Gå til innhold

Bk: Lyngsalpene


Itw

Anbefalte innlegg

Passerte Tromsalpene fra sjøsiden for noen måneder siden, og fanget da dette.

Redigert noe, og med det uheldige resultatet at noe av skyene er blitt sorte..

Det er det som ødelegger bildet veldig..

 

Liker også at solstrålene slår i gjennom skyen, men for og få det med kan jeg ikke fjerne den store sorte skyen i toppen, så lurer på om cropen er bedre versjon?

 

post-28938-1214438035_thumb.jpg

 

post-28938-1214438046_thumb.jpg

 

ISO 100

35mm

f/8

1/1500sec

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fint bilde, men jeg syns nok den crop'a versjonen var best selv om det var trist at solstrålene forsvant.

Den mørke skyen stjal litt vel mye oppmerksomhet på det første bildet, mulig det hadde blitt bedre om den var en anelse lysere.

Lenke til kommentar

Nydelig landskap. Den store svarte skyen ødelegger veldig, og det er synd, for skyene ellers er pene. Er du sikker på at det ikke kan redigeres annerledes? Skyene er likevel ikke nødvendige for bildet av fjellene, så crop går fint. Det er fortsatt to små mørke skyer på cropversjonen, det kan jo også vurderest.

 

Men utgangspunktet - fjellene, skyene og lyset, er nydelig, og fjellene er godt fanget.

Lenke til kommentar

Var det som var så trist, har overført bildet i lightroom og mista original versjonen..

Var da jeg ikke skjønte at man redigerer en kopi:(

 

Et annet problem er at og lysne skyene i ps lager mye støy i de, så det ødela og..

Må vell bare sitte her med de ødeleggende skyene.

Lenke til kommentar

Skikkelig bra lys. Det gjør hele bildet.

Bra med drama. Fjellene står godt ut fra helheten.

 

Når det gjelder cropen så hjelper det å få bort den mørkeste skya, men jeg synes du har tatt for mye. Fjella trenger litt mer luft. Prøv en mellomting, så tenker jeg du er der.

Lenke til kommentar

Klarte faktisk finne originalen, lå på laptopen ennå:)

Hadde faktisk lakt meg i sengen, men blei liggende og irritere meg over det i 20min før det bare sa ding, og jeg skjønte at originalen var her:)

Kunne jo ikke legge meg og sove før jeg fikk sjekket det ut.

Så satser på nye og bedre versjon i morgen:)

 

Ja hvem prøvde jeg og lure, kunne jo selvfølgelig ikke la være og prøve nå...

post-28938-1214443357_thumb.jpg

 

Var veldig mørke original de skyene men noe bedre her?

+ litt varmere hvitbalanse

 

Tror faktisk lyset var mye bedre med en kaldere hvitbalanse?

post-28938-1214443581_thumb.jpg

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Den varme hvitbalansen fungerte best på min skjerm og ga en bedre dybde i bildet. I dette tilfellet tror jeg det blir avgjørede hvordan bildet skal presenteres for hvordan det bør beskjæres. I noen tilfeller tror jeg det vil bli bedre med en strengere tredeling, der du har like mye hav, land og himmel pluss en liten oppretting av horisonten. Da vil du fokusere mer på landskapet enn på himmelen.

 

Uansett er det fint og dramatisk landskapsbilde.

Lenke til kommentar
Flotte bilder! Men det er vel Lyngsalpene du har fotografert, aldri hørt om tromsalpene :)

Er ikke det samme ulla, Ligger jo i troms så:)

Nei var nok en glipp av meg, hadde nok glemt av det...

 

ER jo litt flaut og si at jeg har rettet bildet opp, men antagelig ikke nøye nok da...

 

tredelingsprinsippet aldri hørt om. men er nok inne på noe der ja, så skal se om jeg får testet det ut.

Lenke til kommentar

Jeg liker den croppede versjonen i første posten best. Du fikk vekk noen detaljer jeg ikke likte, og jeg synes bildet gjorde seg bedre i det formatet.

 

Jeg liker virkelig dette bildet! Lyset gir det god stemning (en stemning jeg synes ble dempet kraftig i de nyere versjonene), og de gjenværende sorte skyene bryter med de hvite og skaper en kontrast som i mine øyne er positiv. Fjellene er flotte å se på.

Lenke til kommentar

Jeg mistet track på hva som var original og hva som hadde fått endret hvitbalansen, men jeg likte den litt varmere varianten best...tror jeg. Den er fremdeles kald nok for et vinterfjell.

 

Fjellene er fantastiske, og bildet gir meg et sug etter å herje rundt i dem med ski og kamera. Godt jobbet! Likevel må jeg være litt ekkel og gi deg i hjemmelekse å svare på følgende spørsmål: Hvor stor del av bildeflaten fyller egentlig fjellene? :p

Lenke til kommentar

Mange innlegg. Jeg har ikke sett denne i går, var nesten ikke innom da. Og jeg orker ikke lese alle innleggene, så om jeg repeterer andre så får du ha meg unnskyldt.

 

Men.. dette er ett motiv som jeg som er Finnmarking har savnet. Mange ganger når jeg har fløyet over dette har jeg tenkt tanken om hvor vilt det ser ut der. Og hvor majestetiske de fjellene er. Og hvorfor ikke Tromsøværingene gidder dra dit å ta bilde av det.. noe de sikkert gjør. Men ikke legger ut her. Til nå har det vært mange ord og enda ingen om bildene. Jeg liker dem. Det første jeg legger merke til er at om man ikke trykker plusstegnet og får det i stort format så er det uklart. Altså på min skjerm der jeg ikke ser hele bildet samtidig. Men med plussen inne og bildene o stort format så liker jeg det jeg ser. Det enesten jeg syns er irriterende og som egentlig ødelegger hele følelsen med disse bildene er de svarte feltene i skyene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...