og slett at det er en mindre åpning/hull lyset slipper igjennom iforhold til en større blender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...