Gå til innhold

Hjelp til å lage noe tøft med Sony Vegas 7

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg skal lage en "musikkvideo" over noe jeg har spilt, og nå har jeg tatt opp det som jeg vil ha med.. jeg har også lastet de inne så de er synkronisert med musikksporet.. videofilene er bare video..

Men, så vil jeg gjøre noe tøft noe.. Jeg vil ha de til å fade inn og ut i hverandre (jeg vet at man kan stille på den "level" bryteren, men da får jeg det bare til slik at det er sånn kontinuerlig igjennom hele, men vil forandre litt underveis også..)

Også har jeg sett på noen youtube -klipp (som jeg vet at Sony Vegas har blitt brukt på), hvor man får 3 videoer samtidig.. en i hvert vindu, liksom.. det vil si at man deler skjermen opp i 3, enten horisontalt, eller vertikalt, også spiller man av 3 forskjellige videoer i hvert vindu.. (siden jeg spiller gitar, så har jeg tatt det opp fra forskjellig vinkel, og det hadde vært litt kult å få sammen).. ellers så kunne man ha 2/3 men én film, og 1/3 av en annen.. så da spilles bare 2 snutter (men den ene er jo da større enn den andre) ..

Noen som kan hjelpe meg med dette? :)

Og noe andre kule tips!?

Takker så meget! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei..

Nå har jeg fått til litt her.. og er litt på god vei.. :)

Men, det er noe jeg ikke helt skjønner..

Jeg har nå 2 videoer (eller egentlig har jeg en 4-5, men det er kun 2 jeg jobber med akkurat nå).. I hvertfall; Først begynner VIDEO1 med at jeg bare sitter der, så har jeg tatt en SPLIT og satt inn en HARDFLASH (fra transitions), og rett etter hardflashen, så vil jeg at VIDEO1 OG VIDEO2 skal vises samtidig, bare at de deler på skjemen! VIDEO1 får øverste halvdel og VIDEO2 får nederste..

Jeg har klart å "crop'et" snuttene ved å velge VIDEO EVENT PAN/CROP (via høyreklikking), men problemet er nå å få de til å være riktig plassert..

Jeg klarer å få de riktig plassert ved å trykke på TRACK MOTION -knappen som er på på den menyen helt til venstre (den som styrer mute og volume og sånn for hvert enkelt spor), men da blir problemet at HELE TRACKEN blir påvirket, og ikke bare den "SPLIT-DELEN" jeg ønsker å flytte på..

|--------------------|--------------------|------------------------ 
denne skal være i ro | denne skal flyttes | denne skal være i ro

Altså, det er kun den midterste som TRACK MOTION skal reagere på.. når jeg nå flytter den opp eller nå, så påvirker det HELE track'en..

Skjønner?

Håper dere kan hjelpe! :)

Takker så meget!

Er det forresten mulig å legge på noen kule filter? :)

Takker

EDIT: Her er bilde slik det ser ut nå;

218819.jpeg

Endret av Bone
Lenke til kommentar

hmm.. Prøvde vel å si at når jeg forandret i innstillingene TRACK MOTION så hadde det en effekt på HELE sporet, mens høyreklikking og valg av VIDEO EVENT PAN/CROP bare forandret den delen jeg høyreklikket på. Mitt ønske var å gjøre både TRACK MOTION og PAN/CROP -forandring på kun den ene delen i sporet jeg selv valgte (ikke hele)..

Men, fikk det til på et vis.. Det vil si; Jeg gjorde det på en annen måte.. jeg lagde flere tracks og flyttet de en del hit og dit! Litt tungvindt, men..

Resultatet kan du forresten se i signaturen min; GuitarBone på YouTube (er foreløpig bare 1 link på den siden).. Så kan du jo kommentere editeringen om du vil! :)

Lenke til kommentar

Okei.. prøver igjen..

Når jeg legger til en VIDEO-fil, så havner den på EN LINJE, ET SPOR, eller hva jeg kaller det; EN TRACK! Det samme gjør AUDIO, som havner på sin egen, og det samme gjør eventuelle andre videofiler jeg legger til.. Hvert slikt spor kaller jeg da en TRACK! Track#1 er øverst, #2 under der igjen, osv..

Du kan KLIPPE OPP en VIDEO-fil / VIDEO-TRACK, ved å trykke hurtigtasten 'S' et gitt sted, f.eks.. Da får du det jeg kaller en DEL (rettere 2 deler), men vi kan også kalle det et SEGMENT, eller da flere SEGMENTER!

Jeg vil IKKE ha kun ETT video-spor, men flere SAMTIDIG (av og til)! For at jeg da skal kunne få FLERE video-klipp / TRACKS SAMTIDIG på skjermen, må jeg kutte opp og dele litt på klippene, slik at det passer..

Jeg lager så et SEGMENT (en DEL) på VIDEOTRACK1 som jeg vil ha med når FLERE klipp skal vises SAMTIDIG! Det gjør jeg vel å kutte opp VIDEOTRACK1 to steder. Jeg gjør det samme på VIDEOTRACK2, på de akkurat samme stedene (disse to er synkronisert på forhånd).

For å da TILPASSE disse to klippene (ett segment fra videotrack1 og ett segment fra videotrack2), uten å skalere, så må jeg KLIPPE! Da høyreklikker jeg på VIDEOTRACK1 (på det SEGMENTET jeg ønsker å redigere), og velger VIDEO EVENT PAN/CROP. Siden VIDEOTRACK1 viser meg i helfigur spillende på en gitar, vil jeg under denne perioden KUN ha fokus på gitaren og flytter FIRKANTEN slik at KUN gitaren er markert, og dermed vil ikke alt det andre vises!

Dette gjør jeg også på VIDEOTRACK2; klippe ut og fjerne, og så beholde det jeg vil skal vises!

Det som skjer da, er at jeg vil ha kanskje svart strek ovenfor og nedenfor (som da ble klippet bort), på begge klippene.

MEN, hvis jeg flytter litt på HVOR DE SKAL STÅ / i hvilken POSISJON de skal ha på skjermen og tilpasser BEGGE riktig, så blir resultatet at jeg får 2 klipp, som vises SAMTIDIG, som IKKE OVERLAPPER hverandre, og som ser i grunnen nokså kult ut..

For å FLYTTE på hvor utklippene (VIDEOTRACK1 og VIDEOTRACK2) skal være i forhold til hverandre, så MÅ dette gjøres på TRACK-MENYEN (har i hvert fall ikke funnet andre steder å gjøre det).

Med TRACK-MENY så mener jeg den delen HELT TIL VENSTRE på HVER TRACK/SPOR/etc som man kan enten MUTE, eller styre VOLUM på, og gi TITTEL til, osv.. Det GRÅ (hos meg) feltet! Her må jeg da HØYREKLIKKE og så velge TRACK MOTION!! Alt godt så langt..

HER KOMMER PROBLEMET!!

Når jeg da flytter på posisjonene til VIDEOTRACK1 og VIDEOTRACK2 i TRACK MOTION, for å tilpasse disse to SEGMENTENE (som er adskilt fra resten av tracken), så vil HELE TRACK'en BLI PÅVIRKET!! Ikke bare DET ENE SEGMENTET!!

JEG VIL at det er KUN når jeg vil ha FLERE videoklipp SAMTIDIG at POSISJONEN skal forandres!!

Hvilken POSISJON som blir valgt fra TRACK MOTION konfigurasjonen blir GJELDENE HELE VEIEN UT for akkurat det SPORET/TRACKEN.

Jeg ville som sagt at det KUN skulle gjelde når det KUN var nødvendig, altså når flere klipp vises SAMTIDIG!

La meg dele opp HELE FILMEN i 2 deler, og jeg har TO videotracks! Jeg deler videotrack 1 og 2 på akkurat samme punktet. Den FØRSTE delen av filmen skal KUN videotrack1 synes (jeg sletter så del 1 av videotrack 2), men på del 2 skal BEGGE klippene synes (croppet og flyttet).

RESULTATET her, etter å ha tilpasset hvordan de to trackene skal så i forhold til hverandre i DEL 2, er at dette påvirker DEL 1 også! Så, DEL 1 vil nå vises, MEN FORFLYTTET! DEN SKAL STÅ I RO!

hmm.. Håper dette var en bedre forklaring..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...