Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har mopedlappen, driver på billappen, men ønsker meg motorsykkel.


Anbefalte innlegg

Jeg har mopedlappen og er ganske langt ut i prosessen med å få billappen(langkjøring på lørdag). Etter faren min plutselig fikk lønnsøkning og bestemte seg for både å selge båten sin og ta opp et lån, har vi plutselig rævva fulle av penger, og pappa skal ha motorsykkel En slik en, for å være presis.

 

Jeg vil jo såklart også være med på moroa, men sjansene for at jeg får kjøre elsklingen hans er vel heller små. Det tar ihvertfall dritlang tid før jeg får det.

 

For øyeblikket har jeg en sånn(70 ccm), og vil gjerne prøve noe større. Jeg har kjørt en 600 en gang(i 45 min på en kjøretime), og føler at jeg ville fått veldig stort utbytte av en slik en. Jeg er jo kun 17 år, og får derfor ikke kjøpt meg mer enn 125ccm.

 

Det jeg tenkte på var om det lønner seg for meg å kjøpe meg en 125? Jeg har bil(Peugeot 306) som vil ta meg fra a til b relativt billig, men den er ikke akkurat morsom å kjøre. Mopeden blir solgt så fort muligheten byr seg.

 

Jeg har tenkt litt, og ser for meg at lappen på lett pluss en brukt gpr eller noe slikt kommer på ca. 40k. Jeg har for øyeblikket ingen jobb, og jeg har ikke penger. Jeg har derimot søkt på flere jobber, og satser på å få meg en sommer-/kveldsjobb. Er det verdt strevet å jobbe i hele sommer for å få kjøpt meg 125? Hvis jeg får meg fast jobb får jeg sikkert låne av pappa, slik at jeg får den ganske tidlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lettvekter er veldig gøy det. Men blir fort lei av 15hk, men har du en 2-takter er det bare å uplombere og du får ut rundt 30hk fra de fleste på markedet. Det er da det begynner å bli virkelig moro. Om du også skal finne på å velge sykkelen med det beste chassiset, bremsene, motoren og utseende tar du en god titt på en brukt Aprilia RS 125. En ufattelig morsom sykkel å kjøre på svingete, raske veier.

 

Skal jeg være ærlig ville jeg nok egentlig heller venta et år og begynt på mellomtung-lappen. Så kjøper du f eks en Aprilia RS 250 og du har en ufattelig rå kjøremaskin.

Lenke til kommentar

Mellomtung ligger hakket høyere i pris enn A1, men det er ikke mye som skiller. Mange som har en RS, Mito, og lignende 2 taktere får de gjerne opp i en 25-30hk rimelig lett, for så å ha litt å leke med. Dette med A1 lappen altså, blir man stoppet er det bare å brånekte(de kan ikke bevise særlig), så enten så lar dem deg kjøre eller så blir det visning, isåfall bare å bytte tilbake til orginalt, easy.

 

Mellomtung er opp til 34HK som du sier ja, det kan gjerne være en 600cc strupet ned. Finnes kit som gjør dette til de fleste sykler, er ikke så veldig dyrt heller. Når du da blir gammel nok så vil mellomtung gå automatisk til tung(fri hk), men det visste du sikkert..

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg startet på mellomtung lappen, ettersom du er 17, du får sannsynligvis ikke tatt ferdig lappen i år uansett, ettersom det begynner å bli litt sent, er antagligvis folk i kø for å få fått kjøretimer, i tillegg til ventetider på oppkjøring, men det finnes sikkert unntak såklart. Skal du absolutt ha noe med en gang så er det bare å ringe rundt til de fleste kjøreskoler rundt omkring og høre når dem har tidligst mulighet til å ta deg imot. Når du da blir 18 så tar du trinn 3 og 4, for så å avlegge en ny oppkjøring, da blir det isåfall å bytte sykkel til noe større i tillegg.

 

 

:)

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Har sagt det før og sier det igjen. Lett lappen er bortkastet bruk av penger hvis du har ønsker/en smule interesse i større mc. Prisforskjell på ett par tusen vil jeg anta. Du kan likevel kjøpe en lett mc med tunglappen som første sykkel. Du kan også kjøre den lovlig med 25 hk så slipper du å få bot på mange tusen kroner. Vinn-vinn situasjon å kjøre opp på mellomtung, så lenge du er 18 år.

 

Ang. sykkelen. Den er veldig fin og leken! Vurderte å kjøpe en slik en selv. Den ble desverre solgt så jeg kjøpte meg en aprilia rs250 i stedet.

Lenke til kommentar
Men hva hvis vi blir tatt da?

Du må jo ha lappen såklart. Han tenkte vel heller på når du fikk lappen, så slipper du å kjøpe egen sykkel.

Jeg er da ikke så dum at jeg ikke skjønte det. Det jeg mente var at siden sykkelen er 98 HK, så kan vi da ikke registrere på 34 HK. Og hvis jeg blir tatt med en 98 HK sykkel med mellumtung lappen får jeg sikkert bot på mange tusen.

 

Hvis han tenkte at pappa skulle plombere 98 hk sykkelen sin til 34 hk så har han gått på bomtur.

 

Har sagt det før og sier det igjen. Lett lappen er bortkastet bruk av penger hvis du har ønsker/en smule interesse i større mc. Prisforskjell på ett par tusen vil jeg anta. Du kan likevel kjøpe en lett mc med tunglappen som første sykkel. Du kan også kjøre den lovlig med 25 hk så slipper du å få bot på mange tusen kroner. Vinn-vinn situasjon å kjøre opp på mellomtung, så lenge du er 18 år.

 

Ang. sykkelen. Den er veldig fin og leken! Vurderte å kjøpe en slik en selv. Den ble desverre solgt så jeg kjøpte meg en aprilia rs250 i stedet.

 

Hvis du tenker på GPR'en, så ja den er veldig fin:) Jeg tenker at siden det er så liten forskjell på de forskjellige "lappene", kan jeg kjøpe mellomtunglappen og en 125 som du sa. Det er jo enkelt og greit å gjøre det for å spare litt penger i fremtiden:)

Lenke til kommentar
Men hva hvis vi blir tatt da?

Du må jo ha lappen såklart. Han tenkte vel heller på når du fikk lappen, så slipper du å kjøpe egen sykkel.

Jeg er da ikke så dum at jeg ikke skjønte det. Det jeg mente var at siden sykkelen er 98 HK, så kan vi da ikke registrere på 34 HK. Og hvis jeg blir tatt med en 98 HK sykkel med mellumtung lappen får jeg sikkert bot på mange tusen.

 

Hvis han tenkte at pappa skulle plombere 98 hk sykkelen sin til 34 hk så har han gått på bomtur.

Du kommenterte jo innlegget hans så det virket som om du "aksepterte" det.

Altså hvis du kjører en sykkel med 98HK(tung), og ikke har tung lappen så blir det såklart det samme som å kjøre uten lappen. Blir vel ikke akkurat en trimbot for noe slikt.

 

Forresten så mener du vel GSR? :hmm:

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

GSR ikke GPR :p

Men ja, gå for mellomtung, ikke bare for øonomomien, men også for å slite undøvendig ventetid ved senere oppgradering, prisene går opp, og du mister mye av erfaringen du har fra oppkjøringen av bil.

 

Du er sikker på at han kjøpte 98hk utgaven? I alle fall er det svært enkelt å gjøre den om til 34 hk. Det er kun en ledning har jeg hørt. Papirmessig vil den være 98hk.

 

BTW: Gi gjerne beskjed når dere skal selge den :p

 

Du kan også vurdere en 250ccm i stedet for 125ccm. Prisforskjellen er ca 0 kr. En brukt kawa 250 (ny mod i 2008) kan skaffes til neste år for en billigere penge (nypris 50 000, ca like mye som en lett mc av aprilia rs125). Og en Aprilia RS250 er nesten samme pris som en aprilia rs 125.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...