Gå til innhold

Den militære sommertråden

Anbefalte innlegg

Hadde vært morsomt å høre hva andre skal gjøre i sommer. Folk som venter på innrykk, trener seg opp til innrykk, har en rolig og fredelig sommer eller som rett og slett kanskje akkurat har dimma?

Selv skal jeg ta meg en velfortjent (syns nå jeg) uke ferie før jeg skal fortsette med treningen ved siden av jobben, så jeg får nok uheldigvis ikke tid til så mye ferie. Men jeg har ett lite spørsmål når det gjelder trening i varme sommerdager. Erfaringsmessig har jeg erfart tidligere at treningen kan stagnere litt om sommeren, og det er jo litt uheldig for de som skal inn i forsvaret snart. På varme sommerdager med en hard treningsøkt klarer jeg rett og slett ikke å få i meg nok drikke og det er nok hovedårsaken. Kroppen blir dehydrert og jeg føler meg utslitt. Alikavell klarer jeg og komme meg ut på en ny treningsøkt neste dag med samme problemet i etterkant. Jeg er fortsatt like sliten. Har ikke målt hvor mye jeg drikker og spiser i løpet av dagen, men det skal være godt over det som trengs. Er det rett og slett at kroppen går i "feriemodus" og at den trenger noen dager fri, eller er det noe jeg gjør gærnt.

Jeg ønsker alle på forumet god sommer, og lykke til med trening til alle de som skal inn snart!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal inn i 2.bataljon til høsten, og skal trene intervalltrening og "militær-styrke" 2 ganger i uka, styrketrening 1 gang i uka og en joggetur eller gåtur med sekk 1 gang i uka. Fikk vite i går at det bare er ett infanterikompani igjen (de fleste havner visst i støttekompaniet i år pga. mangel på offiserer), så det blir nok kamp om plassene der i år. Så her skal det trenes!

Lenke til kommentar
Skal inn i 2.bataljon til høsten, og skal trene intervalltrening og "militær-styrke" 2 ganger i uka, styrketrening 1 gang i uka og en joggetur eller gåtur med sekk 1 gang i uka. Fikk vite i går at det bare er ett infanterikompani igjen (de fleste havner visst i støttekompaniet i år pga. mangel på offiserer), så det blir nok kamp om plassene der i år. Så her skal det trenes!

Høres hvertfall ut som du er ganske fulbooka i sommer da :)

Det er jo utrolig ærgelig at det bare er ett infanterikompani igjen, men du får jo se på det som en ekstra motivasjon (noe jeg tror du gjør når du skriver at her skal det trenes).

Lykke til med treningen, men pass på å ikke løpe for mye med tung sekk da dette lett kan gi belastningsskade. Og det vil man jo helst slippe når mange skal kjempe om å komme seg inn i det ene infanterikompaniet. God sommer!

Lenke til kommentar
Du sier jo selv at du drikker for lite, ligger gjerne noe i det at du får i deg for lite veske.

Men kroppen har godt av noen pauser innimellom sånn at den får restituert seg skikkelig.

Jeg tok en liten måling i går, og da lå jeg tett oppi fire liter væske om dagen hvor mesteparten av dette er vann. Jeg tok en ganske rolig dag i går, men bare lett styrketrening. Iløpet av dagen følte jeg ingen tegn til tørste og inntaket av væsken var regelmessig over hele dagen.

Jeg får heller ta meg en liten pause i treningen en bitteliten stund til jeg er tilbake i Norge og litt kjøligere sommer. Tror nok kroppen har godt av en liten ferie uansett :D

God sommer!

Lenke til kommentar
Du sier jo selv at du drikker for lite, ligger gjerne noe i det at du får i deg for lite veske.

Men kroppen har godt av noen pauser innimellom sånn at den får restituert seg skikkelig.

Jeg tok en liten måling i går, og da lå jeg tett oppi fire liter væske om dagen hvor mesteparten av dette er vann. Jeg tok en ganske rolig dag i går, men bare lett styrketrening. Iløpet av dagen følte jeg ingen tegn til tørste og inntaket av væsken var regelmessig over hele dagen.

Jeg får heller ta meg en liten pause i treningen en bitteliten stund til jeg er tilbake i Norge og litt kjøligere sommer. Tror nok kroppen har godt av en liten ferie uansett :D

God sommer!

Noe som befalet mitt sa i fjor (veit ikke om det stemmer eller ei)

Kroppen tar kun inn 2-3 dl vann hvert kvarter, så selv om du drikker en halvliter så tar kroppen kun til seg 2-3 dl

Lenke til kommentar
Dimmer 3.juli fra Garden! 1uke igjen, Blir sweet :D

Dimmer 3.juli fra heimevernet, gleder meg som et lite barn! Dimmefest på fredag, og de siste dagene jeg har igjen er utrolig slapp.

Har du fått tilbud om kontrakt med innsatsstyrkene etter endt tjeneste på Værnes ?

Lenke til kommentar
Dimmer 3.juli fra Garden! 1uke igjen, Blir sweet :D

Dimmer 3.juli fra heimevernet, gleder meg som et lite barn! Dimmefest på fredag, og de siste dagene jeg har igjen er utrolig slapp.

Har du fått tilbud om kontrakt med innsatsstyrkene etter endt tjeneste på Værnes ?

Ja, men jeg skal studere først så jeg blir ikke å gå inn for rep de første 5 årene uansett, så jeg orket ikke signere kontrakt. Skal bli med i innsats etter jeg er ferdig med studiene.

Lenke til kommentar

Kom akkurat hjem fra øvelse og gikk just inn i min ukes sommerperm :D Etter det har jeg en kort vaktuke før det bærs til Njimegen i Nederland for å gå litt over 17 mil på 4 dager!

Endret av Gene
Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for å trene rolig i hele sommer. Og ta et par gåturer med sekk pluss overnatting i skogen. Etter ferien begynner jeg treningen for alvor. Gleder meg stort til innrykk i pbn i januar :)

Da skal vi samme sted:) Gleder meg spesielt til kuldegradene under rekrutten. Skal ikke se bort ifra at man burde prøve å bli litt vant til å fryse før man tar turen opp til Setermoen i januar. Har du tenkt noe på hvilken eskadron du vil inn i? Spennende å høre litt om hva fremtidige medsoldater har tenkt seg om tiden i pbn :)

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for å trene rolig i hele sommer. Og ta et par gåturer med sekk pluss overnatting i skogen. Etter ferien begynner jeg treningen for alvor. Gleder meg stort til innrykk i pbn i januar :)

Da skal vi samme sted:) Gleder meg spesielt til kuldegradene under rekrutten. Skal ikke se bort ifra at man burde prøve å bli litt vant til å fryse før man tar turen opp til Setermoen i januar. Har du tenkt noe på hvilken eskadron du vil inn i? Spennende å høre litt om hva fremtidige medsoldater har tenkt seg om tiden i pbn :)

Jeg er ganske vant til å fryse! Så det skal ikke bli noe stort problem. KavEsk virker mest interessant for min del ;) Mtp fremtidig opptak til fjernesk.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske vant til å fryse! Så det skal ikke bli noe stort problem. KavEsk virker mest interessant for min del ;) Mtp fremtidig opptak til fjernesk.

Stemmer det :) Du har sagt det før, men er i litt sommermodus nå, så jeg skylder på det! Du får komme med en liten treningsoppdatering når det er godt en liten stund. Spennende og følge med på utviklingen til andre folk:) Hva er målene dine når det gjelder fysiske krav? både løping og styrke.

Lenke til kommentar

Har ikke satt meg noen mål ennå. Må først komme i gang med treningen. Jeg må nok ta en 3000m test og diverse styrketester, for å se hvordan jeg ligger an før jeg setter meg noen mål. Men hadde jo vært strålende om jeg klarte å komme meg under 12 min på 3000m før jeg skal inn da. Tar nok en test om ikke så altfor lenge. Fri fra jobben til og med fredag, så blir nok en test i løpet av de dagene. Så kan jeg komme tilbake med resultater og eventuelle mål. Hva er dine mål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...