Gå til innhold

Den lille store fotobok tråden.


Anbefalte innlegg

foto i praksis av magnar fjørtoft har jeg selv kjøpt, men vil ikkje anb den til noen. Forfatteren har ikkje evner til å forklare vanskelige ting, på en enkel måte. Det var derfor svært deilig å komme over bøkene til scott kelby, som snakker praksis, men Magnar henger seg opp i teori.

 

Oppsumert så er boken til Magnar for teorifolket, mens kelby sine bøker er for de som vil gå rett på sak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
foto i praksis av magnar fjørtoft har jeg selv kjøpt, men vil ikkje anb den til noen. Forfatteren har ikkje evner til å forklare vanskelige ting, på en enkel måte. Det var derfor svært deilig å komme over bøkene til scott kelby, som snakker praksis, men Magnar henger seg opp i teori.

 

Oppsumert så er boken til Magnar for teorifolket, mens kelby sine bøker er for de som vil gå rett på sak

Jeg har boka, og liker den godt. Men, tittelen er "Digital fotografi i praksis", altså ikke fotografering i praksis.

Det er forståelsen av digital fotografi, og digital behandling av fotografi som er Fjørtofts anliggende, og der har han mye å komme med. Enig i at noe er overfladisk, og jeg var nybegynner da boka kom i hus, så enkelte ting måtte jeg jobbe videre med for å få god forståelse av. I tillegg tar han utgangspunkt i Photoshop-terminologi, og derfor kreves litt oversettelsesarbeid til PaintShopProPhotoX2. Jeg hadde derfor stor glede av håndboka som fulgte med PSP v.5 ved siden av.

Fra "gamle dager" har jeg Times Library: Art of Photography. (Men den er historisk...) Her presenteres klassikerne i fotohistorien. Prinsippene for fotografering er de samme enten det er med film eller CCD/CMOS.(Det finnes med andre ord mye på biblioteket til inspirasjon.)

Kelby har gode bøker om fotograferinga, ingen tvil om det, og noe finnes også på norsk.

Lenke til kommentar
foto i praksis av magnar fjørtoft har jeg selv kjøpt, men vil ikkje anb den til noen. Forfatteren har ikkje evner til å forklare vanskelige ting, på en enkel måte. Det var derfor svært deilig å komme over bøkene til scott kelby, som snakker praksis, men Magnar henger seg opp i teori.

 

Oppsumert så er boken til Magnar for teorifolket, mens kelby sine bøker er for de som vil gå rett på sak

Jeg har boka, og liker den godt. Men, tittelen er "Digital fotografi i praksis", altså ikke fotografering i praksis.

Det er forståelsen av digital fotografi, og digital behandling av fotografi som er Fjørtofts anliggende, og der har han mye å komme med. Enig i at noe er overfladisk, og jeg var nybegynner da boka kom i hus, så enkelte ting måtte jeg jobbe videre med for å få god forståelse av. I tillegg tar han utgangspunkt i Photoshop-terminologi, og derfor kreves litt oversettelsesarbeid til PaintShopProPhotoX2. Jeg hadde derfor stor glede av håndboka som fulgte med PSP v.5 ved siden av.

Fra "gamle dager" har jeg Times Library: Art of Photography. (Men den er historisk...) Her presenteres klassikerne i fotohistorien. Prinsippene for fotografering er de samme enten det er med film eller CCD/CMOS.(Det finnes med andre ord mye på biblioteket til inspirasjon.)

Kelby har gode bøker om fotograferinga, ingen tvil om det, og noe finnes også på norsk.

 

når jeg kjøpte boken for 1/2 år siden prøvde jeg ut diverse enkle ting i photosghop. mr fjørtoft forklarer lette ting så vanskelig at jeg fikk til svært lite av basic ting, men når jeg fant videoer på nett på norsk, kom eg lengre på 2 timer, enn ved 1 uke med hans bok. det kan godt være noe galt med meg, men han forklarer ting undødvendig vanskelig, det er iallefall min klare mening. og derfor var det deilig å få kelby sin info banket inn i hode. han snakker om ting man bruker i feltet, mens Magnar forklarer ting så på detalje nivå, men samtidig på en vanskelig måte.

 

EOD

Lenke til kommentar
når jeg kjøpte boken for 1/2 år siden prøvde jeg ut diverse enkle ting i photosghop. mr fjørtoft forklarer lette ting så vanskelig at jeg fikk til svært lite av basic ting, men når jeg fant videoer på nett på norsk, kom eg lengre på 2 timer, enn ved 1 uke med hans bok. det kan godt være noe galt med meg, men han forklarer ting undødvendig vanskelig, det er iallefall min klare mening. og derfor var det deilig å få kelby sin info banket inn i hode. han snakker om ting man bruker i feltet, mens Magnar forklarer ting så på detalje nivå, men samtidig på en vanskelig måte.

 

EOD

EOD

Jeg synes ikke vi skal avslutte helt enda; fordi du tar opp et viktig poeng. Det som er verdens beste bok for noen, kan være elendig for andre. Boken til Magne Fjørtoft blir jo anbefalt ukritisk på forumet (også undertegnede); men det er ikke dermed sagt at den passer for alle. Så det fint at du påpeker at den ikke passer for alle.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
når jeg kjøpte boken for 1/2 år siden prøvde jeg ut diverse enkle ting i photosghop. mr fjørtoft forklarer lette ting så vanskelig at jeg fikk til svært lite av basic ting, men når jeg fant videoer på nett på norsk, kom eg lengre på 2 timer, enn ved 1 uke med hans bok. det kan godt være noe galt med meg, men han forklarer ting undødvendig vanskelig, det er iallefall min klare mening. og derfor var det deilig å få kelby sin info banket inn i hode. han snakker om ting man bruker i feltet, mens Magnar forklarer ting så på detalje nivå, men samtidig på en vanskelig måte.

 

EOD

EOD

Jeg synes ikke vi skal avslutte helt enda; fordi du tar opp et viktig poeng. Det som er verdens beste bok for noen, kan være elendig for andre. Boken til Magne Fjørtoft blir jo anbefalt ukritisk på forumet (også undertegnede); men det er ikke dermed sagt at den passer for alle. Så det fint at du påpeker at den ikke passer for alle.

 

Tom

 

ok. vi kan fortsette. hvor ofte hører du folk på dette forumet som sier imot strømmen? Det ser jeg ikkje for ofte. Og jeg gjør det ikkje bare for å gjøre det. Jeg mener ikkje med dette, at jeg vil kaste Fjørtoft sin bok på bålet. Men det kelby forklarer på 4 linjer, klarer ikkje Magnar å forklare på 2 A4 sider. Iallefall for meg. Og det sier jeg ingenting på. DEt er en kunst å forklare ting man selv kan, på en god og enkel måte.

Lenke til kommentar

Heldigvis finnes det bøker for både de som klarer å lese avanserte og de som ikke klarer å lese avanserte forklaringer. For min del er Kelby altfor overfladisk og lettvint, så hans bøker vil jeg kun anbefale til absolutte nybegynnere. Jeg skummet en av bøkene hans på toalettet i går kveld, og det var gode råd men veldig lite forklart, så man lærer kun triks og ikke den aktuelle teknikken. Det er greie bøker som viser hva som er mulig, og hvordan få det til. Men man forstår ikke mer om fototeori etter å ha lest dem. Gode bøker til sitt bruk er de alle uansett. Nesten alle, i alle fall.

Lenke til kommentar

Siterer meg selv:

Scott Kelby er faktisk den best selgende innen photoshop bøker og den som har solgt flest bøker verden over i data kategorien. De bruker faktisk Scott Kelby's PS bøker på fotoskoler i USA.

Og legger til at det er The Digital Photography Book vol. 1 som er den best selgende, trur jeg? De sa det på Photoshopuser TV. Han skriver lettforståelige bøker.

 

Tips til photoshop brukere. Last ned itunes og abonner på Photoshopuser TV. Begge er gratis. Kommer ut hver mandag eller tirsdag. Som regel er det Matt Kloskowski og Dave Cross som er programledere siden Scott Kelby gjør mye annet.

 

"One for the road" LOL :!:

 

Sjekk youtube

Lenke til kommentar
Kan anbefale en kanonbok om komposisjon:

 

"The photographers eye" av Michael Freeman. Masse gode tips om komposisjon med eksempelbilder og skisser. Mange, mange fine fotografier. Et must for de som vil lære seg grunleggende komposisjon.

 

 

Bestilte denne også da dette er noe jeg trenger å lære om.

 

Gleder meg til den ramler ned i postkassen min..

 

Takk for tipset.. :)

Lenke til kommentar

Ein ørliten avsporing frå tema i tråden:

Tips til photoshop brukere. Last ned itunes og abonner på Photoshopuser TV.
Tips til Photoshop-brukarar som ikkje liker iTunes: Last ned Miro, og legg inn PSUTV der som ein kanal. Du finn programmet ved å søke i Miro (gå til Miro Guide, øvst til venstre, og søk i kanalane). Det er ogso andre kanalar om fotografering (søk etter t.d. photography), og vodcastar du ikkje finn der kan leggjast til ved å lime inn RSS-adressa når du vel Channel --> New channel.

 

Miro er eit fint program for å følgje med på video-podcastar, so det er uansett anbefalt om ein gjer det. Ulempene er at det kan vere litt treigt til tider, og at det bruker ein del minne.

 

For å pense inn att på rett spor:

Har ikkje lest andre fotobøker1) enn Joe McNally sin The Moment it Clicks i sin heilheit. Eg likte den, på grunn av gode tips, gode historiar, og flotte bilete. Nokon rein lærebok er det jo ikkje, men bortkasta pengar er det heller ikkje, so eg slutter opp om anbefalinga Oceanborn kom med.

 

 

 

1) Har ogso sett litt i fyrsteutgåva av Magnar Fjørtoft si, men ikkje lest den skikkeleg, og eg har lest ei bok om Lightroom (av Scott Kelby).

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Jeg har bare lest volum 2 av fotobøkene hans, ikke de om PS og ljosstoga. Den er utrolig lettlest, men hjelper deg ikke til å lære prinsippene på en måte som gjør at du kan overføre kunnskapen til så mye annet. Den går som sagt ikke i dybden på en måte som lærer deg mer enn triks. Noe som sikkert er ok når man er ny. Det må i rettferdighetens navn nevnes at jeg også plukket opp et tips der. Det er selvfølgelig noe jeg vet fra før, men i konteksten det ble nevnt gjorde at jeg kom til å tenke på at den effekten passer for meg, så den skal jeg ta i bruk i fremtiden.

 

Edit: Så de er altså absolutt å anbefale for nybegynnere, men for de som er litt viderekommende blir de litt gjesp, for å si det slik.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg har bare lest volum 2 av fotobøkene hans, ikke de om PS og ljosstoga. Den er utrolig lettlest, men hjelper deg ikke til å lære prinsippene på en måte som gjør at du kan overføre kunnskapen til så mye annet. Den går som sagt ikke i dybden på en måte som lærer deg mer enn triks. Noe som sikkert er ok når man er ny. Det må i rettferdighetens navn nevnes at jeg også plukket opp et tips der. Det er selvfølgelig noe jeg vet fra før, men i konteksten det ble nevnt gjorde at jeg kom til å tenke på at den effekten passer for meg, så den skal jeg ta i bruk i fremtiden.

 

Edit: Så de er altså absolutt å anbefale for nybegynnere, men for de som er litt viderekommende blir de litt gjesp, for å si det slik.

 

Jeg vedder 1000 dollar på at du ikkje er i nærheten av av å beherske mer enn 20%-30 av det som står i bøkene til Scott. Og da er jeg snill. Han tar for seg så mye. OG det beste er at selv om han skriver såpass lite om hver ting, er det nok innput til at man selv kan teste, og komme langt. Bare tips om utstyr han har kommet med, er nok til at bøkene er verdt det for meg. Itillegg har han åpent øyene mine for hvordan dyktige folk jobber, og tenker.

Lenke til kommentar

Bård Løken har skrevet en fin bok som kom ut i 2001, Med kamera i naturen. Muligens enklest å få tak i på biblioteket. Lite og ingenting om digital fotografering, desto mer bilder tatt med storformatskamera. Mye vakkert!

 

 

Angående Scott Kelby: Man merker VELDIG godt at Hr Kelby er photoshop-mann når man leser bøkene hans. Riktig nok har han har et par linjer hvor han sier at "husk at selv om du ikke har Canikon kamera så har ditt merke de samme funskjonene som jeg beskriver her", men han skriver aldri at "andre fotoredigeringsprogrammer kan gjøre mye av det samme som Adobes programmer..."

 

I tillegg har han en ganske "breial" stil, så det kan være greit å ha i bakhodet at han tross alt er amerikaner. Når det er sagt liker jeg bøkene hans, jeg synes de har mange fine tips for nybegynnere som meg. Dette gjelder i alle fall de bøkene jeg har, Boken om Digital fotografering bind 1 og bind 2, samt "The photoshop elements 5 book" (som jo er en "guidebok" til nettopp Elements 5.

 

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Du får tro hva du vil, men dette er ingen tråd for din personforfølgelser. Jeg lærte ingenting av boken, men jeg fikk noen påminnelser om ting jeg ikke tenker så mye på. Vi kutter den der.

 

ja, det tror jeg er smart for min videre eksistens her på forumet. Jeg forfølger ikkje deg som person, men det du skriver. Håper du klarer å skille mellom dette. Jeg kjenner deg ikkje som person, så det kan jeg ikkje angripe.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kan vel slenge på mine to favoritter hittil.

 

Lens, Light and Landscape av Brian Bower.

Landskapsbilder med kommentarer samt noen kapitler om valg av utstyr og optikk. Hovedemner er bruk av naturlig lys, tidspunkt for bildet og bevisst valg av brennvidde og avstand. Flere eksempler på hvordan kjedelige motiver våkner til liv i rett lys.

 

Boka er skrevet med øye for analogt utstyr, noe som er en uventet velsignelse da forfatteren ikke henger seg opp i bruk bildebehandling men beholder fokuset på selve fototeknikken. (allt for mange forfattere skriver tildels ubrukelige kapittel om photoshop bare for å fylle opp sider, virker det som.)

 

Subarktiskt Land

http://www.svenhornell.se/

Bildesamling av Sven Hörnell fra området Kiruna-Narvik-Lofoten. Landskap og portretter. Ingen teknisk informasjon, men mye inspirerende bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...