saluttknall Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei! John Lennon har alltid vært den av de 4 medlemmene i The Beatles som har gitt meg mest. Hans lyrikk overgår glatt McCartneys, jeg finner hans personlighet og liv fascinerende, jeg liker hans vokal bedre enn McCartneys osv. Jeg har alltid hørt mye på John Lennon, men det er ikke lenger nok for meg. Jeg vil nå få mer innsikt i hans musikk og samtidig gjøre nytte for meg. Det er derfor jeg velger å skrive denne albumguiden. Albumene jeg vil ta for meg: Plastic Ono band (1970) Immagine (1971) Some time in New York City (1972) Mind games (1973) Walls and bridges (1974) Rock and roll (1975) Double fantasy (1980) Once upon a time (årstall ukjent) Lennon legend (1997?) John Lennon John Lennon ble født I Liverpool i 1940. Allerede som barn interesserte han seg for musikk og var svært fascinert av datidens Rhythm &blues (Muddy Waters) og Rock and roll (Chuck Berry, Carl Perkins, Elvis Presley). Allerede i 1957 startet han sitt band The Quarrymen (senere The Beatles). I 1957 ble Paul McCartney medlem og året etter fulgte George Harrison. I 1960 fikk bandet en relativ fast besetning. Line-upen så da slik ut: John Lennon =Vokal og gitar Paul McCartney =vokal og gitar Stuart Sutcliffe =Bass George Harrison =gitar og vokal Pete Best =trommer og vokal Med denne line-upen opptrådte bandet på klubber i Liverpool og Hanburg. Teknisk sett var det ikke mange av medlemmende som kunne spille på denne tiden. Stuart Sutcliffe var så ille at de andre i bandet (under enkelte arrangementer) trakk ut kontakten til bassen hans. Dette varte imidlertid ikke lenge for allerede i 1961 døde Sutcliffe og Paul McCartney tok over på bass. I 1962 fikk de platekontrakt under navnet The Beatles. Gruppa hadde kun et problem med dette. Produsent George Martin insisterte på at Best ikke var best og at han måtte sparkes fra bandet for en videre karriere. Heldigvis fulgte bandet denne oppfordringen og før innspillingen av deres første single ”Love me do” var Best blitt erstattet av den klart beste av de 2, nemlig Richard Starkey (bedre kjent som Ringo Starr). Love me do fikk ikke mye oppmerksomhet da den kom ut, men takket være manager Brian Epstein (som kjøpte singlen inn på hitlistene) ble The Beatles snart verdenskjente, og resten av historien kjenner dere sikkert. Albumguide: Plastic Ono band (1970) Innledning Dette er John Lennons første solo-album og etter min mening det beste. Låtene er svært personlige og handler om ting som har skjedd i livet hans og selvsagt om hvordan Yoko kan hjelpe ham opp igjen. Konklusjon Et meget sterkt album fylt med gode låter. Albumet har en lyrikk som langt overgår mye av det senere han lagde. Melodiøst minner albumet om alt fra Punk (I found out, Well, well, well) til tunge balader (Mother, Working class hero, Isolation) Sjanger: Rock, folk, pop Høydepunkt: Mother, I found out, Working class hero, Isolation, Love, Look at me, God Karakter: 10/10 Immagine (1971) Innledning Dette er John Lennons andre solo-album. Det ble spilt inn og utgitt i 1971. Albumet er etter min mening et av Lennons mest oppskrytte album. Selvsagt har det enkelte god-låter, men helheten fra Plastic Ono band mangler. Konklusjon En ny retning for John etter Plastic Ono band. Albumet stiller på langt nær med den samme treffende lyrikken og mangler også mye av det melodiøse fra Plastic Ono Band. Mens John lyktes med alle låtene på Pob lykkes han her kun med baladene, mens rockerne er kjedelige både lyrisk og melodisk sett. Høydepunkt: Immagine, Jealous guy, How do you sleep, How Karakter: 7/10 Sjanger: Rock Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Du kan gjerne skrive litt mer i en albumguide før du legger den ut her. Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Ok. Denne tr[den kan stenges, s[ legger jeg ut albumguiden da jeg er ferdig. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Nja, du får lov til å oppdatere den underveis ^^ Bare til neste gang, lizz. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Fint med litt formattering også :-) Bra tiltak, forøvrig. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hva med noen avsnitt? Denne guiden kan bli veldig bra. Bruk mer formattering og bilder! Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Kan ta litt tid før jeg kommer videre. Drar bort idag og kan ikke ta med meg alle albumene dit. Fortsetter så fort jeg får tid. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Etter ønske fra trådstarter, stenges tråden inntil han er ferdig med albumguiden. Trådstarter kan sende meg en PM eller rapportere at han ønsker tråden åpnet igjen når dette blir aktuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg