Olemann89 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 1. Er harddisker lufttette, hvis man ser bort fra "breather hole(s)"? 2. Har harddisker flere "breather holes"? Hvis ja, hva er maks? 3. Kan vanlige harddisker brukes i lengre tid når de er stilt vertikalt eller skrått? 4. Minsker 3. en harddisk sin levetid? Jeg takker på forhånd for svar =) Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 1: De er tilnærmet luftette (iallfall støvtette). Luftehullet er ikke laget for å få luftsirkulasjon i harddisken men for at du ikke skal få over- eller undertrykk i disken når lufttrykket rundt endres. 2: Det kommer an på produsent, merke og modell. Det er ikke noe galt i å lage flere luftehull. 3: Jeg vet at enkelte maskiner kommer med harddisken levert vertikalt (kortsiden opp). Jeg har ikke hatt en disk som har stått på skrå over lengere tid. 4: Tregheten i disken når den snurrer ("sentrifugalkraften") gjør at den ikke vil komme i ubalanse av å stå på skrå. En eventuell merslitasje vil komme under start og stopp av disken, men jeg kan ikke tro at dette vil være spesielt utslagsgivende. Du vil få en større belastning på disken når du setter ned datamaskinen hardt hvis disken står på skrå. Men er du forsiktig kan jeg ikke se noen grunn til at dette skal minske levetiden nevneverdig. Alle fire over er kvalifisert gjetting basert på mine kunnskaper om rotasjonsfysikk og erfaringer. En sleiv med salt anbefales. Lenke til kommentar
Olemann89 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Hehe, gode svar de der. Hadde ikke ventet svar på denne tiden av døgnet egentlig, så takk igjen . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå