Erik B. Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hei. Holder på med et script, og i sammenheng med dette skulle jeg gjerne hatt et array (eller liknende) med liste over Norske byer. Skulle tro dette finnes, i og med at det er mange sider som har slike lister i SELECT forms når man skal registrere bostedet sitt. Har prøvd å søke på google, men klarer ikke helt å finne ut hva det riktige søkeordet kan være. Er forresten usikker på om dette var riktig kategori å poste dette tema i, så beklager om det ble feil. Takker for svar! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Det nærmeste jeg kommer er http://www.ssb.no/kommuner/komkatfylkesvis.html som er en oversikt over kommuner (med kommunenummer som ikke har noe som helst med postnummer å gjøre). I de fleste tilfeller så vil dette være nøyaktig nok. Siden jeg er så snill som jeg er så omgjorde jeg disse dataene til to MySQL-tabeller for deg. For å importere disse bruker du følgende kommando fra kommandolinjen mysql -u brukernavn -p databasenavn < kommunedatabase.txt I php så kan dette hentes ut ved f.eks å spørre SELECT fylke.navn, kommune.navn FROM kommune JOIN fylke ON kommune.fylke_id = fylke.ID eller for å lage en cache i en matrise (array): <?php $query = "SELECT ID, navn FROM fylke ORDER BY navn"; $fylke_result = mysql_query($query) or die(mysql_error()." in query '$query'\n"); while($fylke = mysql_fetch_array($fylke_result, MYSQL_ASSOC)) { $query = "SELECT navn FROM kommune WHERE fylke_id = {$fylke['ID']} ORDER BY navn"; $kommune_result = mysql_query($query) or die(mysql_error()." in query '$query'\n"); while($kommune = mysql_fetch_array($kommune_result, MYSQL_ASSOC)) { $kommuneliste[$fylke['navn']][]=$kommune['navn']; } } ?> Dette kan da hentes ut f.eks ved <?php echo "Telemark fylke inneholder disse kommunene:\n"; foreach($kommuneliste['Telemark'] as $kommune) { echo "$kommune, "; } ?> Merk at SSB har en klausul for kopiering og fremstilling/videreforedling av materialet som har opphav fra dem. Statistisk sentralbyrå gir tillatelse til at materiale på dette nettstedet (tekst, statistiske tabeller og figurer) fritt kan lagres elektronisk, skrives ut, mangfoldiggjøres og videreformidles. Tillatelsen forutsetter henvisning til kilden stoffet er hentet fra (kilde: Statistisk sentralbyrå). Kildehenvisning skal angis i direkte tilknytning til hver tabell og figur som benyttes. Merk: Filen bruker UTF-8 tegnkode kommunedatabase.txt Endret 26. juni 2008 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Posten har oversikt over alle postnummer og poststedsnavn i flere formater her, håper at det kansje kan være til hjelp. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) om ikke annet bør det være enkelt å importere i en database derfra. Endret 26. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Tusen takk BlueEAGLE, det var midt i blinken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå