Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Peilepinne viste riktig oljenivå, men bilen manglet olje


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har hatt et problem med at oljelampa på min M-B Vito 110CDI har lyst, av og på, en god stund. Har peilet olja mange, mange ganger, og også hatt folk på bensinstasjonen gjøre det samme - oljenivået har alltid sett fint ut. Siden jeg tidligere, da bilen var ny og et par år fremover, også hadde problemer med at oljelampa lyste stadig, regnet jeg med at det bare må være noe galt med den, en sensor eller noe sånt (jeg er helt grønn og forstår ingenting av sånt).

 

Men, nå satte jeg bilen på verksted (for ørtende gang, den ble rep. for 17000 ca 2500 km siden, har bare gått 30000), og de fortalte meg at bilen manglet 2 liter olje.

 

Hvordan i all verden går det an at jeg ikke så det på peilepinnen? Den viste faktisk litt i overkant mye olje, så jeg fikk klar beskjed også på bensinstasjonen at jeg ikke måtte finne på å fylle mer olje...

 

Det er også litt rart at den skulle mangle så mye, i og med at den fikk skiftet olje og filter for drøye 200 mil siden... Stusser jo litt over det...

 

Kan noen hjelpe meg med en forklaring?

 

Huff og huff, må kanskje ut med så mye som 20 store for å få bilen fiksa nå... :( Skrekkbil, dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er litt usikker på dette selv men etter det jeg har hørt skal oljen peiles kald når bilen står horisontalt for å få det riktig. Og peilingen skal gjøres ved at du tar opp stanga, tørker den av, stapper den helt nedi igjen og så tar den opp og leser av. Har du gjort dette?

 

Hvis ikke kan nok de på verkstedet vise deg hvordan.

Lenke til kommentar
Hvordan ser det ut på pinnen nå som de har etterfylt 2 liter olje?

 

Hva er det som koster 20 store denne gangen?

 

At det er en skrekkbil har vi visst lenge.. Selg den fortest mulig er mitt råd. Den blir ikke bedre for og si det sånn..

 

Heisan,

 

Dessverre kan jeg ikke selge den, jeg MÅ leve med den i 11 år, fordi den er bygget om med rullestolheis etc. Fikk den vel i 2001, så det blir jo 2012... 4 år til med denne... :no:

 

Nå er det noe elektriske greier, og i tillegg trenger den å få bygget om til vanlig fjæring, fordi luftfjæringa/nivåreguleringa svikter om og om igjen. Reparerte den for 6000 (og det på det billigste verkstedet jeg kunne finne, der den er nå). Det første nå kan visst fort bli dyrt, med mye feilsøking etc. og ombygginga koster minst 10...

 

Er helt fortvilet over denne bilen, har ikke råd til å ha den, men må jo ha den... Nå begynner den også å få en del rust, men jeg kan ikke gjøre noe med det når så mye annet går hele tiden...

 

Vet ikke hvordan det ser ut på målepinnen nå. Når jeg har sjekket olja, har jeg latt den stå noen minutter, så sjekket (på samme måte som jeg har gjort bestandig, tørker av pinnen, så trykker den helt ned igjen og tar opp og sjekker. Hver gang har den vært i overkant av midtmerket. Min svoger sjekket den også for en stund siden, bensinstasjonen har gjort det og meg. Så jeg ble så overrasket...

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har hatt et problem med at oljelampa på min M-B Vito 110CDI har lyst, av og på, en god stund. Har peilet olja mange, mange ganger, og også hatt folk på bensinstasjonen gjøre det samme - oljenivået har alltid sett fint ut. Siden jeg tidligere, da bilen var ny og et par år fremover, også hadde problemer med at oljelampa lyste stadig, regnet jeg med at det bare må være noe galt med den, en sensor eller noe sånt (jeg er helt grønn og forstår ingenting av sånt).

 

Men, nå satte jeg bilen på verksted (for ørtende gang, den ble rep. for 17000 ca 2500 km siden, har bare gått 30000), og de fortalte meg at bilen manglet 2 liter olje.

 

Hvordan i all verden går det an at jeg ikke så det på peilepinnen? Den viste faktisk litt i overkant mye olje, så jeg fikk klar beskjed også på bensinstasjonen at jeg ikke måtte finne på å fylle mer olje...

 

Det er også litt rart at den skulle mangle så mye, i og med at den fikk skiftet olje og filter for drøye 200 mil siden... Stusser jo litt over det...

 

Kan noen hjelpe meg med en forklaring?

 

Huff og huff, må kanskje ut med så mye som 20 store for å få bilen fiksa nå... :( Skrekkbil, dette...

 

Jeg må si at jeg er ganske grønn på dette området selv...

Men til opplysning for alle som har eller har hatt dette problemet: Det kan være gammel olje. En kamerat av meg hadde samme problemet (vel og merke en mazda 323), da viste det seg at olja var størknet på peile pinnen (selv om det ikke så slik ut da vi tørket av den.

Enkleste måten å sjekke dette på er å ta en vaskeserviette, fuktig klut el.l. tørk MEGET GODT av peilepinnen og se etter en gang til.

Det kan vise seg at du mangler meget med olje.

Lenke til kommentar

Høres veldig sært og rart ut da

At en ikke kan stole på at peilepinnen virker og klarer å avlese riktig oljenivå har jeg aldri hørt om før, så lenge peilepinnen er den originale som skal stå i bilen og har den rette langden og det ikke er noe knekt mellomstykke en plass så burdte det være peilepinnen og ikke instrumentene som er det riktige

Har mere tro på at det finnes en feil i det elektriske som gir ett feilsignal en plass, eller du kan ha en tee/blokkert oljekanal en plass som gjør at oljetrykket ikke er opptimalt

Kunne jo eventuelt forsøkt med å kjøre en skikkelig rens av oljesystemet ditt, finnes diverse kjemikalier som skal tilsettes oljen rett før du bytter oljen

 

Når det gjelder rusten på din bil så hadde jeg sjekket opp med garantien, vet at mercedez har en sukt lang rustgaranti, har ett lakeringsverksted her i Kristiansand som bortimot kun driver med repperasjoner for mercedez på rustgarantien

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange interessante og nyttige svar! :)

 

Når det gjelder mulig elektrisk problem, så er det åpenbart noe elektrisk feil nå. Og, jeg hadde et merkelig tilfelle da bilen var ganske ny, mens garantien enda gjaldt. Plutselig begynte det å ryke fra dashbordet, det luktet skikkelig svidd av røyken, men det stoppet fort. Jeg stod i garasjen da, og kjørte bilen ut i full fart, for jeg ble skikkelig redd. Ringte så forhandleren, og de kom og henta bilen. Men, bare en halvtime senere ringte de og sa de hadde levert bilen igjen, så selv om de ikke er langt fra her jeg bor, kan de jo bare ikke ha åpnet dashbordet for å se hva som foregikk. Fikk vel egentlig litt følelsen av at de ikke trodde noe på det. Men det røyk veldig tydelig, og de som var med meg da det skjedde, både så det og lukta svidd - så det var ikke bare meg...

 

Men, tenker uansett at både ift. det jeg vet nå og det som har skjedd før, så virker det interessant med mulig elektrisk problem som kan påvirke oljelampa. Har faktisk hatt problem med oljelampa helt siden bilen var ny, men det stoppet og virket bedre en stund (etter at oljepumpa ble skifta). Måtte stadig inn og få systemet "nullstilt" (både med oljelampa og luftfjæringa som koplet ut og lampa lyste). Det å ha hatt sånt hele tiden, er jo tungvint, for når det skjer stadig, kan du ikke sjekke olja hver eneste gang. Noen ganger hjelper det å stoppe bilen og starte på nytt, så slukker den for en stund. Og den begynner ikke å lyse før det har gått en stund. Og, forresten, jeg har glemt å nevne enda en ting, en lampe som har med tenningslåsen å gjøre, har også lyst i det siste, men den slukker som regel en stund etter en har starta (og evt. kjørt bittelitt). Dette skjer til tross for at jeg ikke bruker tenningslåsen (ombygget), den ligger bak en diger fastskrudd knott som ikke kan rikkes. Jeg har vel også før sagt at jeg føler det er noe rart med det elektriske på denne bilen, og jeg får vel ikke mindre følelse av det nå. Men det er jo ikke så lett når en ikke forstår hva som foregår, og det er jo ikke bare å be noen gå gjennom alt med lys og lykte, for det koster jo fort mye penger.

 

Takk for disse linkene også, må sjekke dem nærmere...

 

Håper at jeg kan få en eller annen ordning på dette, for jeg har virkelig ikke råd til dette. Og en bil som har gått så lite som denne, skal da ikke ha gjentatte store og dyre feil!

Lenke til kommentar
Totalregnskapet blir jo bra likevel, når man får bilen gratis av NAV.

 

Hei,

 

Det er nok ikke fullt så enkelt... Alle får da ikke bil gratis, så heller ikke jeg (inntekt mellom 3G og 6G gir egenandel, over 6G må bilen betales selv). I mitt tilfelle var det også opprinnelig uenighet om hva slags bil jeg burde ha, så jeg fikk først en annen type bil, og måtte betale egenandel på den. Et år senere var det på'n igjen med en annen type, som de da bestemte at jeg skulle ha (og da var også alle pengene fra den forrige tapt, fordi de ikke tar markedstakst når de tar den fra deg, men en mye, mye lavere "trygdetakst", så en annen fikk min nesten nye bil og jeg betaler enda på lånet på den, nærmere 100' så vidt jeg husker). Jeg var også litt uheldig i og med at jeg var i ferd med å få lavere inntekt, men grunnlaget som ble lagt til grunn, var inntekten jeg hadde hatt ved forrige likning. Kunne jeg selv valgt, ville jeg både valgt en annen og rimeligere bil, slik at utlegget ville blitt mindre, men det er blant flere slike ting man gir fra seg kontrollen over. Har man en annen bil før man får trygdebilen, tar de selvsagt den imellom, slik at verdiene der går til NAV (det er jo for så vidt greit, i de fleste tilfeller). Da jeg fikk min Vito, ble også egenandelen beregnet av hele summen, men dette har heldigvis blitt endret siden den gang, slik at de av oss som ikke har noe annet valg enn at vi må ha slike dyre kassebiler, ikke får så store utgifter.

 

Man skal jo ikke glemme at de fleste av oss som er i en slik situasjon at vi ikke har noe annet valg enn å måtte ha en slik bil for å kunne fungere og være mobile, som regel ikke har særlig god økonomi (trygd el. trygd/lavtlønnet deltidsjobb i kombinasjon med store medisinske-/behandlingsutgifter). Vi ville aldri ha valgt slike biler hvis vi ikke måtte, men langt rimeligere, eller offentlig kommunikasjon (og tilrettelegging av bolig etc. kommer selvsagt i tillegg, det blir fort noen hundre...)...

 

Jeg skulle gitt mye for å ha sluppet å måtte ha en slik "gratisbil fra NAV"! Det ville vært deilig å ha et VALG! Å kunne velge sykkel og offentlig kommunikasjon eller en rimelig liten bil som ville gi forutsigbare vedlikeholdsutgifter, driftsutgifter og forsikring! Slik det er nå, er det faktisk helt fortvilende, bilen tar alt og mer, den tar kontroll over en sliten nok økonomi...

 

Vel, det var ikke meningen å komme med en slik tirade, men den lille kommentaren din trykket vel på en liten knapp (fordi man jevnlig får høre slikt, og da vanligvis med tillegg av et tonefall DU sikkert IKKE hadde)... ;) Følte uansett for å klargjøre litt, for det er klart endel misforståelser ute og går om disse tingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...