Gå til innhold

[Løst]Java, Opera og Linux, vil ikke være venner


Ageurk

Anbefalte innlegg

Etter å ha lett ufattelig lenge, prøvd ufattelige mange ting og spurt i «trenger du hjelp med Opera» uten klaff lager jeg en egen tråd.

Gjennom hele tiden bruker jeg denne testsiden for å teste om Java web applets: http://www.w3.org/People/mimasa/test/object/java/clock

Den siden har jeg også testet i firefox 3, der den uten at jeg har gjort noe som helst fungerer.

 

OS: Fedora 9 x86_64

Opera: 9.5

 

Hva har jeg forsøkt?

1. Opera Knowledge base: http://www.opera.com/linux/docs/plugins/install/

Etter å ha lokalisert libjava.so her:

/usr/lib/jvm/java-1.6.0-openjdk-1.6.0.0.x86_64/jre/lib/amd64/libjava.so

limer jeg inn stien i Opera->Tools->Preferences->Advanced->Content->Java options, trykker jeg validate og Opera svarer med:

The Java path seems to specify a valid directory.

Jeg sjekker også at boksene med java er på, samt at JRE er installert i Opera.

Dette står i opera:about:

Version information
Version: 9.50
Build: 2042
Platform: Linux
System: x86_64, 2.6.25.6-55.fc9.x86_64
Qt library: 3.3.8b
Java: Java Runtime Environment installed

Så; Opera sier at det fungerer, men når jeg går inn på testsiden så vises ingenting der boksene med klokkene skulle vært. En interessant ting med denne konfigurasjonen er at ingen sider med java applets lastes helt ned, sidene kan stå i flere timer uten at opera melder at siden er ferdig.

 

2. Installert forskjellige SUN-Java versjoner (1.6.0_03, 1.6.0_06, 1.5.0_06) etter denne oppskriften:

http://www.java.com/en/download/help/5000010500.xml#rpm

Den installerer seg i

/usr/java/

Jeg finner libjava.so i denne stien:

/usr/java/jre1.5.0_06/lib/i386

Så limer jeg inn stien i Java Options som igjen sier at det var en gyldig sti. Jeg restarter Opera, da skjer alltid en av følgende ting:

A) Boksen som viser om Java kjører eller ikke fjernes helt og er ikke mulig å slå på og i opera:about står det: No Java runtime environment installed. Test siden viser bare bakgrunnsfargen til resten av siden.

B) I et lite sekund blir boksene på testsiden der Java appleten er plassert gråe, før de igjen blir samme farge som resten av bakgrunnen. I opera:about står det at Java er instalert.

Jeg har prøvd å lage en symlink fra forskjellige mapper til opera plugins mappa uten noe som helst forskjell.

 

Hva gjør jeg galt? Vi har nemlig en annen PC i nettverket som kjører sun java 1.5.0, fedora 8 og opera nokså greit.

 

LØSNING: Etter enda mer leting fant jeg til slutt løsningen i Operas nyhetskanaler: Opera:linux Grunnen er nemlig forskjellen på 32bit og 64bit. 64bit Opera i linux har virkelige problemer med java. OpenJDK virket dermed ikke. Og i og med at SUN Javaen jeg instalerte var 32bit fungerte ikke den sammen med Opera 64bit. Løsningen ble da SUN Java 32bit og Opera 9.5 32bit.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...