Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Musa fungerer ikke, verken usb eller ps/2

Anbefalte innlegg

Hei

Hjelper min bror som har fått et veldig merkelig problem med datamaskinen sin. Problemet er at musepekeren ikke flytter seg. Maskinen fungerer ellers helt som den skal. Har prøvd å bytte mus, men problemet vedvarer. Dette gjelder både usb og ps/2. Har testet de aktuelle musene i andre pcer, og der virket de fint.

Oppdaterte alle usb-drivere uten hell. Gikk deretter inn i enhetsbehandling for å sjekke musedriveren og oppdaget at det ikke fantes verken en kategori for mus eller en for enheter med menneskelig grensesnitt. Har også prøvd wizarden for å legge til maskinvare i kontrollpanelet, uten å få dette til å fungere. Da jeg skulle installere musedrivere fra en CD tilhørende razor-musa, mislyktes dette fordi den ikke fant noe mus som var plugget inn.

Når jeg prøver å koble inn en usb-mus får jeg beskjed om at datamaskinen ikke kjenner igjen enheten, og følgelig ikke får til å installere passende programvare. Alle andre usb-ting, f.eks webcam, funker helt fint.

Søkte gjennom etter virus uten å finne noe, og gikk til slutt til skrittet å formattere. Da skulle man tro at problemet opphørte, men rapporter fra min bror i dag sier altså at problemet er akkurat det samme som før.

Noen som har peiling på hva dette kan være for noe og hvordan det løses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løste problemet til slutt. Etter å ha prøvd en linux-CD uten videre hell, begynte jeg å mistenke om det var noe galt med selve maskinvaren. Jeg hadde tidligere avvist dette, ettersom endel USB-utstyr så ut til å virke, og siden problemet gjaldt både for USB-mus og PS/2-mus. Kikket likevel inni kabinettet, og fant umiddelbart ikke noe galt.

Tilfeldigvis kom jeg over en liten jumper som viste seg å styre hvorvidt ps/2- og usb-portene skulle gi strøm ut, i tillegg til å sende/motta signal. Denne jumpere var litt løs (ikke så rart kanskje, min bror flytter mye på PC-en), så jeg dyttet den på plass. Skrudde på PC-en igjen og alt virker som en drøm. Ren magi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...