Gå til innhold

Hvilken Cluster sw skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oki.. innser nå at jeg burde skrive hva jeg skal bruke det til..

Share CPU kraft..

Enten så er det det som har gjort at jeg ikke har fått noen svar på dette spørsmålet, eller så er det fordi ingen her har peil på clustering.. :o

Lenke til kommentar

Neida

De trengre ikke være identiske. Dog selvfølgelig avhengig av hva slags type cluster. Men de trenger som oftest ikke være det.

Det hjelper selvfølgelig på, siden de sansynligvis vil dele arbeidet seg imellom litt bedre da.

Men hva skal du bruke clusteret til? Sånn konkret? =)

-Dante

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke tenkt saa mye paa hva jeg skal bruke clusteret til, men tenkte det ville vaere interessant aa faa det til og se litt hvordan det virker og hva man eventuelt kan bruke det til..

Har foroevrig bestemt meg for aa gaa for openMosix.. Virker bra, kan boote fra diskett hvis man bare vil ha en maskin som deler ut cpu og minne sitt.. :D

(Dersom det er noen som vet hvordan man fikser ae, oe, aa problemet i Opera 7.0.0 P2 paa en RH8.0 maskin saa vennligst si ifra.. :o )

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har forstått rett kan jeg lage meg en floppy å boote Linux kernelen med openMosix og bare dynge på med oppgaver??

Er det da sånn at jeg bare kan rykke med meg PCen min på LAN og la resten av clusteret stå hjemme problemfritt?

:roll:

Få tak i 100 stk. Pentium-maskiner og sette disse i cluster... :lol:

Lenke til kommentar

Oppgavene som skal utføres bør være av en viss cpu-intensivitet.

Er ikke så mye vits med cluster hvis du skal bruke samba..

Men du har helt rett, visstnok skal det bare være å plugge i *nett* og diskett så skal det virke.. Må nok noe confing til..

Har ikke fått tid til å prøve det enda.. Holder på med en maskinvare nedgradering :roll:

Lenke til kommentar

ideelle bruksområder ville vel vært....

- kompilering

- divx/mp3 encoding

- CPU benchmarking :lol:

am I right?

eller har jeg misforstått noe?

Har et par ubrukte maskiner liggende (blandt annet AMD K6 300 @ 400, VIA 1000MHz, Duron 1,2GHz og 2 stk. Pentium200), så et bruksområde til disse ville vært fint....

Lenke til kommentar

En liten ting å være oppmerksom på her er at det er nødvendig med programvare på clusteret som kan ta imot oppgavene. Et cluster setter sammen flere maskiner slik at de oppfører seg som en. Krever fortsatt programvare på maskinen som er laget for å utføre oppgavene.

En annen ting er at disse maskinene vil ikke akkurat dele RAM, men ha kommunikasjon over typisk 100 mbit nettverk. I proffe clusterløsninger så settes det spesielle "nettverkskort" i maskinene med høy båndbredde.

Iscairot

Lenke til kommentar

iscariot: RAM til de gamle maskinene vil jeg ikke tro er noe problem, men man må jo tyne mest mulig performance ut av minst mulig gammel HW :D

Uansett, skal prøve litt på dette. Kan ikke love noe om når, men jeg skal si fra når (hvis) jeg får et oppegående cluster...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...