zatux Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Hei, håper dette går under rett kategori. Førstegangs dSRL, 450D, og har ikke tatt mange bildene. Men var ute å prøvde meg med litt lengre lukketider i tussmørket og oppdagen noe snodig. En rød prikk til all beskuelighet, som en død pixel. Viser på flere bilder, også dem som er tatt av helt andre motiver. Bruker kit-objektivet. Noen som har fanaring? Hvordan går jeg frem med dette her, er det noe jeg bare må godta? Tv(Shutter Speed) 13Sec. Av(Aperture Value) F10 Exposure Compensation -1 ISO Speed 200 Focal Length 27,0 mm Takker for alle tilbakemeldinger. Endret 25. juni 2008 av torvald Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Fjern den med et eller annet program som kan gjøre det, er en "død pixel", ser en del sånne på Canon EOS 350D, og er ikke så mye å gjøre, bare redigere bildet. Tror ikke de har noe garanti på sånne "feil". Endret 25. juni 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Med så lang lukkertid fremprovoserer du jo slikt. Åpne opp blenderen, og få ned lukkertiden, så spørs det om den dukker opp. For øvrig helt normalt på kameraet i det hele tatt ved de rette (feil) forhold. Endret 26. juni 2008 av Aiki Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Velkommen til Hot-spots. Dette er en svakhet med bilde-sensorene, der enkelte piksler henger seg opp i en farge. Dette skjer ved lange lukkertider, og alle kameraer opplever det i mer eller mindre grad. Det er noen innstillinger i kameraet som gjør at du begrense det. Tom Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ta et Google bildesøk etter "Hot pixels" så vil du se hvor stort problem dette kan være for enkelte. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Personlig så hadde jeg sett på dette som en fabrikasjonsfeil og reklamert på kameraet. Hvis butikken ikke godtar det som reklamasjonsgrunn så ville jeg gått til forbrukerrådet. jf. Forbrukerkjøpslovens §15 punkt b da en slik hot spot, slik jeg ser det, ikke er det en forbruker har grunn til å forvente seg når det gjelder egenskaper ved kameraet. Dermed kan du kreve mangelen reparert, varen omlevert eller kjøpet hevet etter §26 Et godt argument du kan bruke er hvis det reklamerer med at kameraet har gode egenskaper mht. gjengivelse. Her er ord som "krystallklart", "perfekt" og "naturtro" fallgruvene du kan bruke da en slik rød prikk ikke er noen av delene. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 BlueEAGLE tar grundig feil. Fenomenet er grundig omtalt i kameraets manual (som også for andre fabrikat og modeller). Kameraet har en egen funksjon for å redusere/fjerne fenomenet. Se i manualen hvordan du slår på NR (noise reduction) ved lange eksponeringer. Denne vil bl.a. rette opp det røde punktet. Funnet på nettet: Causes of Noise There are a number of sources of noise contamination. Heat generated might free electrons from the image sensor itself, thus contaminating the "true" photoelectrons. These "thermal electrons" give rise to a form of noise called thermal noise or dark current. Another type of noise is more akin to the 'grain' obtained by using a high ISO film. When we use a higher ISO, we are amplifying the signal we receive from the light photons. Unfortunately, as we amplify the signal, we also amplify the background electrical noise that is present in any electrical system. In low light, there is not enough light for a proper exposure and the longer we allow the image sensor to collect the weak signal, the more background electrical noise it also collects. In this case the background electrical noise may be higher than the signal. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Når du ser på bildet så er ikke det tatt av en helt sort flate så det er et signal inn på CCDen. Du ser også at det finnes signalstøy på himmelen i bildet, og det er å forvente. Men den røde pixelen som lyser opp på venstre side av stolpen er ikke slik signal støy. Det er en død (eller brent om du vil) pixel og jeg ville kalle det en produksjonsfeil. For å være sikker på at vi snakker om den samme flekken så tok jeg meg den frihet av å klippe ned på bildet da den var dårlig merket på orginalbildet. Edit: Det faktum at han poster på forumet er vel i seg selv nok til å vise at dette ikke var en egenskap han forventet å finne, er det ikke? Hvis dette er et vanlig problem så burde selger også opplyse om akkurat dette jf FBKL §16b og da er det allikevel en mangel. Edit2: Produktpresentasjonen på cannon.no sier "EOS 450D er fullspekket med megapixler som foreviger din verden til minste detalj, mens intelligente teknologier sørger for meget naturtro gjengivelser". Hvis denne teknologien klarer å gjøre denne røde prikken om til noe som ser ut som himmel så er jeg enig med deg at dette ikke er en mangel, men hva om han da hadde ønsket å ta bilde av et motiv som hadde slike diskrete prikker på seg og denne ene røde flekken gjorde seg gjeldende. Ville denne teknologien klare å skille de to? Hvis den ikke klarer det så er det en mangel. Endret 26. juni 2008 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hvis den flekken er der også ved en kort lukkertid, som f.eks. 1/125s, så vil jeg være enig i at det er en produksjonsfeil. At flekken ser ut til å være større enn en piksel, kan ha flere årsaker. Jeg misteneker at skalering av bildet og JPEG komprimering kan være en synder her. Men det er lett å teste. Sett kamera i manuell, sett blender til f.eks f/8 og behold objektiv dekselet. Ta flere bilder med forskjellige lukkertider f.eks, 30s, 15s, 5s, 1s, 1/30s, 1/125s og 1/1000s. Prøv med NR slått av og på (er vel en custom funksjon). Det beste er å bruke RAW filformat. Hvis flekken er på samme sted uansett lukkertid, så er det nok en produksjonsfeil. Hvis du har flekker som flytter seg fra sted til sted mellom bildene, og det blir fler prikker, jo lengere lukkertiden er, da er det ikke feil på kamera. NR skal da redusere dette ved lange lukkertider. Tom Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Tviler på at du får noen rett til nytt kamera, og det kameraet du får tilbake vil vanligvis ha den feilen der. Det er jo ikke som en død pixel på en LCD skjerm, denne pixelen dukker opp ved lange exponeringer, har aldri oppdaget noen ved korte exponeringer... Det ser ut som om den ene pixelen smitter litt over på de andre, men det blir jo ikke store prikken av den grunn, husk hvor mange punkter bildebrikka har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå