Gå til innhold

Ny PC til bl.a. foto og spill, men eier ikke peiling på tekniske ting. Hjelp?

Cie

Anbefalte innlegg

Min 3 år gamle laptop begynner muligens å synge på siste verset, og jeg har bestemt meg for å kjøpe meg ny innen nærmeste fremtid mens jeg ennå har råd. Problemet er at jeg er det typiske kvinnfolket (sier jeg noe galt nå?) helt uten peiling på tekniske spesifikasjoner, så jeg roter meg bare bort i denne jungelen... ;)

Det jeg VET er at jeg gjerne vil ha 3GB minne, og at den må kunne funke til fotoredigering (Photoshop o.l.) uten store problemer. Jeg vil også gjerne ha en PC som fungerer greit til å spille med (i første omgang er det Spore jeg tenker på :D ), men jeg er langt fra noen gamer og har neppe noen planer om å skaffe meg veldig krevende spill. I tillegg skal den såklart brukes til skolearbeid.

Jeg har bl.a. sett på denne:

Acer Aspire 5920G

Ser den grei ut, til mitt bruk? Andre forslag? Jeg tåler gjerne å gå opp en tusenlapp i pris, om det er verdt det vel og merke.

Dessuten har jeg lest litt om at det kanskje er lurt å vente til høsten med anskaffelse av ny pc, pga ny teknologi (og jeg KAN vente til høsten), men er det nødvendig med tanke på mine "behov"? Det gjør meg ingenting om jeg får en PC som faktisk kan holde seg utenfor steinalderen noen måneder altså... ;)

Og bruk gjerne et språk jeg kan forstå, da blir jeg veldig takknemlig... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Så jo ut som en grei pc det der, men ikke noe mer. Har samme skjermkort og og en litt raskere cpu i min laptop. Den klarer å kjøre de fleste spill på lav grafikk uten "hakking". Photoshop går litt tregt, men helt overkommelig (har 2Gb ram i min pc). Men en ting.. av erfaring anbefaler jeg deg på det sterkeste å ikke kjøpe fra elprice, de har ELENDIG service. Hadde en pc på service der i 4 mnd en gang :(

Endret av nm91
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sukk, ikke så mange svar nei. Noen flere som har råd å komme med nå da... ?

Har sett litt på Dell, men jeg eier jo ikke peiling, så... Hva er den store forskjellen på XPS og Inspiron?

Blir veldig, veldig glad hvis noen snille sjeler velger å skrive noen behjelpelige ord... :)

Lenke til kommentar

Den du linker til er jo like dyr, bare dårligere prosessor, mindre ram og kanskje byggekvalitet som er hakket dårligere? Tyngere er den også, men det er nok på grunn av 8-cellers batteriet.

Jeg ville ventet til HP Pavilion dv5 1089 kommer ut. Om den er for bra til dit bruk ville jeg ikke tenkt på. Kjøp en maskin som holder en stund.

Lenke til kommentar

Helt enig med Oook! HP'en ville vært et bunnsolid valg! Uten tvil beste specs for prisen. Her får du med den nye Centrino2 platform'en fra Intel, dvs raskere cpu/ram/nettverk etc enn Centrino1. Aceren til 6000,- er Centrino1. Greit å være litt futureproof altså! :)

Taper riktignok bluray spiller mot Acer 5930g, men det får du igjen i form av cpu og ram på HP'en.

Skal du dra Spore eller tilsvarende spill med god opplevelse, så ville jeg holdt meg over 2,0ghz på cpu og tatt 9600gt grafikk kortet fra Intel. Dette får du i HP'en!

Ville også argumentert for at HP'en som har litt mer krutt i cpu og chipset forøvrig, er ingen bakdel når man driver med foto redigering i photoshop o.l. :)

Men Aceren til 6000,- går jo den og! Bare husk dette er "gårsdagens" teknologi. Skal ikke benekte at den sikkert klarer Spore den og ;)

Endret av Novis
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen... :) Som dere skjønner er jeg ikke helt oppdatert på alt som skjer, så jeg sliter litt med å sammenligne pc-er i samme prisklasse... :p

Men, hvor lenge er det til denne HP-en kommer da? Har dere ingen alternativer til en tusenlapp mindre..? Er den tusenlappen virkelig verd det? Begynner snart å bli overbevist... ;)

Har soset litt inne på multicom nå, greier man ikke å knote sammen noe brukbart til 7000 der inne..?

Sukk, det er vanskelig å ikke ha peiling.

(Aceren har jeg forøvrig lagt helt på hylla, så trenger ingen flere argumenter om den)

Lenke til kommentar

Og når jeg først er ute og leker dum; mange av pc-ene har 4GB RAM, men hva er vitsen med det hvis man ikke får utnyttet mer enn 3GB (så fremt man ikke har 64-bits Vista)? Hvorfor betaler man litt mer for 4GB når man ikke får brukt den siste gigabyten? Er det noen hensikt i å skaffe seg 64-bits Vista?

Lenke til kommentar

Jeg syns du legger deg på en veldig vanskelig pris med 7000,- hehe

Jeg har satt sammen en Compal som havnet på 7100,- men jeg anbefaler den egentlig ikke! :p For +1000kr får du per dags dato raskere ram, cpu og MYE bedre skjermkort! Så får du jo i tillegg centrino2 da.. Man finner ikke dette i 7000 klassen per dags dato. Det ER absolutt verdt den ekstra 1000 lappen i det lange løp, uten tvil hehe... Vi snakker tross alt om seig Spore vs glatt Spore her :p

Blir 8000,- for mye ville jeg faktisk heller satset på den første Aceren til 6000,- som du hadde funnet selv.

HP'en dukker nok opp i løpet av august en gang. Er det for lenge å vente så er Acer 5930g til 8000,- absolutt et fullverdig alternativ! Men vente heller på HP om du kan/vil :)

Du har rett i at man må ha 64-bit Vista for å utnytte 4gb ram og det er nok ikke kun for den ekstra gb med ram at folk gjerne punger ut mer. På f.eks Acer 5930g får man jo foruten den ekstra gb med ram, også bluray spiller om man legger på 1000kr. Å betale ekstra KUN for å gå opp fra f.eks 3gb til 4gb RAM er egentlig bortkastet med mindre man skal kjøre applikasjoner som krever 3+ gb ram. En annen ting er jo at mange laptops kan kun konfigureres med enten 2 eller 4gb ram og da har man egentlig ikke noe valg om man skal spille litt :)

Hold deg unna 64-bits vista om du absolutt ikke trenger det. Den er fortsatt ikke like kompatibel som 32-bits vista og er mer for den ekstreme brukeren etter min mening.

Håper det gir litt mer klarhet i ting og vil nok en gang forsvare at den ekstra 1000 lappen er gull verdt! :)

Endret av Novis
Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for svar!

Da jeg begynte letingen av laptop hadde jeg egentlig bestemt meg for å bruke omkring 6000, så derfor er det litt "skummelt" å gå opp til 8000, men samtidig har jeg jo innsett at jeg muligens trenger mer enn det jeg vil få for 6000.

Så med mindre det dukker opp noe annet som skulle overbevise meg noe enormt, skal jeg nok klare å vente på denne HP'en. Tror jeg... ;)

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...