Gå til innhold

BK: Når fuglene ikke står stille

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest PM sin tråd fant jeg ut t det var på høy tid at jeg poster i BK. Tittelen henspeiler på at jeg egentlig var ute for å fotografere fugler.

post-70335-1214425716_thumb.jpg

300/4 @ 5,6

K20D @ 1/200s og 1600 ISO

Litt vind, håndholdt.

Preset i Lightroom, pluss litt tweaking i samme.

Burde brukt stativ og gått ned et hakk eller to på ISO, men myggen var så plagsom at jeg valgte å være litt lat.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da veldig sårt og vart, Tim. Sepia og nostalgi og gode greier. Men jeg vet ikke helt om det holder for meg. Jeg liker det enkle og forsiktige, men dette får jeg ikke helt taket på. Dvs enten liker jeg det eller er jeg likegyldig. Midt imellom å leke i tunnelteltet i hagen, og å skrive noe her, så klarer jeg ikke helt å konsentrere om dette nå. Jeg får se innom for å sjekke om en nærmere kommentar er nødvendig. Du får ha meg unnskyldt.

Lenke til kommentar

Skjørhet? Tror jeg skjønner hva du mener.

Hvordan formidler man det rent visuelt? Hmm. Knekker jeg den koden, da har jeg kommet langt.

Motlys er kanskje den klassiske måten å gjøre det på. Men motlys var det altså ikke, allikevel var det noe med lyset som fanga meg.

Lenke til kommentar
Skjørhet? Tror jeg skjønner hva du mener.

Hvordan formidler man det rent visuelt? Hmm. Knekker jeg den koden, da har jeg kommet langt.

Motlys er kanskje den klassiske måten å gjøre det på. Men motlys var det altså ikke, allikevel var det noe med lyset som fanga meg.

Altså, jeg er selv helt nybegynner, og har vel egentlig aldri tatt et skikkelig blomsterbilde. Men vil tro at motlys kunne ha hjulpet.

Hva jeg mener med skjørhet er ikke lett å forklare. Derfor jeg skrev det i hermetegn. Men det blir vel en skalgs uskyld...sårt, som at den kommer til å briste om du tar på den. Jeg får hvertfall den følesen av bildet, men savner det lille ekstra i den retningen.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Du sier du ikke får helt tak på dette. Fair enough, det. For noen dypere mening har det nok ikke. Rett og slett et forsøk på å rendyrke en enkel estetikk.
Flott bilde, men jeg kunne godt ønsket meg en enda enklere fremstilling/vinkling, og kanskje at du går enda litt tettere innpå. Har du prøvd 5:4-format?

post-7280-1214430597_thumb.jpg

Jeg synes motivet er veldig flott, men jeg blir litt forstyrret av knoppene "overlapper" med blomsten, det "ødelegger" det enkle preget du har jobbet med her.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke i de banene Nautica, men det at du assosierer tyder på at jeg treffer noen strenger i deg. Det liker jeg.

Nei k-ryeng jeg har ikke prøvd 5:4 men nå gjorde jeg set, og likte det jeg så. Det ga meg anldening til å gi motivet litt mer luft (jeg har nemlig litt å gå på på sidene og oppe). Normalt er jeg ikke så glad i 5:4 men her passa det godt. Legger ut den reviderte. Blomsten blir mindre høyreist. Men at den blir lavere, gjør den kanskje mer "skjør"?

post-70335-1214432614_thumb.jpg

At knoppene overlapper blomsten er nok den kompositoriske svakheten. Men jeg fant ikke løsninger som ikke innebar at knoppen til venstre kom for mye ut av fokus. Så sånn ble det :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg synes motivet er veldig flott, men jeg blir litt forstyrret av knoppene "overlapper" med blomsten, det "ødelegger" det enkle preget du har jobbet med her.

Da jeg leste dette så jeg plutselig omrisset av en gammel traktor (a la gråtass) for meg - blomsten som rattet, to spaker på hver sin side, og den siste knoppen markerer framenden.

Ellers et fint bilde, men jeg synes det mangler litt på å fange blikket. Stilken kunne vært litt skarpere, eller fargene kunne vært justert slik at blomsten står litt lenger ut fra bakgrunnen, men det er ikke mye om å gjøre.

Lenke til kommentar

Blomst blir til traktor :)

Da burde jeg kanskje speilvent bildet sånn at kjøreretningen følger leseretningen ;)

Jeg tror faktsik ikke det er mer skarphet å hente på stengelen. Den er ganske ullen, og det får den til å framstå som minrdre skarp enn den er. Den skal teoretisk nemlig være i fokusplanet.

Du synes at blomsen skulle stå mer ut? Tja. I fargeutgaven er kontrasten mellom den grønne bakgrunnen og selve blomsten ganske iøyenfallende. Det ble mer typisk blomsterbilde. Det gikk nemlig på bekostning av linjene, så jeg valgte å presentere det slik. (Da ville du neppe sett traktoren din :) )

Om det var rett eller galt avhenger av øyet som ser.

Kansje jeg legger ut en fargeversjon etter hvert. Men foreløpig vil jeg la denne versjonen tale for seg.

Lenke til kommentar

Da føler jeg at tida er moden for å vise fargeversjonen.

Jeg har litt problemer med gulfargen. Det henger kanskje sammen med at jeg brukte 1600 ISO, lavere ISO ville gitt meg litt mer headroom i den røde kanalen, som er på grensa til å være metta. Mulig jeg har mer å gå på med litt mer lek med råfila.

post-70335-1214561501_thumb.jpg

Styrken ved fargeversjonen er selvfølgelig at selve blomsten står mer fram. Samtidig så opplever jeg at konflikten mellom knoppene og kronbladene som k-ryeng nevner blir mindre. Den opprinnelige versjonen virker mer grafisk, med større vekt på linjene i mine øyne.

Har ærlig talt problemer med å bestemme meg for hvilken jeg liker best. Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kommentert dette bildet enda; men etter å ha sett fargeversjonen, så ser jeg dilemmaet ditt.

For meg, så er nok 5:4 utgaven i sepia den mest velykkede. Det er noe jeg kunne tenke meg skrevet ut og hengt på veggen i ca 30x40 i en stilren ramme. Ser ikke for meg det samme med fargebildet.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...