Gå til innhold

Første skikkelige macroforsøk.

Philo

Anbefalte innlegg

Etter litt småpludring på jobb med nye Sigmaen hade jeg i går endelig tid til å ta litt bilder igjen annet enn vilkårilige snaps.

Har enda ikke fått kjøpt meg tripod, så ble hoy ISO og delvis-håndholdt (støttet objektivet mot benkeplata). Manuell fokusering.

F5.0, 1/25, ISO800, 105mm

post-158904-1214469218_thumb.jpg

post-158904-1214469277_thumb.jpg

Endret av Philo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende du hadde fått mye mer ut av bildet ved å ha en annen bakgrunn. Insektet blir mørkt og jeg synes det er vanskelig å få sett detaljene godt. Prøv en mørk (trenger ikke å være svart) bakgrunn hvis du klarer. Hadde vært interessant å se forskjellen :)

Lenke til kommentar

Etter å ha sett 25 sylskarpe fluer fra Mr.Olsen, så blir jeg litt nummen og har fått et litt preget sinn når det gjelder macrobilder av insekter.

Jeg sitter og lurer på hva du egentlig har ment med dette bildet? Du skriver at det ikke er et tilfeldig snapshot, og da får jeg tro deg på det. Men førsteinntrykket er at det er et tilfeldig snapshot, bare at objektivet denne gangen er et macroobjektiv.

Først og fremst er det mye å hente teknisk. Tilbakemeldinger på tekniske ting er vanligvis ikke så inspirerende for kunstnerisk utvikling, men her er det kanskje på sin plass. Jeg er ikke ekspert, men har sett en del ganger hvordan det kan gjøres.

- Lukkertid er kanskje ok. Jeg ser ingen tegn til bevegelsesuskarphet.

- Blender er for stor. Du har lykkes i å få bare bittelite av insektet i fokus. Mulig det var meningen, men for meg ser det litt snaut ut. Jeg mistenker at du er helt på grensen av objektivets nærgrense, for f/5,0 burde gitt litt mer enn dette.

- Fokuspunkt er OK. Det nærmeste øyet er i fokus, og det var vel også meningen.

- Lysnivået virker feil. Jeg vet ikke hvor dreven du er i fotoredigereing, men det å lette litt i skyggepartier bør være overkommelig. I PhotoShop heter funksjonen Shadow/highlight (under enhance-menyen). Det er nok ikke så mye dynamisk omfang å gå på i de mørkeste områdene, men det er ikke mye som er helt gjengrodd heller.

Komposisjonen er vel heller ikke spesielt heldig, med mindre det var tenkt slik. Skråstilt som den er krever den ekstra mye nedblending for å få skikkelig fokus. Bakbein, vinge og ”halehår” er kuttet.

Når det gjelder uttrykket og ”kunsten” i dette kommer jeg til kort. Som skrevet sliter jeg med å finne hensikten med bildet. Som artsdokumentasjon faller det gjennom. Og som illustrasjon til noe, vet jeg sannelig ikke hva det kan brukes til. Ikke er det macro-demonstrasjon heller. Jeg klarer heller ikke med min beste vilje å se noen historie her. Og hvis dette er poesi, så er det langt over min fatte-evne. Si oss hvor du vil, så skal vi hjelpe deg dit.

Grunnen til denne tilsynelatende unødig lange tilbakemeldingen er tredelt:

1. Jeg vil at du skal tenke før du legger bilder i kritikken. Bilder behøver slett ikke være teknisk perfekte, eller særlig gode for den del, men de må ha en hensikt.

2. Jeg vil gi deg som nybegynner i alle fall én analyserende tilbakemelding. Dette var i alle fall ment å være meningsfullt.

3. Jeg har begynt et nytt og bedre(?) liv hvor jeg er mer aktiv i bildekritikken enn tidligere. I dag kunne jeg velge mellom 25(!) fluer fra Mr.Olsen eller en uperfekt bie fra deg. Mr.Olsen kan jeg klappe på skulderen en annen gang, jeg tror du trenger tilbakemeldingen mer enn han.

Lykke til videre ! (og skaff deg et stativ...)

- Rams

Lenke til kommentar

Behovet for stativ er der så absolutt. Venter bare på at lokale fotosjoappa skal få inn noen Sherpaer neste uke til handelens dag =)

Med at det ikke var et random snapshot mener jeg at humla (som lå dau i vinduskarmen) ble plassert på et hvitt ark, lyssatt som best jeg kunne med begrensede ressurser og mye bilder ble tatt.

Det er nok korrekt at jeg var så tett på som linsa kunne klare, og det kombinert med f/5 som var det laveste jeg kunne gå uten å få alt for lav lukketid (disse er 1/25) gav rimelig begrenset DOF.

Forøvrig ser jeg at de stakkars begynnerbildene mine fikk tøft selskap blant alle fluene til Mr.Olsen ;p

Endret av Philo
Lenke til kommentar

Det meste er vel sagt, vepsen er uskarp pga for stor blenderåpning som igjen var nødvendig for akseptabel håndholdt lukkertid. Med slike insektsbilder syns jeg det er fint med en passende og behagelig bakgrunn (som fluebildene til Olsen), her en bakgrunnen mindre pen. Makro er vanskelig, stå på!

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen vits i å kaste bort tid på å forsøke å redde dette bildet. Forsøk heller igjen med kamera, ikke med PhotoShop.

Men i det jeg åpnet denne tråden igjen, så jeg plutselig en mulig bruk som jeg ikke fant sist. Jeg konsentrerte meg om humlen alene og overså montasjen(?) med to humler. Slik de fremstår klare til sprang litt bak hverandre ser de ut som to 800meter-løpere på startstreken. Som jeg har sagt tidligere: et uttrykk har ALLTID en annen vinkel.

Det ga meg inspirasjon til en artikkel om sommerens snarlige ankomst.

(Jeg beklager alle brudd på åndsverksloven...)

- Redacteuren

RamsBladet_2008_1.pdf

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er noen vits i å kaste bort tid på å forsøke å redde dette bildet. Forsøk heller igjen med kamera, ikke med PhotoShop.

Men i det jeg åpnet denne tråden igjen, så jeg plutselig en mulig bruk som jeg ikke fant sist. Jeg konsentrerte meg om humlen alene og overså montasjen(?) med to humler. Slik de fremstår klare til sprang litt bak hverandre ser de ut som to 800meter-løpere på startstreken. Som jeg har sagt tidligere: et uttrykk har ALLTID en annen vinkel.

Det ga meg inspirasjon til en artikkel om sommerens snarlige ankomst.

(Jeg beklager alle brudd på åndsverksloven...)

- Redacteuren

RamsBladet_2008_1.pdf

Morsomt! Dette må du jobbe mer med, artig å se slike montasjer eller hva det nå heter :p

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger gutter!

Men denne tråden handler ikke om meg eller mine påfunn. Ideen var bare å understreke poenget med å se ting med nye øyne, og så fikk jeg litt ekstra plass på forsiden. Jeg angrer egentlig på at jeg la det ut, men velger å ikke fjerne det av hensyn til trådens lesbarhet.

Vær snille å la denne tråden dø sin naturlige død.

Om da ikke trådstarter ønsker mer mer diskusjon om sine humler/bier/vepser, noe jeg ikke tror er nødvendig. Det er mer enn nok av tråder med innhold her som trenger deres oppmerksomhet mer enn jeg gjør:)

Mulig det kommer flere utgaver av RamsBladet, men da vil de postes på et helt annet sted.

Går det ann å ta abonnement?
Nei, men du kan få kjøpe annonseplass...

- Rams

Lenke til kommentar

jeg kan ikke fatte at alle babler om at man må ha stativ, man må absolutt ikke ha stativ for å ta gode makro bilder og i mange situajsoner så egner det seg absolutt ikke med stativ!!!!

Hvis man kan bruke stativ, så er det seff best, men det helt mulig å ta bra makro bilder uten stativ....må bare bruke raske lukker tider og være meget stødig med hånden :thumbup:

Tålmodighet er nøkkel ordet!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...