Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Grenseinndeling for tomannsbolig

Anbefalte innlegg

Jeg skal veldig snart (om to dager) overta en leilighet som er del av en vertikaldelt tomannsbolig. Foreløpig er det ikke inndelt uteareal med tanke på hva som tilhører hvem. Leilighetene har adresser A og B. Utbygger har spesifisert eksklusiv bruksrett utenfor leilighetene, som er logisk - slik at eier av A ikke sitter uten for B osv..., men den eksakte inndelingen mangler altså. Jeg for min del vil gjerne ha enighet om dette, få det ned på papiret, og tinglyse det, mens utbygger og eier av den andre leiligheten ikke ønsker å spesifisere. Utbyggerens motivasjon skjønner jeg fordi han ikke ønsker omkostninger med denne oppmålingen og tinglysningen. Han har faktisk mer enn nok med å få oppmålt tomten i sin helhet og få tinglyst den. Oppmåling skal være bestilt, men ser ikke ut til å komme på plass for overtagelse, og dermed er det så langt ingen grensepeler i bakken. Det i seg selv synes jeg er for dårlig og jeg ble veldig skuffet da jeg fikk bekreftet dette i dag...

Det vi som kjøpere har å forholde oss til i saken om intern oppdeling er et prospekt og en 1:1000 tegning med skisserte grenser mellom leilighetene og skissert fellesareal ved innkjøringen. Tanken med fellesarealet er oppsetting av garasjer og biloppstillingsplass. Prospektet nevner eksklusiv bruksrett utenfor leilighetene, felles ankomst og fellesareal på fremsiden ved innkjøringen. Skisseringen på tegningen viser fellesareal nede ved innkjøringen et stykke unna leilighetene.

Problemet mitt oppstår da naboen ønsker garasjen utenfor det skisserte fellesarealet, delvis innpå min side av skissert grense, samt ønsker å kunne gå over min del på en allerede opparbeidet vei for å komme til seg. Dette blir ikke langt unna min inngangsdør, ødelegger mine muligheter for grøntareal, og virker for meg rart og unødvendig. Den eksklusive bruksretten på areal på fremsiden blir dermed VELDIG begrenset ift. hva den kunne ha vært for meg. Det er en frustrende løsning, og ikke minst en uakseptabel løsning for meg slik det står nå.

Jeg ønsker å legge om veien opp til naboen, men det ønsker ikke naboen eller utbygger. Jeg ønsker og at garansjen skal ned til det planlagte fellesområdet slik det er skissert på 1:1000 tegningen jeg fikk ifm kontraktsignering. Tomten er stor, ca 1500 kvm, og forholdene ligger til rette for å legge om adkomsten til naboen. Dette ville spesielt økt mitt areal ute foran (doblet det minst) og gjordt leiligheten mer attraktiv for meg selv samt fremtidige kjøpere. Utbygger, som nå ønsker å gjøre minst mulig før overtagelse, stiller seg ganske nøytral, men ønsker såklart at naboen skal kunne bruke allerede opparbeidet vei opp til seg selv for å ikke bruke mer penger. Han mener dessuten videre at vi skal bli enige om hvordan vi disponerer utearealet etter overtagelsen. Dette irriterer meg også, og jeg mener det burde vært på plass for lengst hvordan vi skal dele inn i allefall i mellomgrove trekk!

Her er det altså skjær i sjøen. Jeg er ikke komfortabel med å overta på fredag slik det nå stiller seg og spørsmålet er enkelt nok: Er det vanlig at man spesifikt deler inn utearealet rundt en tomannsbolig eller ikke?? Jeg vil gjerne at det skal gjøres.

Jeg har ikke erfaring med det og vet ikke. Det som er aktuelt her er altså å spesifisere et areal for A, ett for B, og et felles. Jeg har et konkret forslag som gir like store arealer for A og B, samt et fellesareal for garasjer og biloppstilling. Ganske logisk og ryddig spør du meg!! Men er det bare jeg som tenker slik, samt venner og familie, og praksis er en annen, eller bør vi spesifisere og tinglyse?? Naboen har ingen forslag til inndeling annet enn at de ønsker garasjen på dette heller snodige stedet. Der er det forøvrig heller ikke opparbeidet (kultivert?) stengrunn så det vil kreve mer jobb å sette den opp der enn hvor garasjer opprinnelig var tiltenkt.

Jeg mener dessuten utbyggeren burde sørget for å tinglyse denne inndelingen og at vi har kommet ALT for langt i prosessen uten at dette er klarlagt! Hmm... meget betenkelig for meg dette, og ikke noe gøy!! Dårlig planlegging er ikke bra...

Alle erfaringer og meninger av interesse!

Hva er svaret på spørsmålet mitt over og hva bør jeg gjøre?? Jeg ringer uansett megler og forhører meg i morgen, men er takknemlig for svar.

HASTER!!!

Endret av WonderboyR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør kommunens plan- og bygningsetat.

Noen steder, som f.eks der jeg vokste opp i Oslo, var tomtene helt klart delt før bygging med egne husnummer (ikke noe *veien 50A og B, men *veien 50 og 52 kunne være hver sin halvdel av samme tomannsbolig på hver sin tomt med forskjellig gnr/bnr). Tomannsboligene ble så bygget med skilleveggen mellom dem langs grensa. Andre steder har så og si alt av flermannsboliger "ideell andel av felles tomt". Det ser ut til å være lokale variasjoner, og det er sannsynligvis kommunen som bestemmer dette i reguleringsplaner og byggetillatelser.

I ditt tilfelle får dere sannsynligvis en tomt på deling, men du bør kunne kreve overfor selger at tomta disponeres som vist i prospektet, og at adkomstveier og garasjer plasseres slik de er vist der. Avvik fra dette er en mangel ved produktet. Sjekk også med kommunen om dette kartet er en del av søknaden om byggetillatelse slik at denne utformingen av tomta er det som er godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...