OndGud Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Har tenkt å sette 2 stk samsung F1 750gb i raid. Lurer da på om ting som 150 vs 300 båndbredde og pci vs pci-e vil merkes godt? Hovedkort er P5K/EPU. Noen forslag til en billig grei kontroller til disse diskene? Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Har tenkt å sette 2 stk samsung F1 750gb i raid. Lurer da på om ting som 150 vs 300 båndbredde og pci vs pci-e vil merkes godt? Hovedkort er P5K/EPU. Noen forslag til en billig grei kontroller til disse diskene? 150 vs 300, du får ca max 100MB/Sec på 150 og 200MB/Sec på 300, så hvor harddisken skriver/leser raskere enn 50MB/s (per disk) vil hastigheten bli begrenset til 100MB/s (antar du vil ha dem i RAID 0) Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Takker. Fikk testa harddiskene og de ligger mellom 50 og 60 i lese/skrivehastighet så blir ikke mye utbytte av 300 men er jo liten prisforskjell. Er dette sånn ca det som er normalt for disse? Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Takker. Fikk testa harddiskene og de ligger mellom 50 og 60 i lese/skrivehastighet så blir ikke mye utbytte av 300 men er jo liten prisforskjell. Er dette sånn ca det som er normalt for disse? Det hørtes litt lite ut.. vil tippe at de burde ligge på sånn mellom 80-60MB/sec, avhengi av hvor på platen du leser. Last ned HD Tune, (gratis) ett enkelt lite program som tester lese hastigheten over heile disken, samt access time og temperatur. Du burde få en kurve som begynner litt høyt, rundtom 80mb, og synker gradvis ned til ca 60mb, (fordi hastigheten er større ytterst på disken) Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Testa det programmet nå. Access time 13-14, burst 150+, average read på 71. Kjørt test 3 ganger på begge nå og fått ca detta resultatet hver gang. Det andre programmet, PerformanceTest, gir meg fremdeles mellom 50 og 60. Virker på meg som HD Tune er mer grundig så da stoler jeg på det resultatet Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hehe, det er rette holdning, det programmet så gir best resultat er programmet du velger å stole på Har du RAID på hovedkortet? Eller er det planer om å kjøpe deg ett RAID kort? Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Klart man stoler på det som gir best resultat Pluss at det virket på meg som HD Tune gjorde en grundigere jobb da det tok endel lengre tid, PerformanceTest var ganske kjapt ferdig. Blir nok å kjøpe kort. Vel og merke så sant windows ikke klarer jobbe like bra da. Leste en guide her der det sto at det ikke var store forskjellen. Hovedkortet er P5K/EPU,ICH9 chipset. Mener jeg leste at ICH9R var med raid så no dice der. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Nei, er jo ikke store forkjellen, er en forbedring fra 70MB/s til 100MB/s (hvis du går for SATA150). Forskjellen derimot, er enda mindre. Fordi i RAID så dobler du kun overføringhastigheten, men ikke access tiden (som er en stor del av den egentlige overforings hastigheten). Men klart, noen ting vil jo gå litt/umerkbart fortere, mens andre vil gå endel fortere. Å spare 10sekund er jo egentlig ubetydlig, om pcen bruker 10 sekund framfor 15, for å starte opp windows, så har det jo ingenting å si. Men vist du har en oppgave som normalt tar 3timer og etter raid tar det 2timer,.. ja, du skjønner hvor jeg vil. med andre ord, er det verdt å bruke mer penger på raid 0, kommer an på hva du bruker pcen til men så er det jo alltid "nice to have" faktoren.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå